Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków

Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków

8 ocen

Format:

ibuk

Niniejsza praca traktuje o warunkach, okolicznościach, czynnikach kształtujących oraz o przebiegu internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw zajmujących się drogowymi przewozami towarowymi w ruchu międzynarodowym w okresie od 1958 r., czyli od momentu rozpoczęcia działalności przez pierwsze takie przedsiębiorstwo. Książka składa się z pięciu rozdziałów. Omówiono w nich kryteria podziału transportu, zdefiniowano pojęcia, przedstawiono regulacje prawne, obszernie omówiono zjawisko internacjonalizacji, szczególnie realizowanej przez polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków.


Rok wydania2012
Liczba stron514
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-266-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  1. Transport, jego znaczenie w gospodarce oraz otoczenie prawne     21
  1.1. Zdefiniowanie transportu     21
  1.2. Kryteria podziału transportu     28
  1.3. Ekonomiczne cechy transportu     32
  1.4. Funkcje i znaczenie transportu dla gospodarki     38
  1.4.1. Funkcje transportu     38
  1.4.2. Implikacje ekonomicznego znaczenia transportu     50
  1.5. Transport w handlu międzynarodowym i transport w handlu zagranicznym     55
  1.6. Towarowy transport samochodowy     64
  1.6.1. Pozycja towarowego transportu samochodowego w Europie     64
  1.6.2. Przyczyny sukcesu transportu samochodowego     70
  1.6.3. Przedsiębiorstwo transportowe i przedsiębiorstwo transportu międzynarodowego     76
  1.6.4. Kryteria podziału przedsiębiorstw transportowych     84
  1.6.5. Pojęcie taboru samochodowego i jego rodzaje     87
  1.6.6. Pojęcie floty i pojazdu flotowego     89
  1.6.7. Strategia taborowa i strategia flotowa     93
  1. 7. Regulacje prawne dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków     95
  1.7.1. Znaczenie systemu prawnego     95
  1.7.2. Organizacje międzynarodowe     96
  1.7.3. Konwencje międzynarodowe     98
  1.7.4. Regulacje Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Unii Europejskiej oraz polityka ugrupowania w zakresie transportu samochodowego     107
  1.7.5. Umowy dwustronne     129
  
  2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     131
  2.1. Zdefiniowane pojęcia internacjonalizacji     131
  2.2. Poglądy, teorie i hipotezy na temat internacjonalizacji     134
  2.3. Specyfika internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     138
  2.4. Czynniki internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     154
  2.5. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     161
  2.5.1. Motyw obniżki kosztów     164
  2.5.2. Motyw zbytu     169
  2.5.3. Motyw pozyskania zasobów     173
  2.5.4. Motyw ochrony środowiska     184
  2.5.5. Motyw polityczny     187
  2.6. Strategie internacjonalizacji     194
  
  3. Przebieg procesu internacjonalizacji     206
  3.1. Internacjonalizacja przewozów     206
  3.2. Internacjonalizacja reprezentacji     211
  3.2.1. Przewozy wykonywane na zlecenie bezpośrednich zleceniodawców     212
  3.2.2. Niezależni pośrednicy i ich rola     213
  3.3. Formy internacjonalizacji     236
  3.3.1. Eksport i import     238
  3.3.2. Franczyza     239
  3.3.3. Spółki joint-venture     246
  3.3.4. Działalność za granicą prowadzona samodzielnie     250
  3.3.5. Fuzje     254
  3.3.6. Alianse strategiczne     261
  3.3.7. Międzynarodowe przedsiębiorstwo międzynarodowego drogowego transportu ładunków     266
  3.3.8. Elementy wpływające na wybór sfery i formy internacjonalizacji     269
  3.4. Etapy internacjonalizacji     273
  3.5. Zakupy taboru importowanego w strategii taborowej międzynarodowego drogowego przewoźnika ładunków     280
  3.6. Wskaźniki i profile umiędzynarodowienia przedsiębiorstw transportowych     287
  
  4. Funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     289
  4.1. Ustawodawstwo krajowe dotyczące międzynarodowego drogowego transportu ładunków     289
  4.1.1. Okres do 1989 roku     289
  4.1.2. Okres od 1989 roku     291
  4.2. Ustawodawstwo krajowe odnoszące się do inwestycji zagranicznych     297
  4.3. Działalność przedsiębiorstw w poszczególnych okresach     299
  4.3.1. Okres do 1989 roku     299
  4.3.2. Okres po 1989 roku
  
  5. Polskie przedsiębiorstwa międzynarodowego drogowego transportu ładunków i ich internacjonalizacja     354
  5.1. Okres do 1989 roku     354
  5.1.1. Internacjonalizacja przewozów     354
  5.1.2. Internacjonalizacja reprezentacji     371
  5.1.3. Internacjonalizacja w obszarze strategii taborowej     376
  5.1.4. Czynniki wspomagające i bariery internacjonalizacji     384
  5.2. Okres po 1989 roku     390
  5.2.1. Internacjonalizacja przewozów     390
  5.2.2. Internacjonalizacja reprezentacji     402
  5.2.3. Internacjonalizacja strategii taborowej     420
  5.2.4. Czynniki wspomagające oraz bariery internacjonalizacji     429
  5.3. Modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     432
  5.3.1. Modele internacjonalizacji do 1989 roku     432
  5.3.2. Model internacjonalizacji po 1989 roku     436
  5.3.3. Porównanie obu modeli     439
  5.4. Formułowanie strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw międzynarodowego drogowego transportu ładunków     440
  
  Zakończenie     472
  Literatura     485
  Spis tabel     503
  Summary     505
RozwińZwiń