INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Wybór z Dzieł wszystkich Arystotelesa. Zawiera rozprawy retoryczne: Retoryka, Retoryka dla Aleksandra i Poetyka.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-308-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
RETORYKA (tłum. Henryk Podbielski) | 8 |
Wstęp. Teoria wymowy przed Arystotelesem (Henryk Podbielski) | 8 |
Retoryka | 44 |
Księga pierwsza | 44 |
1. Nowa koncepcja „sztuki retorycznej”: Jej przedmiot, metody i związek z dialektyką | 44 |
2. Teoretyczne podstawy „sztuki retorycznej” | 47 |
3. Trzy rodzaje wymowy. Ich ogólna charakterystyka | 55 |
4. Wymowa doradcza: jej przedmiot | 57 |
5. Wymowa doradcza i jej cele: dobro i szczęście | 60 |
6. Drugi cel wymowy doradczej: pożytek | 63 |
7. Stopnie dobra i pożytku | 68 |
8. Formy ustrojowe | 75 |
9. Wymowa popisowa | 76 |
10. Wymowa sądowa | 82 |
11. Przyjemność | 86 |
12. Pozycja i nastawienie popełniających przestępstwa i ich ofiar | 91 |
13. Ocena winy | 95 |
14. Kwalifikacja przestępstwa | 98 |
15. Nieretoryczne środki przekonywania | 99 |
Księga druga | 105 |
1. Jak uzyskać wpływ na postawę słuchacza | 105 |
2. Problem gniewu | 107 |
3. Uśmierzenie i łagodność | 111 |
4. Przyjaźń i nienawiść | 113 |
5. Lęk i odwaga | 116 |
6. Wstyd i bezwstyd | 118 |
7. Życzliwość | 122 |
8. Uczucie litości | 123 |
9. Oburzenie | 125 |
10. Zawiść | 127 |
11. Ambicja | 129 |
12. Charaktery. Kryterium wieku: młodość | 130 |
13. Starość | 132 |
14. Wiek dojrzały | 134 |
15. Charaktery zależne od darów losu: szlachetne urodzenie | 134 |
16. Bogactwo | 135 |
17. Posiadanie władzy i szczęścia | 136 |
18. Toposy wspólne wszystkim trzem rodzajom wymowy | 136 |
19. Toposy: możliwości i niemożliwości, przyszłości i przeszłości, amplifikacja i deprecjacja | 138 |
20. Wspólne dla wszystkich rodzajów wymowy środki przekonywania. Przykład | 141 |
21. Sentencja jako środek przekonywania | 143 |
22. Entymemy | 147 |
23. Toposy entymemów | 150 |
24. Toposy właściwe entymemom pozornym | 163 |
25. Odpieranie argumentów | 168 |
26. Wyjaśnienia terminologiczne: element, topos, amplifikacja i deprecjacja, sprzeciw, odparcie argumentów | 170 |
Księga trzecia | 171 |
1. Przedmiot wykładu księgi trzeciej | 171 |
2. Zalety stylu: jasność i stosowność | 174 |
3. Przejawy sztuczności w stylu prozaicznym | 178 |
4. Porównania | 180 |
5. Poprawność językowa | 181 |
6. Wzniosłość stylu | 183 |
7. Stosowność stylistyczna | 184 |
8. Rytm prozy | 186 |
9. Budowa zdania | 188 |
10. Wyborność i dowcip języka (urbanitas) | 192 |
11. Malowniczość stylu | 196 |
12. Różne odmiany stylu | 201 |
13. Układ mowy | 203 |
14. Wstęp | 205 |
15. Oskarżenie | 209 |
16. Opowiadanie (narratio) | 211 |
17. Argumentowanie | 214 |
18. Zadawanie pytań | 217 |
19. Epilog | 219 |
RETORYKA DLA ALEKSANDRA (tłum. Henryk Podbielski) | 222 |
