Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat

Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat

1 opinia

Wydawca:

AWF Kraków

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 42,00 zł  


42,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Uczenie się pływania różni się istotnie od uczenia się innych dyscyplin sportowych.Spowodowane jest to miejscem uczenia się, czyli środowiskiem wodnym.
Wynika to z właściwości fi zycznych wody, a przede wszystkim jej gęstości, w wyniku której zgodnie z prawem Archimedesa „Na ciało zanurzone w płynie (cieczy,gazie lub plazmie) działa pionowa, skierowana ku górze siła wyporu. Wartość siły jest równa ciężarowi wypartego płynu. Siła ta jest wypadkową wszystkich sił parcia płynu na ciało (Holliday i wsp. 2009).
Oddziaływanie wyporu wody na ciało człowieka ułatwia wykonanie wielu ruchów,niemożliwych do wykonania na lądzie. W związku z tym pływać mogą się uczyć niemowlęta, dzieci, młodzież i dorośli. W wielu przypadkach tylko środowisko wodne zwiększa możliwości poruszania się osobom z graniczeniami ruchowymi powstałymi w wyniku kontuzji, niedorozwoju, chorób itp.


Rok wydania2011
Liczba stron281
KategoriaSport
WydawcaAWF Kraków
ISBN-13978-83-62891-03-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp..7
  1. Wprowadzenie teoretyczne do problemu badawczego..13
  1.1. Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 9–10 lat..14
  1.1.1. Rozwój morfologiczny i motoryczny..15
  1.1.2. Rozwój umysłowy..16
  1.1.3. Rozwój uczuciowy i społeczny..19
  1.1.4. Zdrowie..20
  1.2. Uczenie się..23
  1.2.1. Uczenie się czynności ruchowych..29
  1.2.2. Uczenie się pływania..38
  1.3. Wybrane uwarunkowania osobnicze determinujące szybkość uczenia się pływania..41
  1.3.1. Lęk przed wodą..42
  1.3.2. Podstawowe cechy morfologiczne..47
  1.3.3. Zdolności koordynacyjne..52
  2. Procedura badawcza..60
  2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze..60
  2.2. Materiał i metoda badań..61
  2.2.1. Materiał badawczy..61
  2.2.2. Techniki i narzędzia badawcze..63
  2.2.2.1. Ocena umiejętności pływackich..64
  2.2.2.2. Ocena lęku przed wodą..68
  2.2.2.3. Pomiar podstawowych cech morfologicznych i wybranych zdolności koordynacyjnych..70
  2.3. Metody analizy statystycznej..70
  3. Wyniki..73
  3.1. Szybkość uczenia się pływania dzieci w wieku 9–10 lat..76
  3.1.1. Umiejętności wstępne..76
  3.1.2. Umiejętności na sprawdzianach..77
  3.1.2.1. Nieumiejący pływać..77
  3.1.2.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..79
  3.1.2.3. Pływający na poziomie elementarnym..81
  3.1.2.4. Pływający na grzbiecie..83
  3.1.3. Umiejętności końcowe z pływania..84
  3.1.4. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na podstawie umiejętności wstępnych..88
  3.1.5. Postępy pływackie..88
  3.1.5.1. Nieumiejący pływać..90
  3.1.5.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..90
  3.1.5.3. Pływający na poziomie elementarnym..93
  3.1.5.4. Pływający na grzbiecie..96
  3.1.6. Przewidywanie postępów w uczeniu się pływania..99
  3.1.7. Podsumowanie..103
  3.2. Lęk przed wodą dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..107
  3.2.1. Lęk przed wodą w trakcie uczenia się pływania..107
  3.2.2. Lęk przed wodą dzieci rozpoczynających uczenie się pływania od podstaw..1115
  3.2.3. Lęk przed wodą a umiejętności pływackie..121
  3.2.3.1. Dzieci bez lęku przed wodą..121
  3.2.3.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..123
  
  
  3.2.3.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..125
  3.2.4. Umiejętności końcowe dzieci z poszczególnych grup lęku..130
  3.2.5. Lęk przed wodą a postępy pływackie..132
  3.2.5.1. Dzieci bez lęku przed wodą..132
  3.2.5.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..134
  3.2.5.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..137
  3.2.6. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na postawie lęku przed wodą..139
  3.2.7. Podsumowanie...141
  3.3. Podstawowe cechy morfologiczne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..143
  3.3.1. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a umiejętności pływackie..145
  3.3.2. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a postępy pływackie..150
  3.3.3. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a umiejętności pływackie..152
  3.3.4. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a postępy pływackie
  3.3.5. Podsumowanie..158
  3.4. Wybrane zdolności koordynacyjne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..161
  3.4.1. Wybrane zdolności koordynacyjne a umiejętności pływackie..162
  3.4.2. Wybrane zdolności koordynacyjne a postępy pływackie..165
  3.4.3. Podsumowanie..167
  3.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..168
  3.5.1. Frekwencja na lekcjach pływania..168
  3.5.2. Frekwencja a umiejętności pływackie..169
  3.5.2.1. Dzieci, które odbyły 1–8 lekcji..170
  3.5.2.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..172
  3.5.2.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..174
  3.5.2.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje...177
  3.5.2.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..180
  3.5.3. Frekwencja a postępy pływackie..183
  3.5.3.1. Dzieci, które odbyły 4–8 lekcji..183
  3.5.3.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..185
  3.5.3.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..187
  3.5.3.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje..189
  3.5.3.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..191
  3.5.4. Podsumowanie..195
  4. Dyskusja...200
  4.1. Szybkość uczenia się pływania...201
  4.2. Lęk przed wodą a szybkość uczenia się pływania..205
  4.3. Podstawowe cechy morfologiczne a szybkość uczenia się pływania..209
  4.4. Wybrane zdolności koordynacyjne a szybkość uczenia się pływania..214
  4.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..216
  5. Wnioski..220
  Piśmiennictwo..223
  Aneks..245
  1. Spis tabel..245
  2. Spis rycin..247
  3. Spis załączników..252
  4. Załączniki 1–22..253
  Summary..281
RozwińZwiń