INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Omawiane tu koncepcje postępowania ze sprawcami przestępstw w za-kładach karnych wpisują się w nurt resocjalizacji wielopłaszczyznowej. Z jednej strony są one wynikiem koncepcji pozytywistycznych – zasadność tego typu postępowania penitencjarnego staram się bowiem dowieść naukowo; z drugiej – są silnie zabarwione koncepcją humanistyczną, zgodnie z którą przejawiam wiarę w wewnętrzne dobro istoty ludzkiej. W każdym razie stanowią one realizację dyrektywy, by pobyt w zakładzie karnym niósł jak najmniej negatywnych konsekwencji dla dobrostanu uwięzionego człowieka. Dążenie do moralnego i psychicznego rozwoju (lub przynajmniej dążenie do niepogarszania jakości tych sfer) podczas pobytu więźnia w zakładzie karnym jest zarówno postulatem humanitarnym, jak i utylitarnym. Psychiczna i moralna destrukcja osobowości osób odbywających karę kryminalną stanowi bowiem znaczne zagrożenie dla ogółu społeczeństwa. Mając kompetencje zawodowe w tej dziedzinie oraz czując się pedagogiem, starałam się jednak czerpać inspiracje także z innych dyscyplin intelektualnej aktywności człowieka, a przede wszystkim z filozofii i psychologii. Pedagogika resocjalizacyjna, będąc jednocześnie dyscypliną praktyczną, domaga się przede wszystkim efektów działań wychowawczych. Trudno znaleźć drugą taką dyscyplinę pedagogiczną, w której te efekty byłyby tak trudne do przewidzenia i w tak trudny sposób osiągalne. Szczególny brak efektywności przypisywany jest resocjalizacji penitencjarnej. Wszystko to powoduje, że pedagogika resocjalizacyjna domaga się ścisłej współpracy z innymi dyscyplinami nauk. Dlatego własne rozważania teoretyczne postanowiłam osadzić nie tylko w kontekstach teorii pedagogicznych, ale także mających swe źródło w filozofii, socjologii i psychologii. W rozważaniach ujętych w tej pracy wychodzę od nurtów filozoficznych, czerpiąc najwięcej z fenomenologii i egzystencjalizmu. Praca ta nie powstałaby także, gdybym nie mogła zaczerpnąć z myśli naukowej takich psychologów, jak Abraham Maslow czy Carl Rogers. Wreszcie, inspiracje do pracy czerpałam z nurtów pedagogiki alternatywnej (głównie humanistycznej i personalistycznej), przenosząc je do resocjalizacji. Zawarta tu refleksja naukowa pozostaje otwarta na wielość interpretacji świata, sięgając do teoriopoznawczego i metodologicznego pluralizmu, co pozostaje zgodne z interdyscyplinarnością pedagogiki penitencjarnej oraz koniecznością łączenia w niej teorii i praktyki. (Autorka, ze Wstępu)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 380 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-064-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
1. Resocjalizacja alternatywna w perspektywie systemów teoretycznych | 20 |
1.1. Filozoficzne inspiracje resocjalizacji alternatywnej | 28 |
1.1.1. Egzystencjalizm | 33 |
1.1.2. Fenomenologia | 36 |
1.2. Interakcjonizm fenomenologiczny a resocjalizacja alternatywna – podstawy socjologiczne | 40 |
1.3. Psychologiczne podstawy resocjalizacji alternatywnej | 47 |
1.3.1. Psychologia transpersonalna | 59 |
1.3.2. Psychoterapie transcendentalno-egzystencjalne | 62 |
1.4. Pedagogiczne podstawy resocjalizacji alternatywnej | 68 |
1.4.1. Personalizm egzystencjalny a resocjalizacja alternatywna | 72 |
1.4.2. Resocjalizacja alternatywna w pedagogicznym nurcie Gestalt | 77 |
2. Merytoryczne kryteria alternatywnej resocjalizacji penitencjarnej | 83 |
2.1. (Nie)funkcjonalność resocjalizacji penitencjarnej | 91 |
2.2. Opór w resocjalizacji | 93 |
2.3. Resocjalizacja jako kreowanie sensu i celu życia | 95 |
