INNE EBOOKI AUTORA
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Psychologia. Kluczowe koncepcje to pięć tomów solidnej wiedzy psychologicznej, podanej w niezwykle przystępny i przyjazny sposób. Nowe wydanie zostało zaktualizowane o wyniki badań z ostatnich lat oraz najbardziej aktualne zagadnienia. Podręcznik ten może służyć zarówno studentom, jak i entuzjastom psychologii. Philip Zimbardo, zwany „twarzą i głosem psychologii”, wraz z Robertem Johnsonem i Vivian McCann przybliżają Czytelnikom podstawowe teorie i pojęcia psychologii. Strukturę podręcznika Autorzy zaplanowali tak, by ułatwiała uczenie się i zapamiętywanie materiału, a także zachęcała do krytycznego myślenia. Liczne przykłady, ćwiczenia i zadania pozwalają odnieść wiedzę psychologiczną do własnego doświadczenia i dostrzec jej zastosowania w codziennym życiu.
W tomie II, Motywacja i uczenie się, Czytelnicy znajdą odpowiedzi na pytania:
- Co nas motywuje?
- Jakie procesy sterują naszymi emocjami?
- Jak psychologia poznawcza wyjaśnia uczenie się?
- W jaki sposób powstają wspomnienia?
- Dlaczego pamięć czasami nas zawodzi i co możemy z tym zrobić?
Autorzy porządkują najważniejsze teorie emocji i motywacji, objaśniają mechanizmy warunkowania klasycznego i instrumentalnego oraz opisują, w jaki sposób psychologia poznawcza wyjaśnia proces uczenia się. Ostatni rozdział Autorzy poświęcili naturze pamięci i możliwościom jej usprawniania.
Czytelnik dowie się także, jak wykorzystując krytyczne myślenie, rozstrzygać kontrowersyjne zagadnienia: czy „wykrywacze kłamstw” naprawdę wykrywają kłamstwa? Czy każdy z nas prezentuje odrębny „styl uczenia się”? Czy możliwe jest odzyskanie utraconych wspomnień?
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 281 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19570-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego IX | |
Do Studenta XI | |
Nowości tego wydania XV | |
Podziękowania XVII | |
O Autorach XX | |
1. Motywacja i emocje | 3 |
Co nas motywuje? | 5 |
1.1. Dlaczego ludzie pracują: teoria McClellanda | 6 |
1.2. Motywacja – niespodziewane skutki nagrody | 11 |
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii | 13 |
Jak określamy nasze motywacyjne priorytety? | 13 |
1.3. Teoria instynktów, teoria popędów i psychodynamiczna teoria Freuda | 14 |
1.4. Humanistyczna teoria Maslowa | 17 |
Zagadnienie psychologiczne Ustalenie, co motywuje innych ludzi | 22 |
Gdzie w hierarchię potrzeb wpasować głód i seks? | 23 |
1.5. Głód: popęd homeostatyczny i motyw psychologiczny | 24 |
1.6. Siła woli, rzepa i ciastka czekoladowe | 31 |
1.7. Motywacja seksualna: pragnienie, bez którego da się żyć | 33 |
1.8. Seks, głód i hierarchia potrzeb | 38 |
Zagadnienie psychologiczne Zagadnienie orientacji seksualnej | 39 |
Jak motywują nas emocje? | 42 |
1.9. Jak emocje wiążą się z motywacją? | 43 |
Zagadnienie psychologiczne Różnice emocjonalne między mężczyznami a kobietami zależą od biologii i kultury | 50 |
Jakie procesy sterują naszymi emocjami? | 51 |
1.10. Mózgowe podłoże emocji | 52 |
1.11. Pobudzenie, poziom wykonania i odwrócone U | 58 |
1.12. Psychologiczne teorie emocji: wyjaśnienie kilku dotychczas nierozstrzygniętych zagadnień | 61 |
1.13. W jakim stopniu kontrolujemy własne emocje? | 65 |
Zagadnienie psychologiczne Wykrywanie kłamstw | 69 |
Włącz myślenie krytyczne Czy „wykrywacze kłamstw” rzeczywiście wykrywają kłamstwa? | 71 |
Podsumowanie rozdziału | 75 |
2. Uczenie się i wychowanie | 81 |
Jakiego rodzaju uczenie się wyjaśnia warunkowanie klasyczne? | 86 |
2.1. Podstawy warunkowania klasycznego | 87 |
2.2. Zastosowania warunkowania klasycznego | 92 |
Zagadnienie psychologiczne Awersja do smaków a chemioterapia | 101 |
Jak uczymy się nowych zachowań za pomocą warunkowania sprawczego? | 102 |
2.3. Radykalny behawioryzm Skinnera | 103 |
2.4. Siła wzmocnienia | 104 |
2.5. Problem kary | 115 |
2.6. Lista sposobów modyfikowania zachowania sprawczego | 121 |
2.7. Porównanie warunkowania sprawczego i klasycznego | 123 |
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii | 127 |
Jak psychologia poznawcza wyjaśnia uczenie się? | 127 |
2.8. Uczenie się przez wgląd: Köhler z szympansami na Wyspach Kanaryjskich | 128 |
2.9. Mapy poznawcze: Tolman odkrywa, co jest w umyśle szczura | 130 |
2.10. Uczenie się przez obserwację: wyzwanie rzucone behawioryzmowi przez Bandurę | 133 |
2.11. Mechanizmy mózgowe, uczenie się i uczenie się poznawcze „wyższego rzędu” | 138 |
Zagadnienie psychologiczne Lęk przed lataniem – ponowne spotkanie | 139 |
Włącz myślenie krytyczne Czy każdy z nas prezentuje odrębny „styl uczenia się”? | 142 |
Podsumowanie rozdziału | 146 |
3. Pamięć | 151 |
Jaka jest natura pamięci? | 154 |
3.1. Pamięć jest konstruowana i rekonstruowana | 155 |
Zagadnienie psychologiczne Czy chciałbyś mieć pamięć „fotograficzną”? | 158 |
W jaki sposób powstają wspomnienia? | 161 |
3.2. Pierwszy magazyn: pamięć sensoryczna | 162 |
3.3. Drugi magazyn: pamięć operacyjna | 166 |
3.4. Trzeci magazyn: pamięć długotrwała | 173 |
Zagadnienie psychologiczne Wspomnienia fleszowe: gdzie byłeś, kiedy… | 183 |
W jaki sposób wydobywamy wspomnienia? | 185 |
3.5. Pamięć utajona i pamięć jawna | 186 |
Zagadnienie psychologiczne Na końcu języka | 192 |
Dlaczego pamięć czasami nas zawodzi i co możemy z tym zrobić? | 193 |
3.6. Grzechy pominięcia | 195 |
3.7. Grzechy włączania | 201 |
3.8. Usprawnienie pamięci za pomocą mnemotechnik | 209 |
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie pschologii do uczenia się psychologii | 211 |
Włącz myślenie krytyczne Kontrowersja dotycząca odzyskanych wspomnień | 213 |
Podsumowanie rozdziału | 217 |
Słownik pojęć | 220 |
Bibliografia | 231 |
Indeks nazwisk | 261 |
Źródła rycin | 266 |
Źródeł zdjęć | 268 |