Neoliberalizm a edukacja obywatelska

Neoliberalizm a edukacja obywatelska

Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Polsce i Kanadzie.

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem badawczym książki jest analiza, na ile dominujący obecnie w świecie dyskurs neoliberalny – inspirowany i podsycany działalnością organizacji międzynarodowych, a rozpowszechniany poprzez procesy globalizacyjne – jest obecny w sektorze edukacji, w szczególności w jednym jego segmencie, tzn. edukacji obywatelskiej. Przedmiotem badań było przedstawienie oddziaływania ideologii neoliberalnej, a zwłaszcza jej koncepcji obywatela, na proces przeformułowywania podstaw programowych przedmiotów wiedza o społeczeństwie i civics oraz konstruowania treści podręczników, służących do nauczania edukacji obywatelskiej w publicznych szkołach średnich w Polsce i w prowincji Ontario.
Uważny obserwator życia społecznego, śledząc podejmowane w ostatnich latach działania rządu polskiego i kanadyjskiego oraz wsłuchując się w język, jakim posługiwali się politycy oświatowi, zrozumie, że nieustanne reformowanie systemu edukacji w Polsce i Kanadzie jest częścią większego planu. Używanie pojęcia „klient” czy „konsument” w odniesieniu do ucznia, mówienie o „usługach edukacyjnych” zamiast o kształceniu i wychowaniu, stosowanie w nadzorze procedur znanych z tzw. kompleksowego zarządzania jakością, podkreślanie konieczności zróżnicowania placówek oświatowych i szkół wyższych po to, by mogły ze sobą konkurować na zasadach rynkowych oraz próba ograniczenia zasięgu edukacji publicznej na rzecz edukacji niepublicznej są widocznymi znakami, że edukacja stała się kolejną dziedziną podlegającą neoliberalnej koncepcji zarządzania, znanej już wcześniej z administracji publicznej (New Public Management).
Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona czytelników, zwłaszcza teoretyków edukacji i ich studentów, a także nauczycieli.


Rok wydania2012
Liczba stron218
KategoriaPedagogika porównawcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2423-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  ROZDZIAŁ 1. Obraz świata w dobie dominacji ideologii neoliberalnej     15
  1.1. Wokół pojęć „ideologia” i „neoliberalizm”     15
  1.2. Neoliberalna koncepcja człowieka i obywatela     27
  1.3. Neoliberalna polityka oświatowa     42
  Rozdział 2. Edukacja obywatelska – przegląd literatury polskiej i kanadyjskiej     48
  2.1. Definiowanie i rozumienie pojęcia „edukacja obywatelska”     48
  2.2. Edukacja obywatelska w różnych ujęciach i orientacjach naukowych     56
  2.3. Wdrażanie założeń teoretycznych w sferze praktyki edukacyjnej – krytyka, polemika, dyskusja     66
  2.4. Rola szkoły w nauczaniu edukacji obywatelskiej – wyzwania i możliwości     73
  ROZDZIAŁ 3. Realizacja edukacji obywatelskiej w szkołach Polski i Kanady (prowincji Ontario) oraz jej efekty w świetle dotychczasowych badań     79
  3.1. Zajęcia z edukacji obywatelskiej w szkołach średnich w Polsce i w Ontario     79
  3.2. Program nauczania edukacji obywatelskiej (wiedza o społeczeństwie/civics) w publicznych szkołach średnich     80
  3.3. Zaangażowanie obywatelskie uczniów i jego przejawy w działaniach szkolnych i pozaszkolnych     93
  3.4. Cele edukacji obywatelskiej a warunki jej realizacji     96
  ROZDZIAŁ 4. Metodologiczne podstawy badań własnych oraz organizacja procesu badawczego     101
  4.1. Zastosowane procedury badawcze     103
  4.2. Wykorzystane elementy orientacji jakościowej     103
  4.3. Schemat realizacji badań     104
  ROZDZIAŁ 5. Spostrzeżenia i uwagi wynikające z analizy źródeł wtórnych     107
  5.1. Założenia, podstawy ideologiczne i kierunki polityki oświatowej w Polsce i Ontario     109
  5.1.1. Neoliberalna polityka oświatowa w Polsce     110
  5.1.2. Neoliberalna polityka oświatowa w Ontario     113
  5.2. Analiza i interpretacja dokumentów     119
  5.2.1. Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w Polsce     119
  5.2.2. Profil przedmiotu civics w Ontario     129
  ROZDZIAŁ 6. Rezultaty prowadzonych wywiadów     139
  6.1. Pojmowanie edukacji obywatelskiej przez nauczycieli     142
  6.2. Konieczne zmiany w edukacji obywatelskiej w świetle doświadczeń nauczycieli     151
  6.2.1. Dokładne określenie celu i treści edukacji obywatelskiej     152
  6.2.2. Wprowadzanie nowych treści w nauczaniu edukacji obywatelskiej     153
  6.2.3. Konieczne zmiany w sposobach pracy na zajęciach z edukacji obywatelskiej     159
  6.2.4. Nauczyciel jako aktywny obywatel model     163
  6.2.5. Edukacja obywatelska jako priorytetowy przedmiot nauczania     165
  6.3. Miejsca realizacji edukacji obywatelskiej     165
  6.4. Wizja edukacji obywatelskiej w przyszłości     167
  6.5. Bariery i wyzwania w nauczaniu edukacji obywatelskiej     169
  ROZDZIAŁ 7. Rezultaty zastosowania KAD do analizy podręczników szkolnych     174
  7.1. Pojęcie „obywatel” – kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością w podręcznikach polskich (wybrane przykłady)     178
  7.2. Pojęcie „obywatel” – kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością w podręcznikach w Ontario (wybrane przykłady)     187
  7.3. Różnice i podobieństwa pomiędzy treściami zamieszczonymi w podręcznikach w Polsce i w Ontario     193
  Podsumowanie     197
  Bibliografia     205
  Neoliberalism and citizenship education. Comparative study of public secondary schools in Poland and Canada (Summary)     217
RozwińZwiń