INNE EBOOKI AUTORA
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, pdf, ibuk
Głównym przedmiotem książki jest opis procesu zdobywania odpowiednich kwalifikacji i kompetencji naukowych związanych z uzyskiwaniem stopni i tytułów naukowych: doktora, doktora habilitowanego i profesora. W związku z tym podkreślono kluczową rolę nauczyciela pracy naukowej i wychowawcy naukowców oraz nieocenione znaczenie specjalistycznych seminariów naukowych, warunkujących prawidłowy przebieg omawianych procesów.
Omówiono także cele i warunki uzyskiwania stopni i tytułów naukowych, układy ról osób biorących w tym udział, wybrane zagadnienia naukoznawstwa i metod nauk technicznych oraz zasady publikowania uzyskanych wyników prac naukowych.
Książka adresowana jest do doktorantów, habilitantów i doktorów habilitowanych przygotowujących się do uzyskiwania kwalifikacji koniecznych do pełnienia funkcji profesora jako nauczyciela i wychowawcy przyszłych naukowców.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-130-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Uczelnie akademickie | |
1. Wprowadzenie | 13 |
2. Koncepcja uczelni akademickich | 14 |
3. Koncepcja politechnik | 15 |
4. Charakterystyka kształcenia akademickiego | 17 |
5. Charakterystyka procesu wychowania | 21 |
6. Granice specjalizacji w procesie kształcenia akademickiego | 22 |
7. Konieczność działalności badawczej nauczycieli akademickich | 23 |
8. Wzajemne uwarunkowania pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej | 25 |
9. Model nauczyciela akademickiego | 28 |
Bibliografia | 31 |
Załącznik 1. Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich | 34 |
Rozdział 2. Proinnowacyjne kształcenie inżynierów | |
1. Wprowadzenie | 37 |
2. Wyzwania współczesnej cywilizacji europejskiej | 38 |
3. Współczesne znaczenie pojęć „technika” i „inżynier” | 41 |
4. Cechy charakterologiczne i intelektualne twórczych inżynierów | 45 |
5. Charakterystyka współczesnej działalności inżynierów | 46 |
6. Społeczne uwarunkowania pracy inżynierów | 47 |
7. Etyczne aspekty zawodu inżyniera | 48 |
8. Rodzaje intelektualnej działalności inżynierów | 49 |
9. Warunki pobudzania aktywności innowacyjnej | 52 |
10. Warunki rozwijania kwalifikacji | 54 |
11. Aktualizacja wiedzy jako niezbędny warunek twórczości technicznej | 55 |
12. Cele i formy kształcenia ustawicznego | 57 |
13. Cechy wynalazku | 61 |
14. Zasady wartościowania wynalazków | 63 |
15. Klasyfikacja inżynierów | 64 |
16. Uwagi i wnioski końcowe | 68 |
Bibliografia | 70 |
Załącznik 1. Zasady etycznego postępowania inżynierów i techników | 74 |
Załącznik 2. Polskie określenie pojęcia „inżynier” sprzed 350 lat | 76 |
Rozdział 3. Pracownicy naukowi | |
1. Definicja pojęcia „pracownik nauki” i jego funkcje | 77 |
2. Ewolucja pojęcia „naukowiec” | 79 |
3. Podział pracowników nauki | 80 |
4. Klasyfikacja naukowców | 81 |
5. Ochrona nauki przed skutkami działalności pseudonaukowców | 83 |
6. Cechy osobowości kandydatów do pracy naukowej | 86 |
7. Kryteria oceny pracowników naukowych | 87 |
8. Wychowywanie kadr naukowych | 89 |
9. Formy kształcenia i podnoszenia kwalifikacji | 90 |