2.4. Resocjalizacja jako kreowanie tożsamości osobowej | 98 |
2.5. Resocjalizacja jako transcendencja i transformacja | 105 |
2.6. Resocjalizacja jako kreowanie wolności i podmiotowości | 108 |
2.7. Resocjalizacja jako zmiana | 114 |
2.7.1. Podmiotowe zmiany intencjonalne – zakres możliwości | 118 |
2.7.2. Motywacja do zmiany | 119 |
2.7.3. Metody uruchamiające proces zmiany | 123 |
3. Teoretyczno-praktyczne podstawy jogi jako alternatywnej metody resocjalizacji | 132 |
3.1. Filozoficzno-pedagogiczne założenia jogi | 133 |
3.2. Elementy jogi | 136 |
3.2.1. Medytacja jako introspekcyjna technika resocjalizacji | 139 |
3.2.2. Techniki oddechowe wykorzystywane w systemach jogi | 145 |
3.2.2.1. Oddychanie a psychika i emocje | 145 |
3.2.2.2. Pranajama | 147 |
3.2.2.3. Sudarshan Kriya | 150 |
3.2.3. Asany | 153 |
3.3. Joga jako alternatywna metoda resocjalizacji w zakładach karnych | 155 |
4. Teoretyczno-metodologiczne założenia badań nad resocjalizacją alternatywną | 159 |
4.1. Podstawy paradygmatyczne | 163 |
4.2. Problematyka badań | 164 |
4.3. Koncepcje doboru metod | 170 |
4.4. Przebieg badań | 180 |
5. Resocjalizacyjna wartość jogi w podmiotowych przemianach skazanych w świetle badań ilościowych | 183 |
5.1. Resocjalizacja alternatywna a sens życia więźniów | 183 |
5.1.1. Kwestionariusz Poczucia Sensu Życia – PIL | 191 |
5.1.2. Analiza badań | 191 |
5.2. Resocjalizacja alternatywna a postawy skazanych wobec życia | 194 |
5.2.1. Kwestionariusz postaw wobec życia | 198 |
5.2.2. Analiza badań | 199 |
5.3. Resocjalizacja alternatywna a poziom stresu więziennego | 201 |
5.3.1. Kwestionariusz poziomu stresu więziennego | 203 |
5.3.2. Analiza badań | 206 |
5.4. Resocjalizacja alternatywna a lęk i depresja skazanych | 210 |
5.4.1. Skala Lęku i Depresji – HAD | 216 |
5.4.2. Analiza badań | 216 |
5.5. Resocjalizacja alternatywna a rozwój samoświadomości więźniów | 221 |
5.5.1. Kwestionariusz samooceny więźnia | 232 |
5.5.2. Analiza badań | 234 |
5.6. Resocjalizacja alternatywna a postawy skazanych wobec własnych działań przestępczych | 241 |
5.6.1. Kwestionariusz postaw wobec własnych działań przestępczych (winy i ekspiacji) | 244 |
5.6.2. Analiza badań | 245 |
5.7. Dyskusja i wnioski | 249 |
6. Zmiana w kategoriach jakości życia więźniów w świetle jakościowej analizy wytworów własnych | 258 |
6.1. Dobór osób | 262 |
6.2. Procedury badań | 273 |
6.3. Zmiany jakości życia w doznaniach więźniów – analiza indywidualna | 277 |
6.3.1. Indywidualne znaczenie terapii w kontekście poczucia zmiany | 279 |
6.3.2. Nadawanie nowego znaczenia własnemu życiu – neutralizacja napięć | 287 |
6.3.3. Samopoznanie – odkrycie własnej potencjalności | 292 |
6.3.4. Akceptacja życia w kontekście cierpienia i samotności | 299 |
6.3.5. Postawa wobec własnych działań przestępczych | 304 |
6.4. Rezultaty badań – analiza zbiorcza | 308 |
6.4.1. Zmiana w autopercepcji i autoprezentacji | 308 |
6.4.2. Zmiana w percepcji życia | 314 |
6.4.3. Subiektywna wartość jogi | 320 |
6.5. Model zmiany | 322 |
6.6. Wnioski | 327 |
7. Różnorodność konwencji teoretyczno-metodycznych w oddziaływaniach penitencjarnych a resocjalizacja humanistyczno-egzystencjalna | 329 |
7.1. Dominujące modele oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach karnych | 329 |
7.1.1. Model poznawczo-behawioralny | 330 |
7.1.2. Model psychodynamiczny | 331 |
7.1.3. Modele systemowe | 332 |
7.2. Model humanistyczno-egzystencjalny | 334 |
7.3. Model transteoretyczny | 339 |
Zakończenie | 344 |
Conclusion | 348 |
Bibliografia | 351 |
Indeks nazwisk | 367 |
Załączniki | 373 |