EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Autor z dużym znawstwem i wnikliwością analizuje, a także porównuje i zestawia ze sobą dwie koncepcje rozwoju: koncepcje L.S. Wygotskiego i E.H. Eriksona. Choć powstawały one w różnych okresach historycznych i w różnych warunkach społecznych, ich wspólną cechą jest uwypuklenie roli kontekstu historycznego w rozwoju człowieka, a także wskazanie na szczególną rolę kryzysów rozwojowych. Autor - nie gubiąc tego, co jest w każdej z koncepcji specyficzne i odmienne - buduje model przebiegu rozwoju w okresie dzieciństwa i młodości, integrując wiedzę pochodzącą z dzieł wspomnianych psychologów. W modelu tym zostały zestawione wszystkie kryzysy rozwojowe (zarówno kryzysy strukturalne opisane przez L.S. Wygotskiego, jak i funkcjonalne, wskazywane przez E.H. Eriksona) na tle okresów rozwoju stabilnego. Autor w sposób bardzo uporządkowany, wręcz metodyczny, scharakteryzował znaczenie każdego wyodrębnionego etapu w linii rozwoju, wskazał na problemy i niebezpieczeństwa związane z nieumiejętnym odczytywaniem możliwości jednostki lub pozostawianiem dziecka bez potrzebnej mu pomocy. Pokazuje z jednej strony różnicowanie się funkcji psychicznych, wzrost świadomości działań i samoświadomości niezbędnych dla tworzenia się autonomii jednostki, z drugiej zaś - wyłaniające się nowe jakości ego, które nakładają się na rozwój opisywanych funkcji psychicznych.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2407-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wstęp | 9 |
1.1. Społeczna psychologia rozwoju | 11 |
1.2. O potrzebie nowego spojrzenia | 12 |
1.3. Cele książki | 14 |
1.4. Nurt kulturowo-historyczny w psychologii rozwoju człowieka | 16 |
1.5. Koncepcja psychospołecznego rozwoju ego | 18 |
1.6. Podział treści książki | 20 |
2. Naturalna i kulturowa linia rozwoju | 24 |
2.1. Wprowadzenie | 24 |
2.2. Perspektywa ewolucyjna | 26 |
2.3. Perspektywa historyczna | 29 |
2.4. Perspektywa dialektyczna | 33 |
2.5. Splatanie naturalnej i kulturowej linii rozwoju | 37 |
2.6. Problem nietypowego rozwoju kulturowego | 41 |
2.7. Aktualizacja kulturowego potencjału | 44 |
2.8. Dziedziczenie cech nabytych | 49 |
3. Aktualność kulturowego rozwoju | 54 |
3.1. Wprowadzenie | 54 |
3.2. Rzeczywistość i aktualność | 54 |
3.3. Sytuacja wyboru | 56 |
3.4. Funkcje mowy i myślenia a sytuacja wyboru | 57 |
3.5. Rzeczywistość społeczno-kulturowa | 59 |
3.6. Zmienność społeczna jako problem adaptacyjny | 61 |
3.7. Problemy z tożsamością/samoświadomością | 63 |
3.8. Adaptacja do przyszłości społecznej | 67 |
3.9. Zadania wczesnej dorosłości | 69 |
3.10. Historyczne możliwości | 70 |
3.11. Projektowanie życia sobie i innym | 72 |
4. Tożsamość i uświadomienie | 74 |
4.1. Wprowadzenie | 74 |
4.2. Znaczenie koncepcji E.H. Eriksona i L.S. Wygotskiego | 74 |
4.3. Osobowość | 77 |
4.4. Tożsamość | 78 |
4.5. Tożsamość a działanie | 82 |
4.6. Uświadomienie a samouświadomienie | 86 |
4.7. Mimowolność a wola | 88 |
4.8. Dowolne działanie | 91 |
4.9. Funkcje ego | 92 |
4.10. Osobowość a funkcje psychiczne | 95 |
4.11. Porządek rozwoju funkcji intelektualnych | 98 |
4.12. Kierowanie własnymi procesami psychicznymi | 102 |
4.13. Dowolność uświadomienia | 103 |
5. Formy kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży | 106 |
5.1. Wprowadzenie | 106 |
5.2. Młodość i historia | 107 |
5.3. Interdyscyplinarne podejście do problemów życia i rozwoju | 108 |
5.4. Normatywny kryzys | 109 |
5.5. Okresy przejściowe w rozwoju | 110 |
5.6. Okresy regresu | 112 |
5.7. Idea okresów kryzysu w kulturowym rozwoju | 114 |
5.8. Różne postaci kryzysów | 117 |
5.9. Kryzys strukturalny | 119 |
5.10. Kryzys funkcjonalny | 122 |
5.11. Negacja i negatywizm w rozwoju | 126 |
5.12. Ewolucja vs rewolucja w okresach stabilnych | 128 |
