INNE EBOOKI AUTORA
-40%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Rodzimy się przedwcześnie, nadzy, bezbronni i nieprzystosowani do życia. Liczne cechy naszej anatomii i fizjologii będące oznaką spowolnienia rozwojowego powodują, że przypominamy pod wieloma względami dojrzały płciowo embrion szympansa. W punkcie wyjścia jesteśmy zatem nie tyle inteligentną, uduchowioną istotą, lecz wybrakowanym biologicznie zwierzęciem zdanym na długotrwałą opiekę. Kontrast między naszą ułomnością a niemającym precedensów w świecie przyrody sukcesem ewolucyjnym, między pierwotną niemocą a niebywałą kreatywnością kulturową stanowi paradoks, który leży u podłoża refleksji Arnolda Gehlena, współtwórcy klasycznej antropologii filozoficznej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 470 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3017-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp . | 7 |
Rozdział I | |
Między egzystencjalizmem a nazizmem | |
– wczesna twórczość Arnolda Gehlena . | 16 |
1.1. Filozoficzne preludium – wokół teorii konstytucji Hansa Driescha . | 16 |
1.2. Założenia absolutnej fenomenologii w Wirklicher und unwirklicher | |
Geist . | 27 |
1.3. Melancholia filozofii – egzystencjalny platonizm wczesnego Gehlena | 33 |
1.4. Logika sytuacji – fenomenologiczna analiza egzystencji . | 40 |
1.5. Idealistyczny zwrot – w poszukiwaniu istoty wolności . | 53 |
1.6. Gehlen a Heglowska filozofia prawa | 67 |
1.7. Arnold Gehlen w III Rzeszy . | 92 |
1.8. Antropologiczne prolegomena | 109 |
Rozdział II | |
Główne założenia elementarnej antropologii | 119 |
2.1. Geneza antropologii filozoficznej Arnolda Gehlena . | 119 |
2.1.1. Antropologiczny zwrot w filozofii . | 121 |
2.1.2. Gehlen a klasycy antropologii filozoficznej (Scheler, Plessner) | 132 |
2.1.3. Biologiczne inspiracje (Alsberg, Uexküll, Buytendijk, Bolk, | |
Portmann, Lorenz) | 160 |
2.2. Człowiek jako istota naznaczona brakiem | 182 |
2.2.1. Założenia metodologiczne elementarnej antropologii | 182 |
2.2.2. Teoretyczne deficyty tezy o filo- i ontogenetycznej ułomności | |
człowieka | 192 |
2.3. Antropologiczna teoria działania – odciążenie deficytów | |
biologicznych . | 211 |
2.3.1. Człowiek jako istota działająca | 211 |
2.3.2. Geneza ludzkiej mowy – kompensacyjna funkcja języka . | 225 |
2.3.3. Kultura jako odciążenie – prolegomena teorii instytucji . | 242 |
Rozdział III | |
Diagnoza współczesności w świetle teorii instytucji | 256 |
3.1. Geneza instytucji w Urmensch und Spätkultur – uwagi wstępne | 256 |
3.2. Kategorialna analiza instytucji | 264 |
3.3. Działanie rytualno-przedstawiające – narodziny instytucji . | 293 |
3.4. Industrializacja kultury – antropologiczna koncepcja techniki . | 313 |
3.5. Nowy subiektywizm . | 325 |
3.6. Hipermoralność a pluralizm etyczny | 346 |
3.7. Koniec historii? | 364 |
Zakończenie | |
– krytyczna recepcja, nawiązania, kontynuacje . | 379 |
4.1. Krytyczna recepcja – zarzut biologizmu i konserwatyzmu . | 383 |
4.2. W poszukiwaniu zagubionej intersubiektywności – Gehlen i Mead . | 401 |
4.3. Zakłócona komunikacja: Gehlen – Habermas . | 416 |
4.4. Panoramiczne spojrzenie na późną recepcję myśli Gehlena | |
(Apel, Luhmann, Claessens, Rehberg) | 436 |
Bibliografia . | 460 |