Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich nauk technicznych

-35%

Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich nauk technicznych

1 opinia

Format:

epub, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,70  38,00

Format: epub, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,32 zł  


24,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym przedmiotem książki jest opis procesu zdobywania odpowiednich kwalifikacji i kompetencji naukowych związanych z uzyskiwaniem stopni i tytułów naukowych: doktora, doktora habilitowanego i profesora. W związku z tym podkreślono kluczową rolę nauczyciela pracy naukowej i wychowawcy naukowców oraz nieocenione znaczenie specjalistycznych seminariów naukowych, warunkujących prawidłowy przebieg omawianych procesów.
Omówiono także cele i warunki uzyskiwania stopni i tytułów naukowych, układy ról osób biorących w tym udział, wybrane zagadnienia naukoznawstwa i metod nauk technicznych oraz zasady publikowania uzyskanych wyników prac naukowych.
Książka adresowana jest do doktorantów, habilitantów i doktorów habilitowanych przygotowujących się do uzyskiwania kwalifikacji koniecznych do pełnienia funkcji profesora jako nauczyciela i wychowawcy przyszłych naukowców.


Rok wydania2013
Liczba stron404
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-130-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział 1. Uczelnie akademickie
  1. Wprowadzenie    13
  2. Koncepcja uczelni akademickich    14
  3. Koncepcja politechnik    15
  4. Charakterystyka kształcenia akademickiego    17
  5. Charakterystyka procesu wychowania    21
  6. Granice specjalizacji w procesie kształcenia akademickiego    22
  7. Konieczność działalności badawczej nauczycieli akademickich    23
  8. Wzajemne uwarunkowania pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej    25
  9. Model nauczyciela akademickiego    28
  Bibliografia    31
  Załącznik 1. Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich    34
  
  Rozdział 2. Proinnowacyjne kształcenie inżynierów
  1. Wprowadzenie    37
  2. Wyzwania współczesnej cywilizacji europejskiej    38
  3. Współczesne znaczenie pojęć „technika” i „inżynier”    41
  4. Cechy charakterologiczne i intelektualne twórczych inżynierów    45
  5. Charakterystyka współczesnej działalności inżynierów    46
  6. Społeczne uwarunkowania pracy inżynierów    47
  7. Etyczne aspekty zawodu inżyniera    48
  8. Rodzaje intelektualnej działalności inżynierów    49
  9. Warunki pobudzania aktywności innowacyjnej    52
  10. Warunki rozwijania kwalifikacji    54
  11. Aktualizacja wiedzy jako niezbędny warunek twórczości technicznej    55
  12. Cele i formy kształcenia ustawicznego    57
  13. Cechy wynalazku    61
  14. Zasady wartościowania wynalazków    63
  15. Klasyfikacja inżynierów    64
  16. Uwagi i wnioski końcowe    68
  Bibliografia    70
  Załącznik 1. Zasady etycznego postępowania inżynierów i techników    74
  Załącznik 2. Polskie określenie pojęcia „inżynier” sprzed 350 lat    76
  
  Rozdział 3. Pracownicy naukowi
  1. Definicja pojęcia „pracownik nauki” i jego funkcje    77
  2. Ewolucja pojęcia „naukowiec”    79
  3. Podział pracowników nauki    80
  4. Klasyfikacja naukowców    81
  5. Ochrona nauki przed skutkami działalności pseudonaukowców    83
  6. Cechy osobowości kandydatów do pracy naukowej    86
  7. Kryteria oceny pracowników naukowych    87
  8. Wychowywanie kadr naukowych    89
  9. Formy kształcenia i podnoszenia kwalifikacji    90
  10. Warunki uzyskiwania kwalifikacji naukowych    93
  11. Instytucjonalne uwarunkowania kształcenia kadr naukowych    93
  12. Zagadnienia rekrutacji i selekcji pracowników nauki    95
  13. Zasady działania specjalistycznego zespołu naukowego    96
  14. Zasady programowania indywidualnego rozwoju naukowego    101
  15. Dynamika rozwoju osobowości    104
  Bibliografia    105
  
  Rozdział 4. Nauka i wiedza naukowa
  1. Nauka jako proces poznawczy    109
  2. Przegląd znaczeń terminu „nauka”    110
  3. Funkcje nauki – rola i znaczenie    112
  4. Wiedza naukowa i kryteria naukowości    114
  5. Klasyfikacja nauk    117
  6. Technika, technologia i nauki techniczne    119
  7. Charakterystyka rozwoju nauk technicznych    122
  8. Kształcące i wychowawcze aspekty pracy badawczej    127
  Bibliografia    129
  
  Rozdział 5. Metody nauk technicznych
  1. Wprowadzenie    131
  2. Pojęcia podstawowe    132
  3. Rodzaje działalności naukowej    134
  4. Ogólne określenie przedmiotu badań nauk technicznych    136
  5. Opis faz cyklu działalności badawczo-rozwojowej    138
  6. Model metodologiczny rozwiązywania problemów naukowych    143
  7. Obserwacja naukowa    145
  8. Eksperyment naukowy    147
  9. Pomiary naukowe    149
  10. Hipotezy naukowe    151
  11. Warunki uznania rozwiązania problemu naukowego    156
  12. Kryteria naukowości pracy badawczej    157
  Bibliografia    158
  
