Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje

Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka zaprasza w czasy saskie, w obszar słabo i nierównomiernie dotychczas oświetlony. Stara się zatrzeć panujące powszechnie wrażenie gorszego (saskiego) i lepszego (stanisławowskiego) czasu dla teatru. Konstruuje nowe imponujące pole badawcze, wypełnione odkrywczą dokumentacją literacką, teatrologiczną i kulturową, olśniewające erudycją, inspirujące przykładami nowatorskich odczytań tekstów i faktów kultury. Trwanie i ciągłość polskiej kultury teatralnej w czasach saskich zostają tu bezspornie przywrócone naszej wiedzy i świadomości dziedzictwa wzbogaconego wielością europejskich nawiązań. Autorka głosi potrzebę zmiany waloryzacji okresu saskiego jako ważnego ogniwa procesu rozwoju polskiej kultury teatralnej.


Rok wydania2007
Liczba stron304
KategoriaKultura języka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232182-1-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     7
  Rozdział I. TEATR LUDYCZNY     17
  Teatr sowizdrzałów jako polska komedia dell’arte     17
  Oswajanie importowanego komizmu niskiego – farsy uładzone (od Franciszki Urszuli Radziwiłłowej do Franciszka Zabłockiego)     37
  Rozdział II. TEATR W FOTELU     71
  Józef Andrzej Załuski – projektodawca teatralny, autor dramatów do czytania     71
  Wokół wiersza w dramatach muzycznych Józefa Andrzeja Załuskiego     102
  Rozdział III. TEATR UCZESTNICTWA     121
  Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim a Tragedyja […] o Sądzie Ostatecznym Józefa Andrzeja Załuskiego – projekt popularnej sceny religijnej     121
  Teatr jezuicki jako miejski teatr masowy     146
  Rozdział IV. TEATR CHRZEŚCIJAŃSKIEJ PAIDEI     167
  Historia na scenie szkolnej i nie tylko (tradycje tragedii humanistyczno-reto-rycznej)     167
  Tradycje szkolnej tragedii męczeńskiej pod piórem Franciszki Urszuli Radziwiłłowej     187
  Geniusze Religii i Narodu w polskim teatrze jezuitów     200
  Rozdział V. SZCZĘŚLIWE NIESZCZĘŚCIE, CZYLI TRZECIA MASKA     214
  Opera Europy Franciszki Urszuli Radziwiłłowej – okolicznościowy teatr socjofanii i osobistego wyznania     214
  Uteatralizowanie opowieści na scenie nieświeskiej a modus tragikomiczny     243
  ZAKOŃCZENIE. Stracona szansa teatru polskiego. Niedocenione elementy tradycji rodzimych w repertuarze początków sceny publicznej     263
  Nota wydawnicza     283
  Indeks nazwisk     284
  Spis ilustracji     297
  La polyphonie méprisée. La culture théâtrale de la période saxonne et ses traditions (Résumé)     300
RozwińZwiń