Przemiany współczesnego uniwersytetu od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej

Przemiany współczesnego uniwersytetu od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej

1 opinia

Format:

ibuk

Książka ta jest wynikiem badań prowadzonych przez autorkę nad przemianami w obrębie dyskursu na temat kształtu i roli współczesnego uniwersytetu oraz procesu kształcenia na poziomie akademickim, związanymi z próbami pogodzenia tradycyjnego modelu uniwersytetu opartego na ideach von Humboldta z zasadami leżącymi u podstaw idei uczelni przedsiębiorczej działającej w warunkach rynkowych.


Rok wydania2011
Liczba stron144
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-626-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Część I. Ramy teoretyczno-badawcze analizy     15
  Rozdział 1. Nauka jako społeczny proces – perspektywa krytyczna     15
  1.1. Wstęp     15
  1.2. Rozwój nauki w kolejnych epokach historycznych     16
  1.2.1. Rozwój nauki w średniowieczu     16
  1.2.2. Rozwój nauki w wiekach XV–XVII     20
  1.2.3. Rozwój nauki w wiekach XVIII i XIX     22
  1.2.4. Rozwój nauki w końcu wieku XIX i na początku wieku XX     25
  1.2.5. Rozwój nauki po drugiej wojnie światowej     27
  1.2.6. Podsumowanie     29
  1.3. Diagnoza aktualnych przemian edukacyjnych i naukowo-badawczych     30
  1.4. Zagadnienie wiedzy i władzy z punktu widzenia krytycznej refleksji w obszarze nauk społecznych     40
  1.4.1. Freud, Marks i Nietzsche     41
  1.4.2. Marksizm: szkoła frankfurcka i Gramsci     44
  1.4.3. Poststrukturalizm: Foucault     47
  1.4.4. Koncepcje odtwarzania kultury u Bourdieu i Bernsteina     48
  1.4.5. Krytyczna analiza dyskursu     49
  1.4.5.1. Krytyczna analiza dyskursu a współczesne teorie socjologiczne     52
  1.4.6. Koncepcja działań pozornych Jana Lutyńskiego     56
  1.4.7. Podsumowanie     57
  Rozdział 2. Krytyczna analiza dyskursu jako metoda badawcza     58
  2.1. KAD a różne odmiany analizy dyskursu     58
  2.2. Schemat analityczny KAD     59
  2.3. Wybrane zagadnienia językowe     62
  2.3.1. Związki semantyczne i gramatyczne     62
  2.3.2. Strategie legitymizacji     63
  2.3.3. Twierdzenia     63
  2.3.4. Metafora     63
  2.3.5. Modalność     64
  2.4. Uzasadnienie wyboru metody     64
  Część II . Ramy empiryczne analizy     67
  Rozdział 3. Charakterystyka porządku dyskursu w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce     67
  3.1. Wstęp     67
  3.2. Koncepcja uzasadnień porządku społecznego     67
  3.3. Dobór materiałów badawczych i ich prezentacja     68
  3.3.1. Informator z 1978 r. .     69
  3.3.2. Informator z 2005 r. .     77
  3.3.2.1. „Historia”     79
  3.3.2.2. „Uniwersytet Łódzki dzisiaj”     84
  3.4. Podsumowanie     86
  Rozdział 4. Obszary potencjalnej pozorności w dyskursie systemu szkolnictwa wyższego jako ilustracja nowych struktur władzy i zasad kontroli     88
  4.1. Rozumienie pozorności     88
  4.2. Obszary potencjalnej pozorności w systemie szkolnictwa wyższego – zarys teoretyczny     89
  4.3. Obszary potencjalnej pozorności w systemie szkolnictwa wyższego – rezultaty empiryczne     90
  4.3.1. Analiza pierwszego listu     90
  4.3.2. Analiza drugiego listu     94
  4.3.2.1. Uniwersalny mechanizm ideologiczny – analiza porównawcza sposobu komunikowania uczelni i przedsiębiorstwa     98
  4.4. Podsumowanie     101
  Rozdział 5. Unaukowienie dyskursu w systemie organizacji i zarządzania. Akademicka kultura oraz naukowo-badawczy i dydaktyczny sposób postępowania w przedsiębiorstwach     103
  5.1. Przykład empiryczny     103
  5.2. Podsumowanie     109
  Rozdział 6. Charakterystyka dyskursu o edukacji w strategii rozwoju edukacji     111
  6.1. Wstęp     111
  6.2. Materiał empiryczny 1     111
  6.3. Materiał empiryczny 2     117
  6.4. Podsumowanie     122
  Rozdział 7. Charakterystyka dyskursu o szkolnictwie wyższym. Między ekspertyzą a humanistycznym wglądem – analiza dyskusji o reformie szkolnictwa wyższego     123
  7.1. Wstęp. Przedmiot badania i procedura analityczna     123
  7.2. Podstawowy mechanizm dyskursowy w polskim systemie szkolnictwa wyższego     124
  7.3. Podstawowe stanowiska w dyskusji     125
  7.4. Analiza     127
  7.5. Podsumowanie     134
  Zakończenie     135
  Summary     137
  Bibliografia     139
RozwińZwiń