10. Warunki uzyskiwania kwalifikacji naukowych | 93 |
11. Instytucjonalne uwarunkowania kształcenia kadr naukowych | 93 |
12. Zagadnienia rekrutacji i selekcji pracowników nauki | 95 |
13. Zasady działania specjalistycznego zespołu naukowego | 96 |
14. Zasady programowania indywidualnego rozwoju naukowego | 101 |
15. Dynamika rozwoju osobowości | 104 |
Bibliografia | 105 |
Rozdział 4. Nauka i wiedza naukowa | |
1. Nauka jako proces poznawczy | 109 |
2. Przegląd znaczeń terminu „nauka” | 110 |
3. Funkcje nauki – rola i znaczenie | 112 |
4. Wiedza naukowa i kryteria naukowości | 114 |
5. Klasyfikacja nauk | 117 |
6. Technika, technologia i nauki techniczne | 119 |
7. Charakterystyka rozwoju nauk technicznych | 122 |
8. Kształcące i wychowawcze aspekty pracy badawczej | 127 |
Bibliografia | 129 |
Rozdział 5. Metody nauk technicznych | |
1. Wprowadzenie | 131 |
2. Pojęcia podstawowe | 132 |
3. Rodzaje działalności naukowej | 134 |
4. Ogólne określenie przedmiotu badań nauk technicznych | 136 |
5. Opis faz cyklu działalności badawczo-rozwojowej | 138 |
6. Model metodologiczny rozwiązywania problemów naukowych | 143 |
7. Obserwacja naukowa | 145 |
8. Eksperyment naukowy | 147 |
9. Pomiary naukowe | 149 |
10. Hipotezy naukowe | 151 |
11. Warunki uznania rozwiązania problemu naukowego | 156 |
12. Kryteria naukowości pracy badawczej | 157 |
Bibliografia | 158 |
Rozdział 6. Modele w naukach technicznych | |
1. Wprowadzenie | 161 |
2. Ogólne pojęcie modelu | 163 |
3. Modele nominalne i realne | 165 |
4. Ogólna klasyfikacja modeli naukowych | 167 |
5. Budowa modeli naukowych | 174 |
6. Cechy modeli naukowych | 176 |
7. Wymagania prostoty i adekwatności | 178 |
8. Procedura budowania modelu fizycznego | 180 |
9. Budowa modeli matematycznych | 184 |
10. Klasyfikacja modeli matematycznych | 186 |
11. Etapy badań modelowych | 190 |
12. Cykl badawczy modelowania matematycznego | 192 |
13. Poznawcze i kształcące znaczenie modeli naukowych | 197 |
14. Uwagi i wnioski końcowe | 198 |
Bibliografia | 198 |
Rozdział 7. Ewolucja koncepcji stopni i tytułów naukowych | |
1. Geneza stopni i tytułów naukowych | 201 |
2. Układy stopni i tytułów naukowych | 205 |
3. Ewolucja regulacji prawnych | 206 |
4. Stopnie i tytuł naukowy przed ostatnią reformą | 211 |
5. Geneza i założenia ostatniej reformy | 212 |
6. Postanowienia reformy z 2011 roku | 215 |
7. Uwagi i wnioski końcowe | 224 |
Bibliografia | 227 |
Rozdział 8. Proces doktoryzowania | |
1. Ogólne założenia | 229 |
2. Ogólne cele doktoryzowania | 231 |
3. Społeczny charakter procesu uzyskiwania doktoratu | 234 |
4. Układy ról w procesie doktoryzowania | 235 |
5. Kształtowanie cech osobowości pracownika naukowego | 236 |
6. Czynniki wpływające na poziom doktoratów | 238 |
7. Studia doktoranckie | 240 |
8. Zalecany rodzaj oraz zakres tematyki rozpraw doktorskich | 243 |
9. Wybór tematyki i programu rozpraw doktorskich | 245 |
10. Ogólne zalecenia opracowywania rozpraw doktorskich | 248 |
11. Promotor – jego rola i obowiązki | 249 |
12. Recenzje i recenzenci | 251 |
13. Egzaminy doktorskie | 253 |
14. Publiczna obrona rozprawy doktorskiej | 254 |
