Międzypokoleniowe zmiany w budowie ciała i akceleracja pokwitania u dzieci i młodzieży w wieku 7-15 lat z populacji wielkomiejskiej w świetle uwarunkowań psychosocjalnych

Międzypokoleniowe zmiany w budowie ciała i akceleracja pokwitania u dzieci i młodzieży w wieku 7-15 lat z populacji wielkomiejskiej w świetle uwarunkowań psychosocjalnych

1 opinia

Wydawca:

AWF Kraków

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 25,20 zł  


25,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Powszechnie znane i obserwowane na całym świecie jest zjawisko tendencji przemian międzypokoleniowych (określane inaczej jako długofalowe kierunkowe zmiany, trendy
sekularne, zmiany sekularne – od angielskiego terminu secular trend lub secular change) w procesach wzrastania i rozwoju morfologicznym człowieka. Z dekady na dekadę, szczególnie po II wojnie światowej, kolejne generacje stawały się coraz wyższe i coraz wcześniej dojrzewały płciowo (trend pozytywny), a więc zwiększało się tempo wzrastania i rozwoju, co wiązane jest z poprawą sytuacji ekonomicznej społeczeństw, odżywiania, higieny i opieki zdrowotnej. W czasie wojen oraz kryzysów ekonomicznych obserwowano negatywne trendy sekularne – zmniejszenie rozmiarów ciała, opóźnienie dojrzewania płciowego. W tym kontekście poziom i dynamika rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży stały się dla biologów i lekarzy wyznacznikiem warunków życia.


Rok wydania2011
Liczba stron181
KategoriaSport
WydawcaAWF Kraków
ISBN-13978-83-62891-04-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp . . .    7
  1. Materiał i metody . . .    11
  2. Wyniki . . .    19
  2.1. Charakterystyka demografi czna badanej próby . . .    19
  2.2. Dojrzewanie płciowe . . .    30
  2.3. Rozwój zębowy . . .    32
  2.4. Ogólna budowa ciała – wysokość i masa oraz proporcje wagowo-wzrostowe (BMI) . . .    37
  2.5. Masywność kośćca, proporcje długościowe i obwody ciała . . .    44
  2.6. Otłuszczenie ciała . . .    51
  2.7. Skład ciała – segmentowa analiza poziomu umięśnienia i otłuszczenia chłopców dziewcząt . . .    56
  2.8. Sprawność motoryczna . . .    62
  2.9. Kontekst psychologiczny w rozwoju dziecka . . .    69
  2.9.1. Czynniki różnicujące parametry noworodkowe dzieci z rodzin pełnych i niepełnych . . .    69
  2.9.2. Wzrastanie i dojrzewanie dzieci z rodzin pełnych i niepełnych. . .77
  2.9.3. Problemy emocjonalne i behawioralne w samoocenie uczniów szkół podstawowych klas od IV do VI . . .    79
  2.9.4. Kontekst rodzinny problemów emocjonalnych i behawioralnych uczniów klas czwartych, piątych i szóstych szkół podstawowych . . .    99
  3. Omówienie wyników . . .    112
  3.1. Dyskusja . . .    112
  3.2. Czy badana grupa jest próbą reprezentatywną? . . .    119
  4. Wnioski . . .    121
  5. Charakterystyki liczbowe i siatki centylowe wybranych cech somatycznych . . .    123
  5.1. Wskazówki dla użytkowników norm i standardów rozwoju . . .    123
  5.2. Wielkości odsetkowe (centylowe) wybranych cech somatycznych . .    126
  5.3. Siatki centylowe wybranych cech somatycznych . . . . . . . . . . .    133
  Piśmiennictwo . . .    147
  Aneks . . .    158
  Spis tabel . . .    173
  Spis rycin . .    177
  Streszczenie . . .    181
RozwińZwiń