  Rozdział 6. Modele w naukach technicznych
  1. Wprowadzenie    161
  2. Ogólne pojęcie modelu    163
  3. Modele nominalne i realne    165
  4. Ogólna klasyfikacja modeli naukowych    167
  5. Budowa modeli naukowych    174
  6. Cechy modeli naukowych    176
  7. Wymagania prostoty i adekwatności    178
  8. Procedura budowania modelu fizycznego    180
  9. Budowa modeli matematycznych    184
  10. Klasyfikacja modeli matematycznych    186
  11. Etapy badań modelowych    190
  12. Cykl badawczy modelowania matematycznego    192
  13. Poznawcze i kształcące znaczenie modeli naukowych    197
  14. Uwagi i wnioski końcowe    198
  Bibliografia    198
  
  Rozdział 7. Ewolucja koncepcji stopni i tytułów naukowych
  1. Geneza stopni i tytułów naukowych    201
  2. Układy stopni i tytułów naukowych    205
  3. Ewolucja regulacji prawnych    206
  4. Stopnie i tytuł naukowy przed ostatnią reformą    211
  5. Geneza i założenia ostatniej reformy    212
  6. Postanowienia reformy z 2011 roku    215
  7. Uwagi i wnioski końcowe    224
  Bibliografia    227
  
  Rozdział 8. Proces doktoryzowania
  1. Ogólne założenia    229
  2. Ogólne cele doktoryzowania    231
  3. Społeczny charakter procesu uzyskiwania doktoratu    234
  4. Układy ról w procesie doktoryzowania    235
  5. Kształtowanie cech osobowości pracownika naukowego    236
  6. Czynniki wpływające na poziom doktoratów    238
  7. Studia doktoranckie    240
  8. Zalecany rodzaj oraz zakres tematyki rozpraw doktorskich    243
  9. Wybór tematyki i programu rozpraw doktorskich    245
  10. Ogólne zalecenia opracowywania rozpraw doktorskich    248
  11. Promotor – jego rola i obowiązki    249
  12. Recenzje i recenzenci    251
  13. Egzaminy doktorskie    253
  14. Publiczna obrona rozprawy doktorskiej    254
  15. Promocja doktorska    256
  16. Publikowanie rozprawy doktorskiej oraz kwestia współautorstwa    257
  Bibliografia    258
  
  Rozdział 9. Proces habilitowania
  1. Wprowadzenie    261
  2. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania habilitacji przed reformą    262
  3. Ogólne założenia i cele habilitowania    274
  4. Różnice między rozprawą doktorską a dysertacją habilitacyjną    275
  5. Ogólne wymagania dotyczące dysertacji habilitacyjnych    278
  6. Zagadnienia określania dyscypliny naukowej habilitacji    279
  7. Warunki dysertacji habilitacyjnych    282
  8. Dysertacje związane z osiągnięciami technicznymi    282
  9. Zespołowe dysertacje doktorskie i habilitacyjne    287
  10. Ogólne zalecenia opracowywania dysertacji habilitacyjnych    289
  11. Recenzje w postępowaniu habilitacyjnym    294
  12. Kolokwium habilitacyjne    296
  13. Wykład habilitacyjny    298
  14. Wnioski i uwagi końcowe    300
  Bibliografia    302
  
  
  Rozdział 10. Proces uzyskiwania kwalifikacji profesora
  1. Wprowadzenie    305
  2. Profesor i jego rola w zakresie kształcenia kadr naukowych    306
  3. Szkoła naukowa i jej rola    308
  4. Autorytet naukowy i jego znaczenie    312
  5. Warunki uzyskiwania tytułu profesora    314
  6. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania stopni i tytułu naukowego    316
  7. Uwagi uzupełniające    317
  Bibliografia    318
  
  Rozdział 11. Zgromadzenia i dyskusje naukowe
  1. Wprowadzenie    321
  2. Rodzaje zgromadzeń naukowych    322
  3. Przegląd celów konferencji naukowych    324
  4. Rola dyskusji w działalności naukowej    326
  5. Podstawy logiczne dyskusji    328
  6. Zasady wygłaszania referatów    329
  7. Zasady uczestniczenia w dyskusji naukowej    330
  8. Rola przewodniczącego obrad    331
  Bibliografia    334
  
  Rozdział 12. Zasady redagowania publikacji naukowych
  1. Rola publikacji naukowych w procesie badawczym    335
  2. Klasyfikacja publikacji naukowych    337
  3. Role czasopism naukowych    338
  4. Ogólne zasady pisarstwa naukowego    340
  5. Styl tekstów naukowych    342
  6. Zasady budowy akapitu    346
  7. Wprowadzenie do terminologii    348
  8. Rola i zalecany przedmiot wprowadzenia do publikacji    354
  9. Ogólne zasady redagowania prac teoretycznych    356
  10. Rodzaje równań fizycznych    358
  11. Symbolika wielkości fizycznych i technicznych    362
  12. Redagowanie schematów blokowych algorytmów obliczeń    364
  13. Ogólne zasady redagowania publikacji eksperymentalnych    370
  14. Redagowanie wykresów    372
  15. Wzory empiryczne    377
  16. Zasady redagowania wniosków i uwag końcowych    382
  17. Zasady doboru bibliografii    382
  18. Zasady redagowania streszczeń autorskich    384
  19. Zasady redagowania tytułu publikacji    385
  20. Kwestie autorstwa publikacji    386
  21. Zagadnienia podziękowań autora    387
  22. Problematyka redagowania podręczników akademickich    388
  Bibliografia    389
  Załącznik 1. Podstawowe symbole matematyczne    393
  Załącznik 2. Zestawienie ważniejszych symboli mechaniki płynów
  w zakresie przepływów jednowymiarowych    395
  
  Skorowidz rzeczowy    399
RozwińZwiń