Między rygoryzmem a tolerancją. Młodzież wobec zjawiska patologii społecznej

Między rygoryzmem a tolerancją. Młodzież wobec zjawiska patologii społecznej

8 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Badania, które są omawiane w tej książce, można zaliczyć do nurtu badań nad reakcjami na zjawiska patologii społecznej. W szybko zmieniającej się rzeczywistości Polski współczesnej zachowania będące pewną formą reakcji na różne typy sytuacji anormatywnych bardzo często różnią się od siebie. Ten sam obiekt, ta sama okoliczność może wywołać różne reakcje u różnych ludzi, ale i ta sama osoba w zależności od okoliczności może określone zjawiska akceptować bądź odrzucać. Każde ludzkie zachowanie może być rozpatrywane w kontekście moralnym. Zasadnicze znaczenie dla ludzkiego zachowania ma orientacja człowieka w normatywnych aspektach otaczającej go rzeczywistości. Orientacja ta dotyczy nie tylko norm, ale ich rzeczywistej i hipotetycznej mocy regulacyjnej. Pozwala to stwierdzić, czy dane zachowanie wywołuje w jednostce reakcję odrzucenia – rygoryzmu, ponieważ jest ona o tym przekonana, czy też ta reakcja wynika z faktu, że się w społeczeństwie tak sądzi i jednostka werbalnie jest w zgodzie z owymi sądami, choć wewnętrznie nie jest jeszcze do tego jednoznacznie przekonana.


W pracy podjęto próbę wyjaśnienia, co powoduje, iż młodzież reaguje rygorystycznie bądź tolerancyjnie na zjawiska patologiczne w perspektywie ogólnej, a także na wybrane zjawiska, którymi były alkoholizm, przemoc, przestępczość oraz choroby psychiczne. Analiza różnych form reakcji i ich opis ma pozwolić na skonstruowanie pewnych typów reakcji, ich uwarunkowań i okoliczności, w których szczególnie się przejawiają.


Rok wydania2010
Liczba stron355
KategoriaWspółczesne teorie socjologiczne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-374-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wstęp    7
  2. Rygoryzm i tolerancja a młodzież    13
  3. Młodzież jako specyficzna kategoria socjologiczna    21
    3.1. Koncepcja pokolenia w badaniach nad młodzieżą    29
    3.2. Socjopsychologiczne badania nad dojrzewaniem i jego przemianami    32
    3.3. Polskie nastolatki, ich dojrzewanie i przemiany w wymiarze psychospołecznym    38
  4. Opis celu, metody i problematyki badawczej    43
    4.1. Charakterystyka badanej zbiorowości    45
      4.1.1. Uzasadnienie wyboru narzędzia    46
    4.2. Zakończenie    55
    4.3. Charakterystyka badanych ekspertów    56
  5. Patologia społeczna – rozważania wstępne    59
    5.1. Pojęcie normy społecznej w perspektywie czterech paradygmatów socjologicznych    69
      5.1.1. Teorie funkcjonalne    69
      5.1.2. Teoria wymiany społecznej    76
      5.1.3. Teoria interakcjonizmu symbolicznego    77
      5.1.4. Teoria konfliktu społecznego    81
  6. Młodzież wobec zjawisk patologii społecznej – perspektywa ogólna    85
    6.1. Uzasadnienie przyjęcia podejścia kodeksowego w badaniach zjawisk patologicznych    85
    6.2. Zakończenie    106
  7. Młodzież łódzka a alkohol    109
    7.1. Alkoholizm – kryteria wyróżniania    110
    7.2. Mechanizmy uzależniania (czynniki powodujące alkoholizm)    111
    7.3. Ogólne rozmiary spożycia alkoholu    127
    7.4. Motywy i wzory picia alkoholu    129
    7.5. Mity dotyczące alkoholu    135
    7.6. Alkoholizm jako zjawisko patologiczne w opiniach młodzieży    137
    7.7. Zakończenie    162
  8. Młodzież wobec przemocy    165
    8.1. Przemoc jako element patologii społecznej    166
    8.2. Charakterystyka zjawiska przemocy    167
    8.3. Analiza pojęcia przemocy    169
    8.4. Obszary życia społecznego odwołujące się do stosowania przemocy    172
    8.5. Teorie wyjaśniające zachowania agresywne i przemoc    175
    8.6. Przyczyny wzrastającej przemocy    179
      8.6.1. Transformacja ustrojowa a przemoc    179
      8.6.2. Rodzina jako źródło przemocy    180
      8.6.3. Nadużywanie alkoholu jako przyczyna przemocy    183
      8.6.4. Środki masowego przekazu    184
      8.6.5. Środowisko rówieśnicze – szkoła    186
    8.7. Formy przemocy    188
    8.8. Mity dotyczące przemocy    192
    8.9. Przemoc jako zjawisko patologiczne w opiniach młodzieży    193
    8.10. Zakończenie    210
  9. Młodzież wobec przestępczości    213
    9.1. Przestępstwo jako element patologii społecznej    214
    9.2. Charakterystyka zjawiska przestępczości    215
    9.3. Sposoby definiowania pojęć przestępstwo – przestępczość    221
    9.4. Rodzaje i swoistość przestępczości młodzieży    223
    9.5. W poszukiwaniu źródeł zachowań przestępczych    226
      9.5.1. Czynniki osobowościowe    226
      9.5.2. Czynniki makrospołeczne – procesy transformacyjne    227
      9.5.3. Środowisko rodzinne    230
      9.5.4. Środowisko szkolne    233
      9.5.5. Środowisko rówieśnicze    236
    9.6. Mity dotyczące przestępczości    238
    9.7. Młodzież łódzka wobec zjawiska przestępczości    239
    9.8. Zakończenie    252
  10. Młodzież wobec chorób psychicznych    253
    10.1. Pojęcie zdrowia psychicznego; pojęcie choroby psychicznej    253
    10.2. Perspektywa historyczna postrzegania chorób psychicznych    262
    10.3. Teorie powstawania chorób psychicznych    267
    10.4. Choroby psychiczne w badaniach socjologicznych    269
    10.5. Choroby psychiczne w ujęciu statystycznym    274
    10.6. Mity dotyczące chorób psychicznych    276
    10.7. Choroba psychiczna w opiniach młodzieży – rygoryzm czy tolerancja    277
    10.8. Zakończenie    286
  11. Komentarz ekspertów    291
    11.1. Charakterystyka zjawisk patologicznych w opiniach ekspertów    291
    11.2. Zjawisko alkoholizmu w opiniach ekspertów    298
    11.3. Przemoc w opiniach ekspertów    301
    11.4. Przestępczość w opinii ekspertów    306
    11.5. Eksperci wobec chorób psychicznych    309
  12. Typy reakcji młodzieży wobec zjawisk patologii społecznej    311
    12.1. Typy reakcji – rygoryzm czy tolerancja?    315
    12.2. Typy reakcji a inne zmienne    320
    12.3. Podsumowanie    332
  13. Zakończenie    333
  Bibliografia    339
  Od Redakcji    354
RozwińZwiń