POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne jest refleksją o aktualnej sytuacji polskiej i międzynarodowej komparatystyki. Prezentuje szeroki wachlarz poglądów i stanowisk badawczych. Autorzy wskazują na dynamiczny i dialogowy charakter komparatystyki, która stanowi żywą i konstruktywną odpowiedź na rozterki i kłopoty współczesnej humanistyki. Prezentują ważne dla niej pojęcia, kategorie i metody – oraz dają wgląd w jej dzieje. Ukazują komparatystykę, która bada nie tylko związki między rozmaitymi literaturami, lecz także skomplikowane relacje literatury z rozległą domeną nauki i kultury: z innymi sztukami, dyskursami pozaliterackimi, mediami.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1192-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie. Komparatystyka dzisiaj: propozycje, | |
zagadnienia teoretyczne, rekonesanse – Ewa Szczęsna............5 | |
Rozdział I | |
Komparatystyka współczesna. Zadania i zakres | |
1. Teoria i metoda komparatystyki. Status poznawczy – | |
Edward Kasperski................................................................13 | |
1.1. Sytuacja komparatystyki........................................................ | 13 |
1.2. Status poznawczy...................................................................17 | |
1.3. Modele analizy...................................................................... | 21 |
1.4. Tożsamość i profil badawczy komparatystyki........................ | 24 |
2. Komparatystyka w Niemczech – wyzwania i perspektywy – | |
Beathe Sommerfeld..............................................................30 | |
2.1. Miejsce komparatystyki........................................................ | 30 |
2.2. Z kart historii........................................................................32 | |
2.3. Inność i tożsamość. O imagologii komparatystycznej........... | 35 |
2.4. Niemcy, teoria postkolonialna, zadania komparatystyki....... | 39 |
2.5. Współczesna komparatystyka niemiecka............................... | 42 |
3. Komparatystyka a badania interkulturowe – Miloš Zelenka....45 | |
4. Zadania i obszar badań literaturoznawstwa | |
interkulturowego. Zarys problematyki – Norbert Mecklenburg...54 | |
4.1. Tezy o literaturoznawstwie interkulturowym........................ | 54 |
4.2. Komentarz do tez o literaturoznawstwie interkulturowym... | 56 |
5. Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja – | |
Andrzej Hejmej....................................................................67 | |
5.1. Pro et contra .........................................................................67 | |
5.2. Trzy komparatystyki ............................................................ | 71 |
5.3. „Dyscyplina nomadyczna”.....................................................75 | |
6. Kulturoznawstwo a instytucjonalizacja komparatystyki – | |
Adam F. Kola.......................................................................81 | |
6.1. Siła interpretacji – słabość komparatystyki.............................81 | |
6.2. Przedmiot badań – podejście holistyczne i humanistyczne. | |
W stronę Bachtina........................................................................ | 84 |
6.3. Unaukowienie humanistyki „humanistycznej”...................... | 86 |
6.4. Zawodowy fatalizm komparatysty a koncepcja | |
racjonalności intencjonalnej......................................................... | 88 |
6.5. Kompetencje międzykulturowe czytelników......................... | 92 |
6.6. Dyscyplina – mocny program komparatystyki | |
kulturoznawczej........................................................................... | 93 |
Rozdział II | |
Kategorie i zagadnienia komparatystyczne | |
1. Ontologia i epistemologia porównania – Ewa Szczęsna........97 | |
1.1. Wieloaspektowość porównania............................................. | 97 |
1.2. Porównanie konceptualne. Norwid, Herbert | |
i polisemiotyczna codzienność................................................... | 102 |
1.3. Przestrzenie błądzenia i miejsca obecności.......................... | 106 |
1.4. Retoryczny wymiar porównania. Wobec komparatystyki... | 109 |
2. Dyskurs jako przedmiot komparatystyki – Mieczysław | |
Dąbrowski......................................................................... | 114 |
2.1. Dyskurs i jego miejsce w komparatystyce.............................114 | |
2.2. Dyskurs permanentny (globalny) versus dyskurs | |
momentalny (lokalny).................................................................117 | |
2.3. Dyskurs jako nośnik wartości............................................. | 122 |
2.4. Dyskurs jako opowieść ....................................................... | 124 |
3. Palimpsesty komparatystyki – Michał Kuziak....................127 | |
3.1. Tytułem wstępu................................................................... | 127 |
3.2. Doprecyzowanie................................................................. | 128 |
3.3. Komparatystyka i palimpsest.............................................. | 131 |
3.4. Narodowość........................................................................ | 132 |
3.5. Palimpsest narodowości...................................................... | 138 |
3.6. I co z tego wynika?..............................................................143 | |
4. Recepcja twórcy obcego jako „stare” i „nowe” | |
zagadnienie komparatystyczne – Marta Skwara.................146 | |
5. Literatura i malarstwo w badaniach porównawczych – | |
Olaf Krysowski..................................................................160 | |
5.1. Dziedzictwo antyczne. Emblematyka i ikonologia............... | 160 |
5.2. Krytyka pojęcia artes germanae. Znaczenie Laokoona | |
Lessinga..................................................................................... | 164 |
5.3. Dziedzictwo romantyczne. Nauka o motywach i semiologia.. | 167 |
5.4. Stanowisko praktyczne........................................................ | 170 |
Rozdział III | |
Wczoraj dla dziś. Perspektywa diachroniczna | |
1. Czym jest literatura europejska? – Eugeniusz Czaplejewicz...173 | |
1.1. Pytania (większe i mniejsze)................................................ | 173 |
1.2. Teza nieskromnie skromna................................................. | 178 |
1.3. Dwie końcowe uwagi (enumeratywne) .............................. | 187 |
2. Theatrum anatomicum: komparatystyka i ciało – | |
Tomasz Bilczewski.............................................................190 | |
2.1. Literacki korpus: od archeologii do morfologii................... | 190 |
2.2. Przestrzeń transgresji: „naturalna machina przekładu”...... | 199 |
3. Absoluty komparatystyczne a wolna wola – Halina | |
Janaszek-Ivaničková...........................................................206 | |
3.1. Wokół wielokulturowości i odrębności literatur.................. | 206 |
3.2. Hybrydyzacja tożsamości. Literatura transkontynentalna. | |
Rola Azji.................................................................................... | 207 |
3.3. Inkluzywność współczesnej komparatystyki....................... | 210 |
3.4. Degradacja idei uniwersalizmu............................................ | 212 |
3.5. Pluralizm przeciw totalizacji rzeczywistości i wiedzy | |
o literaturze ...............................................................................214 | |
3.6. Komparatystyka polska na tle globalnej...............................217 | |
3.7. Polonistyka w przebudowie a komparatystyka literacka ..... | 219 |
Bibliografia. Wybór (od 1980)................................................223 | |
Indeks nazwisk.......................................................................245 | |