INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Na jakich ogólnokulturowych kategoriach myślowych ufundowana jest historiografia? Jaka jest natura historyczności? - te dwa pytania wyznaczają horyzont badawczy książki. Odpowiedzi na pytanie o naturę historyczności autor poszukuje poza tekstami historyków, licząc na to, że historyczność przejawi się tam w "czystej formie", ujawniając kulturowy, świadomościowy fundament historiografii jako formy piśmiennictwa. Autor dokonuje konceptualizacji idei historyczności, śledzi historię idei i postępującą w europejskiej XIX-wiecznej myśli ewolucję rozumienia historyczności. Inspiracji szuka u F. Nietzschego i G. H. Meada, szeroko i wnikliwie odwołuje się do tekstów źródłowych A. Smitha, Th. Malthausa, J. Benthama, D. Ricardo, J.S. Milla, podejmując frapujący dialog z myślicielami.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Specyfika pracy. Podział pracy | 9 |
Część I. Historyczność jako forma świadomości i cecha kultury | 11 |
Rozdział 1. Zagadnienie świata z historią i świata bez historii. Historyczność, ahistoryczność, ponadhistoryczność jako kategorie myślowe i kulturotwórcze | 13 |
Rozdział 2. Historia jako naturalne środowisko człowieka | 35 |
Część II. Przejawy historyczności i ahistoryczności | 53 |
Rozdział 1. Historyczność i ponadhistoryczność na granicy filozofii i nauk społecznych. Filozofia empiryczna i filozoficzna historiografia Davida Hume’a | 55 |
a. David Hume. Spojrzenie ogólne | 55 |
b. Davida Hume’a koncepcja natury ludzkiej | 59 |
c. Użytek z historii w twórczości Davida Hume’a | 87 |
Rozdział 2. Historyczność w ekonomii politycznej, nauce na granicy różnych form namysłu nad rzeczywistością społeczną | 96 |
a. Wstęp | 96 |
b. Adam Smith. Problem equlibrium | 100 |
c. Thomas Robert Malthus. Znaczenie wiedzy historycznej dla zrozumienia procesów demograficznych | 114 |
d. Jeremy Bentham. Utylitaryzm i „życie chwilą” | 123 |
e. David Ricardo. W kierunku antyhistorycznego, obiektywistycznego ujęcia zjawisk ekonomicznych | 131 |
f. John Stuart Mill. Empiryczny aspekt logiki, historyczny charakter psychiki, społeczny wymiar ekonomii | 136 |
g. Dziewiętnasto- i dwudziestowieczny spór o metodologię ekonomii. Historycyzm, uniwersalizm i prakseologia | 143 |
Rozdział 3. Historyczne kategorie w dyskusji ewolucjonistycznej w drugiej połowie XIX wieku | 154 |
a. Wprowadzenie. Nauka i wiedza nienaukowa, specyfika możliwych interakcji | 154 |
b. Egzemplifikacja – Thomas Henry Huxley. Historia naturalna różna od historii kultury | 163 |
c. Egzemplifikacja – Charles Hodge. Pragnienie historii naturalnej, która nie jest bezcelowa | 175 |
d. Egzemplifikacja – historiograficzne peryferia teorii ewolucji | 191 |
e. Podsumowanie | 194 |
Podsumowanie | 199 |
Bibliografia | 209 |
Indeks osób | 223 |
Spis ilustracji | 229 |
The historicity of culture. Looking for mental foundations of contemporary historiography (Summary) | 231 |