Wstęp (Henryk Podbielski) | 222 |
Retoryka dla Aleksandra | 238 |
1. Rodzaje mów. Mowy polityczne: zachęta i odradzanie | 241 |
2. Przedmiot wymowy doradczej | 245 |
3. Pochwała i nagana | 251 |
4. Mowy sądowe | 253 |
5. Krytyka | 255 |
6. Toposy wspólne dla wszystkich gatunków mów | 256 |
7. Argumenty i ich rodzaje | 257 |
8. Przykłady | 260 |
9. Pewne znaki | 262 |
10. Entymematy | 262 |
11. Sentencje | 263 |
12. Znaki | 264 |
13. Dowód elenktyczny | 264 |
14. Różnice między formami argumentacji | 265 |
15. Zeznania i świadkowie | 266 |
16. Świadectwa torturowanych | 267 |
17. Przysięgi | 268 |
18. Uprzedzenie argumentów przeciwnika | 269 |
19. Postulaty | 271 |
20. Podsumowanie, rekapitulacja | 272 |
21. Ironia jako forma podsumowania | 272 |
22. Wytworność stylu; rozwlekłość | 273 |
23. Rodzaje słów | 274 |
24. O wyrażaniu się | 275 |
25. Jasność stylu | 276 |
26. Antytezy | 277 |
27. Zrównanie | 277 |
28. Upodobnienie | 278 |
29. Wstęp | 279 |
30. Opowiadanie | 283 |
31. Kompozycja „opowiadania'” | 285 |
32. Uzasadnienie | 285 |
33. Antycypacja | 287 |
34. Mowy doradcze: zachęta i odradzanie | 287 |
35. Pochwała i nagana | 289 |
36. Oskarżenie, obrona i krytyka | 292 |
37. Budowa mowy zwanej „krytyką” | 300 |
38. Uwagi końcowe | 301 |
POETYKA (tłum. Henryk Podbielski) | 306 |
Wstęp (Henryk Podbielski) | 306 |
Poetyka | 316 |
1. Uwagi wstępne: program wykładu, wyodrębnienie i klasyfikacja sztuk naśladowczych | 316 |
2. Przedmiot naśladowania | 318 |
3. Sposób naśladowania | 319 |
4. Geneza i rozwój twórczości poetyckiej: epopei, jambu, tragedii | 320 |
5. Komedia i jej rozwój. Tragedia a epopeja | 323 |
6. Definicja tragedii i jej konstytutywnych składników | 324 |
7. Rozciągłość akcji fabularnej | 327 |
8. Jednolitość akcji | 328 |
9. Typowość w poezji. Różnica między poezją a historią | 329 |
10. Fabuły proste i zawikłane | 332 |
11. Perypetia, rozpoznanie, patos | 332 |
12. Kompozycyjne składniki tragedii | 334 |
13. Zasady tragiczności. Wybór bohatera i charakter akcji „tragicznej” | 334 |
14. Teleologiczna koncepcja fabuły tragicznej; budzenie litości i trwogi | 336 |
15. Cechy bohatera tragicznego | 339 |
16. Formy „rozpoznania”, ich klasyfikacja i ocena | 342 |
17. Praktyczne wskazówki na temat opracowania utworu literackiego | 344 |
18. Zawiązanie i rozwiązanie akcji dramatycznej; odmiany tragedii | 346 |
19. Ogólne uwagi dotyczące formy językowej i „myślenia” | 349 |
20. Podział i ogólna charakterystyka części mowy | 350 |
21. Imiona: proste, złożone, metaforyczne, neologizmy. Rodzaj gramatyczny imion | 352 |
22. Cechy stylu poetyckiego | 354 |
23. Epopeja: jedność akcji w epopei | 357 |
24. Strukturalne składniki epopei; technika epicka | 358 |
25. Podstawy i zasady krytyki literackiej | 362 |
26. Porównanie tragedii z epopeją | 366 |
Bibliografia | 369 |