Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka

Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wybór z Dzieł wszystkich Arystotelesa. Zawiera rozprawy retoryczne: Retoryka, Retoryka dla Aleksandra i Poetyka.


Rok wydania2008
Liczba stron376
KategoriaKlasyczne teksty filozoficzne
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-0114-308-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  RETORYKA (tłum. Henryk Podbielski)    8
    Wstęp. Teoria wymowy przed Arystotelesem (Henryk Podbielski)    8
    Retoryka    44
  
  Księga pierwsza    44
    1. Nowa koncepcja „sztuki retorycznej”: Jej przedmiot, metody i związek z dialektyką    44
    2. Teoretyczne podstawy „sztuki retorycznej”    47
    3. Trzy rodzaje wymowy. Ich ogólna charakterystyka    55
    4. Wymowa doradcza: jej przedmiot    57
    5. Wymowa doradcza i jej cele: dobro i szczęście    60
    6. Drugi cel wymowy doradczej: pożytek    63
    7. Stopnie dobra i pożytku    68
    8. Formy ustrojowe    75
    9. Wymowa popisowa    76
    10. Wymowa sądowa    82
    11. Przyjemność    86
    12. Pozycja i nastawienie popełniających przestępstwa i ich ofiar    91
    13. Ocena winy    95
    14. Kwalifikacja przestępstwa    98
    15. Nieretoryczne środki przekonywania    99
  
  Księga druga    105
    1. Jak uzyskać wpływ na postawę słuchacza    105
    2. Problem gniewu    107
    3. Uśmierzenie i łagodność    111
    4. Przyjaźń i nienawiść    113
    5. Lęk i odwaga    116
    6. Wstyd i bezwstyd    118
    7. Życzliwość     122
    8. Uczucie litości    123
    9. Oburzenie    125
    10. Zawiść    127
    11. Ambicja    129
    12. Charaktery. Kryterium wieku: młodość    130
    13. Starość    132
    14. Wiek dojrzały    134
    15. Charaktery zależne od darów losu: szlachetne urodzenie    134
    16. Bogactwo    135
    17. Posiadanie władzy i szczęścia    136
    18. Toposy wspólne wszystkim trzem rodzajom wymowy    136
    19. Toposy: możliwości i niemożliwości, przyszłości i przeszłości, amplifikacja i deprecjacja    138
    20. Wspólne dla wszystkich rodzajów wymowy środki przekonywania. Przykład    141
    21. Sentencja jako środek przekonywania    143
    22. Entymemy    147
    23. Toposy entymemów    150
    24. Toposy właściwe entymemom pozornym    163
    25. Odpieranie argumentów    168
    26. Wyjaśnienia terminologiczne: element, topos, amplifikacja i deprecjacja, sprzeciw, odparcie argumentów    170
  
  Księga trzecia    171
    1. Przedmiot wykładu księgi trzeciej    171
    2. Zalety stylu: jasność i stosowność    174
    3. Przejawy sztuczności w stylu prozaicznym    178
    4. Porównania    180
    5. Poprawność językowa    181
    6. Wzniosłość stylu    183
    7. Stosowność stylistyczna    184
    8. Rytm prozy    186
    9. Budowa zdania    188
    10. Wyborność i dowcip języka (urbanitas)    192
    11. Malowniczość stylu    196
    12. Różne odmiany stylu    201
    13. Układ mowy    203
    14. Wstęp    205
    15. Oskarżenie    209
    16. Opowiadanie (narratio)    211
    17. Argumentowanie    214
    18. Zadawanie pytań    217
    19. Epilog    219
  
  RETORYKA DLA ALEKSANDRA (tłum. Henryk Podbielski)    222
    Wstęp (Henryk Podbielski)    222
    Retoryka dla Aleksandra    238
    1. Rodzaje mów. Mowy polityczne: zachęta i odradzanie    241
    2. Przedmiot wymowy doradczej    245
    3. Pochwała i nagana    251
    4. Mowy sądowe    253
    5. Krytyka    255
    6. Toposy wspólne dla wszystkich gatunków mów    256
    7. Argumenty i ich rodzaje    257
    8. Przykłady    260
    9. Pewne znaki     262
    10. Entymematy     262
    11. Sentencje     263
    12. Znaki     264
    13. Dowód elenktyczny     264
    14. Różnice między formami argumentacji    265
    15. Zeznania i świadkowie    266
    16. Świadectwa torturowanych    267
    17. Przysięgi     268
    18. Uprzedzenie argumentów przeciwnika     269
    19. Postulaty     271
    20. Podsumowanie, rekapitulacja     272
    21. Ironia jako forma podsumowania    272
    22. Wytworność stylu; rozwlekłość    273
    23. Rodzaje słów    274
    24. O wyrażaniu się     275
    25. Jasność stylu    276
  26. Antytezy     277
   27. Zrównanie     277
   28. Upodobnienie     278
   29. Wstęp     279
   30. Opowiadanie     283
   31. Kompozycja „opowiadania'”     285
   32. Uzasadnienie     285
   33. Antycypacja     287
   34. Mowy doradcze: zachęta i odradzanie     287
   35. Pochwała i nagana     289
   36. Oskarżenie, obrona i krytyka     292
   37. Budowa mowy zwanej „krytyką”     300
   38. Uwagi końcowe     301
  
  POETYKA (tłum. Henryk Podbielski)     306
   Wstęp (Henryk Podbielski)     306
   Poetyka     316
   1. Uwagi wstępne: program wykładu, wyodrębnienie i klasyfikacja sztuk naśladowczych     316
   2. Przedmiot naśladowania     318
   3. Sposób naśladowania     319
   4. Geneza i rozwój twórczości poetyckiej: epopei, jambu, tragedii     320
   5. Komedia i jej rozwój. Tragedia a epopeja     323
   6. Definicja tragedii i jej konstytutywnych składników     324
   7. Rozciągłość akcji fabularnej     327
   8. Jednolitość akcji     328
   9. Typowość w poezji. Różnica między poezją a historią     329
   10. Fabuły proste i zawikłane     332
   11. Perypetia, rozpoznanie, patos     332
   12. Kompozycyjne składniki tragedii     334
   13. Zasady tragiczności. Wybór bohatera i charakter akcji „tragicznej”     334
   14. Teleologiczna koncepcja fabuły tragicznej; budzenie litości i trwogi     336
   15. Cechy bohatera tragicznego     339
   16. Formy „rozpoznania”, ich klasyfikacja i ocena     342
   17. Praktyczne wskazówki na temat opracowania utworu literackiego     344
   18. Zawiązanie i rozwiązanie akcji dramatycznej; odmiany tragedii     346
   19. Ogólne uwagi dotyczące formy językowej i „myślenia”     349
   20. Podział i ogólna charakterystyka części mowy     350
   21. Imiona: proste, złożone, metaforyczne, neologizmy. Rodzaj gramatyczny imion     352
   22. Cechy stylu poetyckiego     354
   23. Epopeja: jedność akcji w epopei     357
   24. Strukturalne składniki epopei; technika epicka     358
   25. Podstawy i zasady krytyki literackiej     362
   26. Porównanie tragedii z epopeją     366
  
  Bibliografia     369
RozwińZwiń