INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Autorka zaprasza w czasy saskie, w obszar słabo i nierównomiernie dotychczas oświetlony. Stara się zatrzeć panujące powszechnie wrażenie gorszego (saskiego) i lepszego (stanisławowskiego) czasu dla teatru. Konstruuje nowe imponujące pole badawcze, wypełnione odkrywczą dokumentacją literacką, teatrologiczną i kulturową, olśniewające erudycją, inspirujące przykładami nowatorskich odczytań tekstów i faktów kultury. Trwanie i ciągłość polskiej kultury teatralnej w czasach saskich zostają tu bezspornie przywrócone naszej wiedzy i świadomości dziedzictwa wzbogaconego wielością europejskich nawiązań. Autorka głosi potrzebę zmiany waloryzacji okresu saskiego jako ważnego ogniwa procesu rozwoju polskiej kultury teatralnej.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Kultura języka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232182-1-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Rozdział I. TEATR LUDYCZNY | 17 |
Teatr sowizdrzałów jako polska komedia dell’arte | 17 |
Oswajanie importowanego komizmu niskiego – farsy uładzone (od Franciszki Urszuli Radziwiłłowej do Franciszka Zabłockiego) | 37 |
Rozdział II. TEATR W FOTELU | 71 |
Józef Andrzej Załuski – projektodawca teatralny, autor dramatów do czytania | 71 |
Wokół wiersza w dramatach muzycznych Józefa Andrzeja Załuskiego | 102 |
Rozdział III. TEATR UCZESTNICTWA | 121 |
Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim a Tragedyja […] o Sądzie Ostatecznym Józefa Andrzeja Załuskiego – projekt popularnej sceny religijnej | 121 |
Teatr jezuicki jako miejski teatr masowy | 146 |
Rozdział IV. TEATR CHRZEŚCIJAŃSKIEJ PAIDEI | 167 |
Historia na scenie szkolnej i nie tylko (tradycje tragedii humanistyczno-reto-rycznej) | 167 |
Tradycje szkolnej tragedii męczeńskiej pod piórem Franciszki Urszuli Radziwiłłowej | 187 |
Geniusze Religii i Narodu w polskim teatrze jezuitów | 200 |
Rozdział V. SZCZĘŚLIWE NIESZCZĘŚCIE, CZYLI TRZECIA MASKA | 214 |
Opera Europy Franciszki Urszuli Radziwiłłowej – okolicznościowy teatr socjofanii i osobistego wyznania | 214 |
Uteatralizowanie opowieści na scenie nieświeskiej a modus tragikomiczny | 243 |
ZAKOŃCZENIE. Stracona szansa teatru polskiego. Niedocenione elementy tradycji rodzimych w repertuarze początków sceny publicznej | 263 |
Nota wydawnicza | 283 |
Indeks nazwisk | 284 |
Spis ilustracji | 297 |
La polyphonie méprisée. La culture théâtrale de la période saxonne et ses traditions (Résumé) | 300 |