5.13. Kryzys funkcjonalny a zmiana historyczna | 130 |
5.14. Kryzys a funkcje wychowawcze | 134 |
6. Okresy kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży | 139 |
6.1. Wprowadzenie | 139 |
6.2. Okres noworodkowy i niemowlęcy | 140 |
6.2.1. Kryzys urodzenia | 140 |
6.2.2. Okres stabilny: niemowlęcy | 143 |
6.2.3. Konflikt podstawowa ufność vs podstawowa nieufność | 146 |
6.2.4. Kryzys ego w okresie niemowlęcym | 149 |
6.3. Wczesne dzieciństwo | 150 |
6.3.1. Kryzys 1 roku życia | 151 |
6.3.2. Okres stabilny: wczesne dzieciństwo | 152 |
6.3.3. Konflikt autonomia vs wstyd, zwątpienie | 155 |
6.3.4. Kryzys ego w okresie wczesnego dzieciństwa | 156 |
6.4. Wiek przedszkolny | 157 |
6.4.1. Kryzys 3 roku życia | 157 |
6.4.2. Okres stabilny: wiek przedszkolny | 159 |
6.4.3. Konflikt inicjatywa vs poczucie winy | 161 |
6.4.4. Kryzys ego w wieku przedszkolnym | 163 |
6.5. Wiek szkolny | 165 |
6.5.1. Kryzys 7 roku życia | 165 |
6.5.2. Okres stabilny: wiek szkolny | 167 |
6.5.3. Konflikt produktywność vs poczucie niższości | 170 |
6.5.4. Kryzys ego w wieku szkolnym | 171 |
6.6. Okres dorastania | 172 |
6.6.1. Kryzys 13 roku życia | 172 |
6.6.2. Okres stabilny: dorastanie | 174 |
6.6.3. Konflikt tożsamość vs rozproszenie tożsamości | 175 |
6.6.4. Kryzys ego w okresie dorastania | 179 |
7. Dynamika społecznej sytuacji rozwoju w okresach dzieciństwa i dorastania | 182 |
7.1. Wprowadzenie | 182 |
7.2. Od więzi nieuświadomionych do uświadomionych | 183 |
7.3. Środowisko, środowisko społeczne i środowiska kulturowego rozwoju | 187 |
7.4. Sytuacja rozwoju a środowisko, środowisko społeczne i środowiska kulturowego rozwoju | 189 |
7.5. Społeczna sytuacja rozwoju | 191 |
7.6. Cykl społecznych sytuacji rozwoju | 193 |
7.7. Różnicowanie się środowiska kulturowego rozwoju | 196 |
7.8. Cykl środowisk kulturowego rozwoju | 197 |
7.9. Dwa rodzaje przesunięć w środowisku | 199 |
7.10. Ocena wydolności wychowawczej środowisk kulturowego rozwoju | 201 |
7.11. Cykl środowisk szkolnych | 204 |
7.12. Elementy systemu środowisk szkolnych objęte obowiązkiem | 205 |
7.13. System środowisk szkolnych a okresy kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży | 207 |
8. Dynamika kulturowych form działalności w okresach dzieciństwa i dorastania | 214 |
8.1. Wprowadzenie | 214 |
8.2. Popędy a zainteresowania | 216 |
8.3. Historyczna treść zainteresowań | 218 |
8.4. Socjogeneza ludzkich działań | 220 |
8.5. Nabywanie społecznych wzorców bezkonfliktowego działania | 222 |
8.6. Rola negacji w kulturowym rozwoju | 225 |
8.7. Najważniejsza rozwojowo forma działalności | 227 |
8.8. Działanie a uświadomienie | 228 |
8.9. Dynamika najważniejszych rozwojowo form działalności w okresie dzieciństwa i dorastania | 230 |
8.9.1. Zabawa na serio | 233 |
8.9.2. Zabawa na niby | 235 |
8.9.3. Uczenie się reaktywne | 238 |
8.9.4. Tworzenie pojęć | 240 |
8.10. Poboczne formy działalności okresów dzieciństwa i dorastania | 242 |
8.10.1. Gra z regułami | 242 |
8.10.2. Fantazja | 244 |
8.10.3. Uczenie się spontaniczne | 244 |
8.10.4. Uczenie się spontaniczno-reaktywne | 245 |
9. Diagnoza funkcjonalna potencjałów w rozwoju kulturowym | 247 |
9.1. Wprowadzenie | 247 |
9.2. Analiza genetyczna | 248 |
9.3. Podstawowa jednostka analizy złożonych całości | 249 |
9.4. Badanie rozwoju kulturowego | 250 |
9.5. Funkcjonalna metoda podwójnej stymulacji | 252 |
9.6. Rozwiązanie zadania a tworzenie pojęć | 255 |
9.7. Rola nauczania w kulturowym rozwoju | 256 |
9.8. Możliwości uczenia się | 257 |
9.9. Wrastanie bodźców – środków | 258 |
9.10. Wrastanie a regulacja słowna | 260 |
9.11. Gotowość, dojrzewanie a zadanie | 261 |
9.12. Radzenie sobie z kryzysem funkcjonalnym | 263 |
Literatura | 264 |
Spis rysunków | 275 |
Psychology of Crisis in the Cultural Development of Children and Youth (Summary) | 277 |