Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych

Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca poświęcona jest badaniu treści podręczników szkolnych. Podręczniki są nie tylko jednym ze środków dydaktycznych, lecz stanowią także specyficzne teksty kultury. Autorka proponuje spojrzenie na treści podręczników od strony jednej z najważniejszych wartości społeczeństw demokratycznych – równości. Szuka odpowiedzi na pytanie: czy i w jakim stopniu treści podręczników szkolnych odzwierciedlają aktualne tendencje demokratyzacyjne, które mają związek z przebudową hierarchicznie ukształtowanych instytucji i relacji społecznych. Koncentruje się na trzech aspektach równości, charakterystycznych dla współczesnego dyskursu o równości: równości w relacjach międzyetnicznych, równości kobiet i mężczyzn, równości w relacjach dorośli – dzieci.


Rok wydania2010
Liczba stron338
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2166-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział 1 RÓWNOŚĆ – PODSTAWOWE DEFINICJE I ZNACZENIA     17
   1.1. Równość jako idea polityczna     18
   1.1.1. Dwa projekty modernizacji     21
   1.1.2. Pojmowanie równości w liberalizmie     22
   1.1.3. Doktryna nacjonalizmu a równość     25
   1.1.4. Krytyka liberalnego pojmowania jednostki ze strony komunitarian     27
   1.2. Etyczny wymiar równości – indywidualizacja i emancypacja     28
   1.3. Równość jako projekt społeczny     33
  Rozdział 2 AKTUALIZACJA PROBLEMATYKI – TRZY ASPEKTY RÓWNOŚCI     38
   2.1. Relacje między grupami „własną” i „obcą” – asymilacja, multikulturalizm a prawa człowieka     40
   2.1.1. Okres przednowoczesny i przełom oświeceniowy     42
   2.1.2. Asymilacja     48
   2.1.3 Multikulturalizm a prawa człowieka     53
   2.1.4. Problemy polityczne związane z multikulturalizmem     57
   2.1.5. Pluralizm kulturowy w praktyce społecznej państw demokratycznych     61
   2.1.6. Tożsamość narodowa Czechów i Polaków – kilka przykładów     63
   2.2. Dyskurs feministyczny w konfrontacji z patriarchalną tradycją     67
   2.2.1. Pierwsza fala feminizmu     69
   2.2.2. Feminizm współczesny – druga i trzecia fala feminizmu     73
   2.2.3. Bariery na drodze do równości – pryzmaty rodzaju     77
   2.3. Równość w relacjach dzieci – dorośli     84
   2.3.1. Społeczne konstruowanie dzieciństwa     84
   2.3.2. Podmiotowość dziecka a autorytet dorosłego     96
   2.3.3. Prawa dziecka     102
   2.3.4. Związki edukacji i kultury     106
  Rozdział 3 PROBLEMATYKA RÓWNOŚCI W EDUKACJI     112
   3.1.Równość w edukacji a struktura społeczna     114
   3.2. Konstruowanie i badanie treści kształcenia     125
   3.2.1. Konstruowanie treści kształcenia     126
   3.2.1.1. Treści kształcenia jako program szkolny     127
   3.2.1.2. Treści kształcenia jako teksty kultury     133
   3.2.1.3. Podręczniki szkolne jako środki dydaktyczne i forma istnienia programu szkolnego     138
   3.2.2. Badania treści podręczników     142
  Rozdział 4 TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH     149
   4.1. Podstawowe założenia teoretyczne     149
   4.2. Język, tekst, dyskurs     154
   4.3. Analiza treści i analiza dyskursu – dwa sposoby podejścia do tekstu     158
   4.4. Analiza dyskursu a badanie zjawisk edukacyjnych     166
   4.5. Przedmiot i cel badań własnych, postępowanie badawcze     169
   4.6. Podstawowe charakterystyki analizowanych podręczników     182
  Rozdział 5 TRZY ASPEKTY RÓWNOŚCI W PODRĘCZNIKACH POLSKICH     188
   5.1. Obraz narodu i relacji do „innych”     188
   5.1.1. Budowanie przekazu     188
   5.1.2. Przeszłość, teraźniejszość czy przyszłość?     190
   5.1.3. Ojczyzna     191
   5.1.4. Polskość – bohaterowie i groby     193
   5.1.5. Religia i religijność     195
   5.1.6. Polak katolik?     198
   5.1.7. Polak obywatel     200
   5.1.8. Zróżnicowania wewnętrzne     201
   5.1.9. O regionach, pograniczu – czyli eufemistycznie o mniejszościach     202
   5.1.10. Obraz „innych”     204
   5.1.11. Podsumowanie     214
   5.2. Obraz społecznego funkcjonowania mężczyzn i kobiet     216
   5.2.1. Twórcy czy twórczynie?     216
   5.2.2. Przekazy jawne     217
   5.2.3. Podejście ahistoryczne     219
   5.2.4. Miłość     222
   5.2.5. Mężczyźni i kobiety w rolach stereotypowych i niestereotypowych     226
   5.2.6. Język androcentryczny     232
   5.2.7. Podsumowanie     234
   5.3. Obraz relacji dzieci – dorośli     236
   5.3.1. Dobór tematów     236
   5.3.2. Konstrukcja dzieciństwa i dorastania     238
   5.3.3. Obraz szkoły     246
   5.3.4. Język podręczników i ideologie edukacyjne autorek i autorów podręczników     248
  Rozdział 6 TRZY ASPEKTY RÓWNOŚCI W PODRĘCZNIKACH CZESKICH     259
   6.1. Obraz narodu i relacji do „innych”     259
   6.1.1. Przeszłość czy teraźniejszość?     259
   6.1.2. Mała i duża ojczyzna – domov i vlast     260
   6.1.3. Język i literatura     261
   6.1.4. Historia     263
   6.1.5. Czeskość – czeski charakter     269
   6.1.6. Religia     270
   6.1.7. Zróżnicowania społeczne     272
   6.1.8. Społeczeństwo obywatelskie, prawa człowieka, Europa     273
   6.1.9. „Inni” w podręcznikach     274
   6.1.10. Czeski etnocentryzm     277
   6.1.11. Jak pokazywani są Polacy?     279
   6.1.12. Podsumowanie     279
   6.2. Obraz społecznego funkcjonowania kobiet i mężczyzn     281
   6.2.1. Twórcy czy twórczynie?     281
   6.2.2. Miłość     282
   6.2.3. Mężczyźni i kobiety w rolach stereotypowych i niestereotypowych     285
   6.2.4. Cechy kobiecości i męskości     287
   6.3. Obraz relacji dzieci – dorośli     291
   6.3.1. Dobór tematów     291
   6.3.2. Konstrukcja dzieciństwa i dorastania     293
   6.3.3. Obraz szkoły     298
   6.3.4. Język podręczników i ideologie edukacyjne autorek i autora podręczników     300
  Rozdział 7 PORÓWNANIE TREŚCI PODRĘCZNIKÓW POLSKICH I CZESKICH     301
   7.1. Porównanie statystyczne     303
   7.2. Konstrukcja wspólnoty własnej i „innych”     304
   7.3. Równość kobiet i mężczyzn     307
   7.4. Równość w relacjach dzieci – dorośli     308
  Bibliografia     311
  Załącznik 1 – tabele     321
  Załącznik 2 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego – język polski     333
  Equality in educational contexts. Selected equality aspects in Polish and Czech school textbooks is a school textbook research (Summary)     336
RozwińZwiń