Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności. Geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena

-40%

Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności. Geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,60  46,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 46,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,60 zł  


27,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rodzimy się przedwcześnie, nadzy, bezbronni i nieprzystosowani do życia. Liczne cechy naszej anatomii i fizjologii będące oznaką spowolnienia rozwojowego powodują, że przypominamy pod wieloma względami dojrzały płciowo embrion szympansa. W punkcie wyjścia jesteśmy zatem nie tyle inteligentną, uduchowioną istotą, lecz wybrakowanym biologicznie zwierzęciem zdanym na długotrwałą opiekę. Kontrast między naszą ułomnością a niemającym precedensów w świecie przyrody sukcesem ewolucyjnym, między pierwotną niemocą a niebywałą kreatywnością kulturową stanowi paradoks, który leży u podłoża refleksji Arnolda Gehlena, współtwórcy klasycznej antropologii filozoficznej.


Rok wydania2013
Liczba stron470
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3017-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp .    7
  Rozdział I
  Między egzystencjalizmem a nazizmem
  – wczesna twórczość Arnolda Gehlena .    16
  1.1. Filozoficzne preludium – wokół teorii konstytucji Hansa Driescha .    16
  1.2. Założenia absolutnej fenomenologii w Wirklicher und unwirklicher
  Geist .    27
  1.3. Melancholia filozofii – egzystencjalny platonizm wczesnego Gehlena    33
  1.4. Logika sytuacji – fenomenologiczna analiza egzystencji .    40
  1.5. Idealistyczny zwrot – w poszukiwaniu istoty wolności .    53
  1.6. Gehlen a Heglowska filozofia prawa    67
  1.7. Arnold Gehlen w III Rzeszy .    92
  1.8. Antropologiczne prolegomena    109
  Rozdział II
  Główne założenia elementarnej antropologii    119
  2.1. Geneza antropologii filozoficznej Arnolda Gehlena .    119
  2.1.1. Antropologiczny zwrot w filozofii .    121
  2.1.2. Gehlen a klasycy antropologii filozoficznej (Scheler, Plessner)    132
  2.1.3. Biologiczne inspiracje (Alsberg, Uexküll, Buytendijk, Bolk,
  Portmann, Lorenz)    160
  2.2. Człowiek jako istota naznaczona brakiem    182
  2.2.1. Założenia metodologiczne elementarnej antropologii    182
  2.2.2. Teoretyczne deficyty tezy o filo- i ontogenetycznej ułomności
  człowieka    192
  2.3. Antropologiczna teoria działania – odciążenie deficytów
  biologicznych .    211
  2.3.1. Człowiek jako istota działająca    211
  2.3.2. Geneza ludzkiej mowy – kompensacyjna funkcja języka .    225
  2.3.3. Kultura jako odciążenie – prolegomena teorii instytucji .    242
  Rozdział III
  Diagnoza współczesności w świetle teorii instytucji    256
  3.1. Geneza instytucji w Urmensch und Spätkultur – uwagi wstępne    256
  3.2. Kategorialna analiza instytucji    264
  3.3. Działanie rytualno-przedstawiające – narodziny instytucji .    293
  3.4. Industrializacja kultury – antropologiczna koncepcja techniki .    313
  3.5. Nowy subiektywizm .    325
  3.6. Hipermoralność a pluralizm etyczny    346
  3.7. Koniec historii?    364
  Zakończenie
  – krytyczna recepcja, nawiązania, kontynuacje .    379
  4.1. Krytyczna recepcja – zarzut biologizmu i konserwatyzmu .    383
  4.2. W poszukiwaniu zagubionej intersubiektywności – Gehlen i Mead .    401
  4.3. Zakłócona komunikacja: Gehlen – Habermas .    416
  4.4. Panoramiczne spojrzenie na późną recepcję myśli Gehlena
  (Apel, Luhmann, Claessens, Rehberg)    436
  Bibliografia .    460
RozwińZwiń