"Przerwana" tożsamość. Odtwarzanie i tworzenie tożsamości w społecznościach postmigracyjnych

"Przerwana" tożsamość. Odtwarzanie i tworzenie tożsamości w społecznościach postmigracyjnych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

(…) Kategorią pojęciową aspirującą do miana kluczowej w wyjaśnianiu wszelkich dokonujących się przemian jest przede wszystkim globalizacja – pojęcie „skrót”, oznaczające zarówno procesy dzielenia, jak i jednoczenia, a w każdym razie odejścia od dominacji dotychczasowych struktur politycznych, gospodarczych, kulturowych, społecznych, uwikłanych w „Wielką Walkę o Niezależność Przestrzenną”. Ta metaforyczna walka toczy się także w obrębie dwóch kluczowych kategorii tej pracy, uwikłanych w dialektykę między lokalnością a globalnością i przypisaniem, zakorzenieniem a wykorzenieniem, pociągającą za sobą wzajemne zmiany w obu sferach. W tym kontekście zapewne rację mają ci, którzy uważają, że tożsamość przestała być „skrzyżowaniem kompasu i kotwicy”. „Wyzwolona” z ograniczeń przypisaniowości (warunkowanej zarówno ramami grupowymi, kulturowymi, jak i położeniem społeczno-ekonomicznym) stała się „przedmiotem pożądania”, „celem, na który skierowane są wysiłki poszukiwawcze” jednostek i grup. Celem do osiągnięcia przez oba podmioty jednakowo trudnym, chociażby z racji charakterystycznego dla współczesności rozdziału czasu i przestrzeni, który przyczynia się nie tylko do wykorzenienia tożsamości, ale także instytucji społecznych. Przestrzeń nie jest już zatem synonimem miejsca, zarówno w wymiarze społecznym, jak i geograficznym. Doświadczenie swobody ruchu sprawia, że jednostki wchodzą w nowy dla nich typ relacji społecznych, nieograniczonych miejscem zamieszkania (kontekstem lokalnym) czy położeniem społeczno-kulturowym. Tym samym, zgodnie z optyką postmodernistyczną, podstawą budowania tożsamości nie jest już wspólnota lokalna (tak jak w społeczeństwie tradycyjnym), „bo miejsca zostają ogołocone ze swej kulturowej i duchowej wartości i siły” a „lokalność traci swoją autonomiczną agorę, zdolność usensawiania i wartościowania” (…)


frag. wstępu „Przerwana” tożsamość


Rok wydania2010
Liczba stron220
KategoriaSocjologia miasta i wsi
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2159-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Specyfi ka kształtowania społeczności lokalnych na ziemi lubuskiej - podstawowe wymiary    11
    1.1. lokalność i społeczność lokalna - rozważania terminologiczne    15
    1.2. Przemiany ludnościowe na ziemi lubuskiej po zakończeniu II wojny światowej    23
      1.2.1. ludność rodzima polskiego pochodzenia    24
      1.2.2. Wysiedlenia ludności niemieckiej    26
      1.2.3. Przesiedlenia ludności na ziemi lubuskiej    29
      1.2.4. Reemigranci    38
    1.3 Społeczne konsekwencje przesiedleń i wysiedleń ludności - czynniki warunkujące postmigracyjność społeczności lokalnych ziemi lubuskiej    39
  2. Tożsamość zbiorowa jako kategoria pojęciowa i jej korelaty    54
    2.1. Tożsamość - ujęcie interdyscyplinarne    55
    2.2. Tożsamość zbiorowa    63
    2.3. Przeszłość, pamięć społeczna a tożsamość zbiorowa    74
    2.4. Rola terytorium i przestrzeni w kształtowaniu tożsamości społeczności lokalnych    82
    2.5. Opozycja "my - oni" jako czynnik kształtujący tożsamość zbiorową    91
    2.6. Pokolenie jako kategoria różnicująca tożsamość zbiorową    100
  3. Kwestie metodologiczne i charakterystyka terenu badań    107
    3.1. Metody i techniki badań    108
    3.2. Dobór osób do badań i charakterystyka badanych    112
    3.3 Charakterystyka terenu badań    116
  4. Tożsamość jako odmienność i podobieństwo - percepcja "innych" i wizerunek własny w doświadczeniu grupowym    123
    4.1. Doświadczenie wojny jako determinanta wyobrażeń grupowych najstarszego pokolenia    124
      4.1.1. Rosjanie    124
      4.1.2. Żydzi    131
      4.1.3. Ukraińcy    132
    4.2. Niemcy - wrogowie, sąsiedzi czy przyjaciele? Zmiana czy kontynuacja stereotypu    136
      4.2.1. Spuścizna przeszłości - stereotypowe wyobrażenie Niemców w wypowiedziach najstarszego pokolenia    137
      4.2.2. Niemcy w oczach najmłodszego pokolenia - stopniowa zmiana sposobu postrzegania    151
    4.3. Zróżnicowanie regionalne jako podstawa wzajemnego postrzegania wewnątrzgrupowego    158
    4.4. 58 lat po rozpoczęciu osadnictwa - czy istnieje autostereotyp grupowy    167
  5. Poczucie przynależności terytorialnej i samoidentyfikacja    179
    5.1. Ojczyzna prywatna najstarszego pokolenia - "utracona ojczyzna" czy obecne miejsce zamieszkania?    180
    5.2. "Prawo trzeciej generacji" czy zerwane związki? Ojczyzna prywatna najmłodszego pokolenia    190
    5.3. Miasto w świadomości - element poczucia przynależności lokalnej    195
  Zakończenie    203
  Bibliografia    207
  "Broken" identity. Reproduktion and shaping identity in the postmigration community (Summary)    217
RozwińZwiń