POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Celem badawczym książki jest analiza, na ile dominujący obecnie w świecie dyskurs neoliberalny – inspirowany i podsycany działalnością organizacji międzynarodowych, a rozpowszechniany poprzez procesy globalizacyjne – jest obecny w sektorze edukacji, w szczególności w jednym jego segmencie, tzn. edukacji obywatelskiej. Przedmiotem badań było przedstawienie oddziaływania ideologii neoliberalnej, a zwłaszcza jej koncepcji obywatela, na proces przeformułowywania podstaw programowych przedmiotów wiedza o społeczeństwie i civics oraz konstruowania treści podręczników, służących do nauczania edukacji obywatelskiej w publicznych szkołach średnich w Polsce i w prowincji Ontario.
Uważny obserwator życia społecznego, śledząc podejmowane w ostatnich latach działania rządu polskiego i kanadyjskiego oraz wsłuchując się w język, jakim posługiwali się politycy oświatowi, zrozumie, że nieustanne reformowanie systemu edukacji w Polsce i Kanadzie jest częścią większego planu. Używanie pojęcia „klient” czy „konsument” w odniesieniu do ucznia, mówienie o „usługach edukacyjnych” zamiast o kształceniu i wychowaniu, stosowanie w nadzorze procedur znanych z tzw. kompleksowego zarządzania jakością, podkreślanie konieczności zróżnicowania placówek oświatowych i szkół wyższych po to, by mogły ze sobą konkurować na zasadach rynkowych oraz próba ograniczenia zasięgu edukacji publicznej na rzecz edukacji niepublicznej są widocznymi znakami, że edukacja stała się kolejną dziedziną podlegającą neoliberalnej koncepcji zarządzania, znanej już wcześniej z administracji publicznej (New Public Management).
Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona czytelników, zwłaszcza teoretyków edukacji i ich studentów, a także nauczycieli.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Pedagogika porównawcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2423-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ 1. Obraz świata w dobie dominacji ideologii neoliberalnej | 15 |
1.1. Wokół pojęć „ideologia” i „neoliberalizm” | 15 |
1.2. Neoliberalna koncepcja człowieka i obywatela | 27 |
1.3. Neoliberalna polityka oświatowa | 42 |
Rozdział 2. Edukacja obywatelska – przegląd literatury polskiej i kanadyjskiej | 48 |
2.1. Definiowanie i rozumienie pojęcia „edukacja obywatelska” | 48 |
2.2. Edukacja obywatelska w różnych ujęciach i orientacjach naukowych | 56 |
2.3. Wdrażanie założeń teoretycznych w sferze praktyki edukacyjnej – krytyka, polemika, dyskusja | 66 |
2.4. Rola szkoły w nauczaniu edukacji obywatelskiej – wyzwania i możliwości | 73 |
ROZDZIAŁ 3. Realizacja edukacji obywatelskiej w szkołach Polski i Kanady (prowincji Ontario) oraz jej efekty w świetle dotychczasowych badań | 79 |
3.1. Zajęcia z edukacji obywatelskiej w szkołach średnich w Polsce i w Ontario | 79 |
3.2. Program nauczania edukacji obywatelskiej (wiedza o społeczeństwie/civics) w publicznych szkołach średnich | 80 |
3.3. Zaangażowanie obywatelskie uczniów i jego przejawy w działaniach szkolnych i pozaszkolnych | 93 |
3.4. Cele edukacji obywatelskiej a warunki jej realizacji | 96 |
ROZDZIAŁ 4. Metodologiczne podstawy badań własnych oraz organizacja procesu badawczego | 101 |
4.1. Zastosowane procedury badawcze | 103 |
4.2. Wykorzystane elementy orientacji jakościowej | 103 |
4.3. Schemat realizacji badań | 104 |
ROZDZIAŁ 5. Spostrzeżenia i uwagi wynikające z analizy źródeł wtórnych | 107 |
5.1. Założenia, podstawy ideologiczne i kierunki polityki oświatowej w Polsce i Ontario | 109 |
5.1.1. Neoliberalna polityka oświatowa w Polsce | 110 |
5.1.2. Neoliberalna polityka oświatowa w Ontario | 113 |
5.2. Analiza i interpretacja dokumentów | 119 |
5.2.1. Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w Polsce | 119 |
5.2.2. Profil przedmiotu civics w Ontario | 129 |
ROZDZIAŁ 6. Rezultaty prowadzonych wywiadów | 139 |
6.1. Pojmowanie edukacji obywatelskiej przez nauczycieli | 142 |
6.2. Konieczne zmiany w edukacji obywatelskiej w świetle doświadczeń nauczycieli | 151 |
6.2.1. Dokładne określenie celu i treści edukacji obywatelskiej | 152 |
6.2.2. Wprowadzanie nowych treści w nauczaniu edukacji obywatelskiej | 153 |
6.2.3. Konieczne zmiany w sposobach pracy na zajęciach z edukacji obywatelskiej | 159 |
6.2.4. Nauczyciel jako aktywny obywatel model | 163 |
6.2.5. Edukacja obywatelska jako priorytetowy przedmiot nauczania | 165 |
6.3. Miejsca realizacji edukacji obywatelskiej | 165 |
6.4. Wizja edukacji obywatelskiej w przyszłości | 167 |
6.5. Bariery i wyzwania w nauczaniu edukacji obywatelskiej | 169 |
ROZDZIAŁ 7. Rezultaty zastosowania KAD do analizy podręczników szkolnych | 174 |
7.1. Pojęcie „obywatel” – kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością w podręcznikach polskich (wybrane przykłady) | 178 |
7.2. Pojęcie „obywatel” – kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością w podręcznikach w Ontario (wybrane przykłady) | 187 |
7.3. Różnice i podobieństwa pomiędzy treściami zamieszczonymi w podręcznikach w Polsce i w Ontario | 193 |
Podsumowanie | 197 |
Bibliografia | 205 |
Neoliberalism and citizenship education. Comparative study of public secondary schools in Poland and Canada (Summary) | 217 |