15. Promocja doktorska | 256 |
16. Publikowanie rozprawy doktorskiej oraz kwestia współautorstwa | 257 |
Bibliografia | 258 |
Rozdział 9. Proces habilitowania | |
1. Wprowadzenie | 261 |
2. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania habilitacji przed reformą | 262 |
3. Ogólne założenia i cele habilitowania | 274 |
4. Różnice między rozprawą doktorską a dysertacją habilitacyjną | 275 |
5. Ogólne wymagania dotyczące dysertacji habilitacyjnych | 278 |
6. Zagadnienia określania dyscypliny naukowej habilitacji | 279 |
7. Warunki dysertacji habilitacyjnych | 282 |
8. Dysertacje związane z osiągnięciami technicznymi | 282 |
9. Zespołowe dysertacje doktorskie i habilitacyjne | 287 |
10. Ogólne zalecenia opracowywania dysertacji habilitacyjnych | 289 |
11. Recenzje w postępowaniu habilitacyjnym | 294 |
12. Kolokwium habilitacyjne | 296 |
13. Wykład habilitacyjny | 298 |
14. Wnioski i uwagi końcowe | 300 |
Bibliografia | 302 |
Rozdział 10. Proces uzyskiwania kwalifikacji profesora | |
1. Wprowadzenie | 305 |
2. Profesor i jego rola w zakresie kształcenia kadr naukowych | 306 |
3. Szkoła naukowa i jej rola | 308 |
4. Autorytet naukowy i jego znaczenie | 312 |
5. Warunki uzyskiwania tytułu profesora | 314 |
6. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania stopni i tytułu naukowego | 316 |
7. Uwagi uzupełniające | 317 |
Bibliografia | 318 |
Rozdział 11. Zgromadzenia i dyskusje naukowe | |
1. Wprowadzenie | 321 |
2. Rodzaje zgromadzeń naukowych | 322 |
3. Przegląd celów konferencji naukowych | 324 |
4. Rola dyskusji w działalności naukowej | 326 |
5. Podstawy logiczne dyskusji | 328 |
6. Zasady wygłaszania referatów | 329 |
7. Zasady uczestniczenia w dyskusji naukowej | 330 |
8. Rola przewodniczącego obrad | 331 |
Bibliografia | 334 |
Rozdział 12. Zasady redagowania publikacji naukowych | |
1. Rola publikacji naukowych w procesie badawczym | 335 |
2. Klasyfikacja publikacji naukowych | 337 |
3. Role czasopism naukowych | 338 |
4. Ogólne zasady pisarstwa naukowego | 340 |
5. Styl tekstów naukowych | 342 |
6. Zasady budowy akapitu | 346 |
7. Wprowadzenie do terminologii | 348 |
8. Rola i zalecany przedmiot wprowadzenia do publikacji | 354 |
9. Ogólne zasady redagowania prac teoretycznych | 356 |
10. Rodzaje równań fizycznych | 358 |
11. Symbolika wielkości fizycznych i technicznych | 362 |
12. Redagowanie schematów blokowych algorytmów obliczeń | 364 |
13. Ogólne zasady redagowania publikacji eksperymentalnych | 370 |
14. Redagowanie wykresów | 372 |
15. Wzory empiryczne | 377 |
16. Zasady redagowania wniosków i uwag końcowych | 382 |
17. Zasady doboru bibliografii | 382 |
18. Zasady redagowania streszczeń autorskich | 384 |
19. Zasady redagowania tytułu publikacji | 385 |
20. Kwestie autorstwa publikacji | 386 |
21. Zagadnienia podziękowań autora | 387 |
22. Problematyka redagowania podręczników akademickich | 388 |
Bibliografia | 389 |
Załącznik 1. Podstawowe symbole matematyczne | 393 |
Załącznik 2. Zestawienie ważniejszych symboli mechaniki płynów | |
w zakresie przepływów jednowymiarowych | 395 |
Skorowidz rzeczowy | 399 |