INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Uczenie się pływania różni się istotnie od uczenia się innych dyscyplin sportowych.Spowodowane jest to miejscem uczenia się, czyli środowiskiem wodnym.
Wynika to z właściwości fi zycznych wody, a przede wszystkim jej gęstości, w wyniku której zgodnie z prawem Archimedesa „Na ciało zanurzone w płynie (cieczy,gazie lub plazmie) działa pionowa, skierowana ku górze siła wyporu. Wartość siły jest równa ciężarowi wypartego płynu. Siła ta jest wypadkową wszystkich sił parcia płynu na ciało (Holliday i wsp. 2009).
Oddziaływanie wyporu wody na ciało człowieka ułatwia wykonanie wielu ruchów,niemożliwych do wykonania na lądzie. W związku z tym pływać mogą się uczyć niemowlęta, dzieci, młodzież i dorośli. W wielu przypadkach tylko środowisko wodne zwiększa możliwości poruszania się osobom z graniczeniami ruchowymi powstałymi w wyniku kontuzji, niedorozwoju, chorób itp.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 281 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Kraków |
ISBN-13 | 978-83-62891-03-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp..7 | |
1. Wprowadzenie teoretyczne do problemu badawczego..13 | |
1.1. Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 9–10 lat..14 | |
1.1.1. Rozwój morfologiczny i motoryczny..15 | |
1.1.2. Rozwój umysłowy..16 | |
1.1.3. Rozwój uczuciowy i społeczny..19 | |
1.1.4. Zdrowie..20 | |
1.2. Uczenie się..23 | |
1.2.1. Uczenie się czynności ruchowych..29 | |
1.2.2. Uczenie się pływania..38 | |
1.3. Wybrane uwarunkowania osobnicze determinujące szybkość uczenia się pływania..41 | |
1.3.1. Lęk przed wodą..42 | |
1.3.2. Podstawowe cechy morfologiczne..47 | |
1.3.3. Zdolności koordynacyjne..52 | |
2. Procedura badawcza..60 | |
2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze..60 | |
2.2. Materiał i metoda badań..61 | |
2.2.1. Materiał badawczy..61 | |
2.2.2. Techniki i narzędzia badawcze..63 | |
2.2.2.1. Ocena umiejętności pływackich..64 | |
2.2.2.2. Ocena lęku przed wodą..68 | |
2.2.2.3. Pomiar podstawowych cech morfologicznych i wybranych zdolności koordynacyjnych..70 | |
2.3. Metody analizy statystycznej..70 | |
3. Wyniki..73 | |
3.1. Szybkość uczenia się pływania dzieci w wieku 9–10 lat..76 | |
3.1.1. Umiejętności wstępne..76 | |
3.1.2. Umiejętności na sprawdzianach..77 | |
3.1.2.1. Nieumiejący pływać..77 | |
3.1.2.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..79 | |
3.1.2.3. Pływający na poziomie elementarnym..81 | |
3.1.2.4. Pływający na grzbiecie..83 | |
3.1.3. Umiejętności końcowe z pływania..84 | |
3.1.4. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na podstawie umiejętności wstępnych..88 | |
3.1.5. Postępy pływackie..88 | |
3.1.5.1. Nieumiejący pływać..90 | |
3.1.5.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..90 | |
3.1.5.3. Pływający na poziomie elementarnym..93 | |
3.1.5.4. Pływający na grzbiecie..96 | |
3.1.6. Przewidywanie postępów w uczeniu się pływania..99 | |
3.1.7. Podsumowanie..103 | |
3.2. Lęk przed wodą dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..107 | |
3.2.1. Lęk przed wodą w trakcie uczenia się pływania..107 | |
3.2.2. Lęk przed wodą dzieci rozpoczynających uczenie się pływania od podstaw..1115 | |
3.2.3. Lęk przed wodą a umiejętności pływackie..121 | |
3.2.3.1. Dzieci bez lęku przed wodą..121 | |
3.2.3.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..123 | |
3.2.3.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..125 | |
3.2.4. Umiejętności końcowe dzieci z poszczególnych grup lęku..130 | |
3.2.5. Lęk przed wodą a postępy pływackie..132 | |
3.2.5.1. Dzieci bez lęku przed wodą..132 | |
3.2.5.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..134 | |
3.2.5.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..137 | |
3.2.6. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na postawie lęku przed wodą..139 | |
3.2.7. Podsumowanie...141 | |
3.3. Podstawowe cechy morfologiczne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..143 | |
3.3.1. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a umiejętności pływackie..145 | |
3.3.2. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a postępy pływackie..150 | |
3.3.3. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a umiejętności pływackie..152 | |
3.3.4. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a postępy pływackie | |
3.3.5. Podsumowanie..158 | |
3.4. Wybrane zdolności koordynacyjne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..161 | |
3.4.1. Wybrane zdolności koordynacyjne a umiejętności pływackie..162 | |
3.4.2. Wybrane zdolności koordynacyjne a postępy pływackie..165 | |
3.4.3. Podsumowanie..167 | |
3.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..168 | |
3.5.1. Frekwencja na lekcjach pływania..168 | |
3.5.2. Frekwencja a umiejętności pływackie..169 | |
3.5.2.1. Dzieci, które odbyły 1–8 lekcji..170 | |
3.5.2.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..172 | |
3.5.2.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..174 | |
3.5.2.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje...177 | |
3.5.2.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..180 | |
3.5.3. Frekwencja a postępy pływackie..183 | |
3.5.3.1. Dzieci, które odbyły 4–8 lekcji..183 | |
3.5.3.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..185 | |
3.5.3.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..187 | |
3.5.3.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje..189 | |
3.5.3.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..191 | |
3.5.4. Podsumowanie..195 | |
4. Dyskusja...200 | |
4.1. Szybkość uczenia się pływania...201 | |
4.2. Lęk przed wodą a szybkość uczenia się pływania..205 | |
4.3. Podstawowe cechy morfologiczne a szybkość uczenia się pływania..209 | |
4.4. Wybrane zdolności koordynacyjne a szybkość uczenia się pływania..214 | |
4.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..216 | |
5. Wnioski..220 | |
Piśmiennictwo..223 | |
Aneks..245 | |
1. Spis tabel..245 | |
2. Spis rycin..247 | |
3. Spis załączników..252 | |
4. Załączniki 1–22..253 | |
Summary..281 | |