Równość i korzyść. Amartyi Kumar Sena koncepcja sprawiedliwości dystrybutywnej

Równość i korzyść. Amartyi Kumar Sena koncepcja sprawiedliwości dystrybutywnej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca stanowi próbę systematycznego i krytycznego spojrzenia na dorobek indyjskiego filozofa-ekonomisty Amartyi Kumar Sena dotyczący koncepcji sprawiedliwości dystrybutywnej. Zawiera zarówno analizy negatywnej części jego koncepcji sprawiedliwości, czyli poglądów, które krytykuje on i odrzuca w istniejących teoriach sprawiedliwości, jak również pozytywnej części jego koncepcji, czyli tego, co proponuje w miejsce odrzuconych przez siebie elementów innych teorii. Podstawą prowadzonych analiz są zarówno publikacje A. Sena, jak i teksty jego komentatorów i krytyków.


Monografie: Prace doktorskie nr 11, Kraków 2011


Rok wydania2011
Liczba stron172
KategoriaEtyka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-524-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  1. Spór o podstawę sprawiedliwości dystrybutywnej    15
  
    1.1. Wprowadzenie    15
    1.2. Równość podstawowa jako równość warunków    15
    1.3. Równość warunków jako konieczny element teorii sprawiedliwości    22
      1.3.1. Uwagi ogólne    22
      1.3.2. Faworyzowanie najuboższych jako alternatywa wobec równości warunków    24
      1.3.3. Wystarczalność jako alternatywa wobec równości warunków    26
      1.3.4. Poszanowanie uprawnień jako alternatywa wobec równości warunków    31
    1.4. Równość podstawowa jako wyznacznik przestrzeni sprawiedliwości    36
    1.5. Podsumowanie    38
  
  2. Odrzucenie egalitaryzmu pomyślności    40
  
    2.1. Wprowadzenie    40
    2.2. Pomyślność jako miara sprawiedliwości dystrybutywnej    42
    2.3. Przestrzeń użyteczności    48
      2.3.1. Uwagi ogólne    48
      2.3.2. Równość respektu    49
      2.3.3. Równość dochodów    50
      2.3.4. Równość użyteczności krańcowej    53
      2.3.5. Równość użyteczności całkowitej    54
    2.4. Redukcjonistyczna koncepcja człowieka    58
      2.4.1. Uwagi ogólne    58
      2.4.2. Człowiek jako nośnik użyteczności    59
      2.4.3. Pragnienia jako podstawa dystrybucji dóbr    61
    2.5. Podsumowanie    64
  
  3. Odrzucenie egalitaryzmu zasobów    66
  
    3.1. Wprowadzenie    66
    3.2. Zasoby jako miara sprawiedliwości dystrybutywnej    66
    3.3. Przestrzeń zasobów    69
      3.3.1. Uwagi ogólne    69
      3.3.2. Równość jako maksymalizacja korzyści osób najmniej uprzywilejowanych    71
      3.3.3. Równość jako brak zawiści    73
      3.3.4. Fetyszyzacja zasobów    75
    3.4. Ludzie jako wolne i równe osoby moralne    76
      3.4.1. Uwagi ogólne    76
      3.4.2. Zróżnicowanie ludzi    79
      3.4.3. Odpowiedzialność moralna    80
      3.4.4. Dystrybucja wrażliwa na ambicję    82
      3.4.5. Kosztowne i tanie gusta    84
      3.4.6. Rekompensata niezasłużonych nierówności    87
    3.5. Podsumowanie    91
  
  4. Odrzucenie egalitaryzmu praw    93
  
    4.1. Wprowadzenie    93
    4.2. Prawa jako miara sprawiedliwości dystrybutywnej    94
      4.2.1. Uwagi ogólne    94
      4.2.2. Prawa: cele versus ograniczenia    94
      4.2.3. Naruszanie praw    98
    4.3. Przestrzeń praw    102
      4.3.1. Uwagi ogólne    102
      4.3.2. Równość praw jako równość respektu    103
      4.3.3. Katastrofalne konsekwencje    103
      4.3.4. Hierarchiczność praw    106
    4.4. Człowiek jako samoposiadająca się osoba    108
    4.5. Podsumowanie    111
  
  5. Akceptacja egalitaryzmu ludzkich możliwości    112
  
    5.1. Wprowadzenie    112
    5.2. Ludzkie możliwości jako miara sprawiedliwości dystrybutywnej    113
      5.2.1. Uwagi ogólne    113
      5.2.2. Funkcjonowanie versus możliwości    119
      5.2.3. Wolność: działanie versus dobrobyt    121
      5.2.4. Wolność: władza versus kontrola    124
      5.2.5. Wartościowanie sposobów funkcjonowania i możliwości    129
    5.3. Przestrzeń ludzkich możliwości    133
      5.3.1. Uwagi ogólne    133
      5.3.2. Równość uzdolnień versus równość stopy konwersji    133
      5.3.3. Równość zaspokojenia podstawowych potrzeb    135
      5.3.4. Ludzkie możliwości versus wolność i efektywność    138
    5.4. Człowiek jako indywiduum posiadające prawa    141
      5.4.1. Uwagi ogólne    141
      5.4.2. Perfekcjonizm    143
      5.4.3. Paternalizm    144
      5.4.4. Ludzkie możliwości a prawa jednostkowe    145
      5.4.5. Perspektywa podmiotowa    152
    5.5. Podsumowanie    158
  
  Zakończenie    160
  
  Literatura    163
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii Monografie: Prace Doktorskie    171
RozwińZwiń