Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych

-24%

Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych

Z badań uczniów klas 3 szkół podstawowych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,88  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,32 zł  


28,88

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (z badań uczniów klas III szkół podstawowych) jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka. Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej, może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów, warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę, że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w tym zakresie.


Rok wydania2011
Liczba stron250
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-892-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp ..........    9
  Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie
  dziecka w bliższym i dalszym środowisku ..............    13
  Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej ...........    16
  Integracyjny model choroby Ivana B. Plessa i Philipa Pinkertona ........    17
  Model choroby jako kryzysu życiowego – Rudolf H. Moos
  i Vivien D. Tsu ..........    19
  Model choroby przewlekłej jako ryzyka i plastyczności ...........    21
  Transakcyjny model stresu i radzenia sobie z nim .............    22
  Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci ..........    23
  Choroby przewlekłe wieku dziecięcego ............    28
  Charakterystyka wybranych (będących najczęściej podstawą orzeczenia
  o potrzebie nauczania indywidualnego) chorób przewlekłych
  wśród dzieci .............    30
  Charakterystyka dziecka przewlekle chorego .........    36
  Psychologiczne następstwa choroby ..........    43
  Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka ..........    47
  Model strukturalny Salvadora Minuchina .............    49
  Model kołowy Davida H. Olsona ..........    52
  Model systemowy Williama R. Beaversa .........    53
  Model McMastera ........    54
  Model Murraya Bowena ............    55
  Funkcjonowanie rodziny w kontekście teorii przywiązania .............    57
  Środowisko rodzinne dziecka chorego ..............    59
  Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego ............    65
  Zachowania przystosowawcze w sytuacji przewlekłej choroby .............    66
  Środowisko rodzinne i pozarodzinne a rozwój społeczny dziecka .........    70
  Środowisko szkolne i rówieśnicze a rozwój społeczny dziecka ..............    73
  Kształcenie dzieci w klasach I–III szkół podstawowych .........    79
  Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej ....    81
  Czynniki warunkujące efektywność kształcenia ..............    87
  Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym .........    90
  Kształcenie uczniów przewlekle chorych ..............    97
  Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej) .....    103
  Kształcenie w szkole szpitalnej ...........    108
  Nauczanie indywidualne ...........    110
  Przepisy prawne i organizacyjne dotyczące nauczania indywidualnego ...........    110
  Kwalifikacja dzieci do nauczania indywidualnego ..........    113
  Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w nauczaniu indywidualnym ........    115
  Założenia badań własnych ..........    123
  Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze ..............    124
  Cel badań ..............    124
  Pytania i hipotezy badawcze .............    125
  Metody badawcze ..........    128
  Metoda sondażu diagnostycznego ............    129
  Teren i organizacja badań ..............    137
  Charakterystyka badanych grup ........    139
  Płeć a zachowanie przystosowawcze i osiągnięcia szkolne badanych dzieci .........    146
  Zasady opracowania wyników badań ............    149
  Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego
  dzieci nauczanych indywidualnie .........    151
  Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych ....    151
  Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
  edukacji polonistycznej ..............    155
  Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
  edukacji matematycznej .............    159
  Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci
  nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej ............    164
  Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych
  indywidualnie i w klasie szkolnej ..............    175
  Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje
  z zakresu edukacji polonistycznej dzieci nauczanych
  indywidualnie ............    191
  Poziom zachowania przystosowawczego
  a kompetencje z zakresu edukacji matematycznej
  dzieci nauczanych indywidualnie ........    216
  Wnioski i podsumowanie ..............    237
  Bibliografia ........    241
  Netografia ..........    249
RozwińZwiń