INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka ta jest wynikiem badań prowadzonych przez autorkę nad przemianami w obrębie dyskursu na temat kształtu i roli współczesnego uniwersytetu oraz procesu kształcenia na poziomie akademickim, związanymi z próbami pogodzenia tradycyjnego modelu uniwersytetu opartego na ideach von Humboldta z zasadami leżącymi u podstaw idei uczelni przedsiębiorczej działającej w warunkach rynkowych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 144 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-626-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I. Ramy teoretyczno-badawcze analizy | 15 |
Rozdział 1. Nauka jako społeczny proces – perspektywa krytyczna | 15 |
1.1. Wstęp | 15 |
1.2. Rozwój nauki w kolejnych epokach historycznych | 16 |
1.2.1. Rozwój nauki w średniowieczu | 16 |
1.2.2. Rozwój nauki w wiekach XV–XVII | 20 |
1.2.3. Rozwój nauki w wiekach XVIII i XIX | 22 |
1.2.4. Rozwój nauki w końcu wieku XIX i na początku wieku XX | 25 |
1.2.5. Rozwój nauki po drugiej wojnie światowej | 27 |
1.2.6. Podsumowanie | 29 |
1.3. Diagnoza aktualnych przemian edukacyjnych i naukowo-badawczych | 30 |
1.4. Zagadnienie wiedzy i władzy z punktu widzenia krytycznej refleksji w obszarze nauk społecznych | 40 |
1.4.1. Freud, Marks i Nietzsche | 41 |
1.4.2. Marksizm: szkoła frankfurcka i Gramsci | 44 |
1.4.3. Poststrukturalizm: Foucault | 47 |
1.4.4. Koncepcje odtwarzania kultury u Bourdieu i Bernsteina | 48 |
1.4.5. Krytyczna analiza dyskursu | 49 |
1.4.5.1. Krytyczna analiza dyskursu a współczesne teorie socjologiczne | 52 |
1.4.6. Koncepcja działań pozornych Jana Lutyńskiego | 56 |
1.4.7. Podsumowanie | 57 |
Rozdział 2. Krytyczna analiza dyskursu jako metoda badawcza | 58 |
2.1. KAD a różne odmiany analizy dyskursu | 58 |
2.2. Schemat analityczny KAD | 59 |
2.3. Wybrane zagadnienia językowe | 62 |
2.3.1. Związki semantyczne i gramatyczne | 62 |
2.3.2. Strategie legitymizacji | 63 |
2.3.3. Twierdzenia | 63 |
2.3.4. Metafora | 63 |
2.3.5. Modalność | 64 |
2.4. Uzasadnienie wyboru metody | 64 |
Część II . Ramy empiryczne analizy | 67 |
Rozdział 3. Charakterystyka porządku dyskursu w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce | 67 |
3.1. Wstęp | 67 |
3.2. Koncepcja uzasadnień porządku społecznego | 67 |
3.3. Dobór materiałów badawczych i ich prezentacja | 68 |
3.3.1. Informator z 1978 r. . | 69 |
3.3.2. Informator z 2005 r. . | 77 |
3.3.2.1. „Historia” | 79 |
3.3.2.2. „Uniwersytet Łódzki dzisiaj” | 84 |
3.4. Podsumowanie | 86 |
Rozdział 4. Obszary potencjalnej pozorności w dyskursie systemu szkolnictwa wyższego jako ilustracja nowych struktur władzy i zasad kontroli | 88 |
4.1. Rozumienie pozorności | 88 |
4.2. Obszary potencjalnej pozorności w systemie szkolnictwa wyższego – zarys teoretyczny | 89 |
4.3. Obszary potencjalnej pozorności w systemie szkolnictwa wyższego – rezultaty empiryczne | 90 |
4.3.1. Analiza pierwszego listu | 90 |
4.3.2. Analiza drugiego listu | 94 |
4.3.2.1. Uniwersalny mechanizm ideologiczny – analiza porównawcza sposobu komunikowania uczelni i przedsiębiorstwa | 98 |
4.4. Podsumowanie | 101 |
Rozdział 5. Unaukowienie dyskursu w systemie organizacji i zarządzania. Akademicka kultura oraz naukowo-badawczy i dydaktyczny sposób postępowania w przedsiębiorstwach | 103 |
5.1. Przykład empiryczny | 103 |
5.2. Podsumowanie | 109 |
Rozdział 6. Charakterystyka dyskursu o edukacji w strategii rozwoju edukacji | 111 |
6.1. Wstęp | 111 |
6.2. Materiał empiryczny 1 | 111 |
6.3. Materiał empiryczny 2 | 117 |
6.4. Podsumowanie | 122 |
Rozdział 7. Charakterystyka dyskursu o szkolnictwie wyższym. Między ekspertyzą a humanistycznym wglądem – analiza dyskusji o reformie szkolnictwa wyższego | 123 |
7.1. Wstęp. Przedmiot badania i procedura analityczna | 123 |
7.2. Podstawowy mechanizm dyskursowy w polskim systemie szkolnictwa wyższego | 124 |
7.3. Podstawowe stanowiska w dyskusji | 125 |
7.4. Analiza | 127 |
7.5. Podsumowanie | 134 |
Zakończenie | 135 |
Summary | 137 |
Bibliografia | 139 |