POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Łacińska sentencja „De gustibus (et coloribus) non est disputandum”, której źródło jest nieznane (prawdopodobnie była średniowieczną formułą scholastyczną), w wolnym tłumaczeniu mówi, iż gust nie podlega dyskusji lub szerzej, że o gustach się nie rozmawia, a dyskusje dotyczące osobistych gustów prowadzą do niczego. Mimo tego, od zawsze trwały polemiki i rozważania dotyczące gustów, które nie ominęły także świata psychologii muzyki. Współczesny człowiek zanurzony jest w morzu muzyki jak nigdy dotąd w historii. Wszechobecność muzyki oraz wielość gatunków i stylów muzycznych, z jakimi się spotykamy na co dzień daje szansę, co więcej, zmusza do dokonywania wyborów. Jak zatem słuchacz odróżnia pojęcia „lubię” i „nie lubię” w kontekście muzyki? Co stanowi tą wielce indywidualną miarę przykładaną do twórców i ich dzieł? Na jakiej zasadzie słuchacze wybierają, mając przed sobą nieskończoną liczbę alternatyw muzycznych?
Przywołana wcześniej formuła zawierała myśl, że nie przypadkowe cechy rzeczy, lecz ich istota jest przedmiotem filozofii. Pytając o mechanizm wyjaśniający, dlaczego słuchamy, tego, czego słuchamy stajemy przed wyłaniającą się kwestią samej przyczyny, czyli w tym przypadku, problemem preferencji muzycznych. Prezentowana książka opiera się na założeniu, iż osobowość manifestuje się w wyborach muzycznych człowieka, a preferencje muzyczne znajdują swoje źródło w strukturze osobowości. Tym samym prezentowana książka daje możliwość obcowania ze starymi pytaniami, ale także, co najważniejsze, nowymi odpowiedziami. Celem pracy była próba opisania preferencji muzycznych w kontekście wyodrębnionych przez R. B. Cattella cech osobowości, wyjaśnienie związku między preferencjami a cechami osobowości, zbadanie siły tej relacji w trzech grupach wiekowych, a także próba zbudowania modeli, które pomogą przewidywać preferencje muzyczne u osób charakteryzujących się określonymi wymiarami osobowości. Do pomiaru zmiennych niezależnych wykorzystany został kwestionariusz osobowościowy Cattella (The 16 Personality Factors Test) w autoryzowanym opracowaniu polskim Kucharskiego (2004). Natomiast do pomiaru zmiennych zależnych posłużył adaptowany do potrzeb badania Krótki Test Preferencji Muzycznych (Short Test of Music Preferences - STOMP) Goslinga i Rentfrowa (2003) oraz Test Prób Muzycznych własnego autorstwa.
Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, w tym trzech o charakterze teoretycznym, stanowiących przegląd literatury przedmiotu, jeden (IV) dotyczy metodologii badań własnych, a pięć rozdziałów poświęconych jest analizie wyników badań własnych (V – IX ). W teoretycznej części pracy wyodrębniono rozdziały poświęcone kolejno:
a) roli preferencji muzycznych w życiu współczesnego człowieka i złożoności badań nad tym zagadnieniem,
b) poza osobowościowym (biologicznym, rodzinnym, kulturowym, edukacyjnym) uwarunkowaniom preferencji muzycznych
c) osobowościowym uwarunkowaniom preferencji.
Ostatni rozdział, dziesiąty, zawiera dyskusję wyników i wnioski końcowe.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-693-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp ...... | 11 |
Rozdział I | |
Rola upodobań muzycznych w życiu człowieka ....... | 17 |
1.1. Powszechność i znaczenie preferencji muzycznych ...... | 17 |
1.2. Pojęcie preferencji muzycznych ....... | 35 |
1.3. Złożoność badań nad preferencjami muzycznymi ..... | 38 |
Rozdział II | |
Rozwojowe uwarunkowania preferencji muzycznych człowieka ...... | 53 |
2.1. Biologiczne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... | 58 |
2.1.1. Genetyczne uwarunkowania preferencji muzycznych ...... | 66 |
2.1.2. Neuropsychologiczne uwarunkowania | |
preferencji muzycznych ...... | 67 |
2.2. Rodzinne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... | 71 |
2.3. Edukacyjne uwarunkowania preferencji muzycznych ..... | 75 |
2.4. Kulturowe uwarunkowania preferencji muzycznych ....... | 78 |
Rozdział III | |
Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych ....... | 89 |
3.1. Pojęcie osobowości ...... | 89 |
3.2. Założenia teorii czynnikowej ..... | 90 |
3.2.1. Struktura osobowości według teorii Raymonda B. Catttella .... | 90 |
3.2.2. Preferencje muzyczne w ujęciu Raymonda B. Cattella ...... | 97 |
3.3. Preferencje muzyczne w świetle wybranych | |
wymiarów osobowości ...... | 100 |
Rozdział IV | |
Metodologiczne założenia badań własnych ...... | 107 |
4.1. Problematyka badań ....... | 107 |
4.2. Cel badań ....... | 110 |
4.3. Pytania badawcze ..... | 110 |
4.4. Zmienne i ich operacjonalizacja ....... | 111 |
4.5. Narzędzia badawcze ....... | 112 |
4.5.1. 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości | |
(16 Personality Factors Test) Raymonda B. Cattella ...... | 114 |
4.5.2. Kwestionariusz danych socjometrycznych oraz sytuacji | |
kontaktu człowieka z muzyką ..... | 115 |
4.5.3. Krótki Test Preferencji Muzycznych | |
(STOMP – Short Test Of Music Preferences) | |
Petera Rentfrowa i Samuela Goslinga – polska adaptacja | |
autorstwa Rafała Lawendowskiego ..... | 115 |
4.5.4. Test Prób Muzycznych w opracowaniu | |
Rafała Lawendowskiego ..... | 134 |
4.6. Strategia analizy statystycznej ...... | 158 |
4.7. Procedura badania ....... | 160 |
4.8. Charakterystyka badanej grupy ....... | 160 |
Rozdział V | |
Zależność między preferencjami deklaratywnymi | |
a doświadczanymi – wyniki badań własnych ..... | 165 |
5.1. Współzależność preferencji deklaratywnych i doświadczanych ..... | 166 |
5.2. Zbieżność versus rozbieżność preferencji deklaratywnych | |
i doświadczanych w kontekście wieku ...... | 167 |
5.3. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście | |
ogółu badanej próby ....... | 168 |
5.4. Preferencje deklaratywne a doświadczane w kontekście | |
wyodrębnionych grup wiekowych ...... | 169 |
5.5. Analiza różnic między preferencjami deklaratywnymii | |
doświadczanymi w kontekście wieku, płci | |
oraz gatunków muzycznych ....... | 172 |
Rozdział VI | |
Próba wyodrębnienia i klasyfikacji typów preferencji muzycznych ..... | 177 |
6.1. Analiza jakościowa składowych doświadczania muzyki ..... | 177 |
6.2. Skupienia typów preferencji muzycznych wyróżnionych | |
ze względu na doświadczaną muzykę ....... | 181 |
6.3. Związek typów preferencji muzycznych z warunkami | |
doświadczania muzyki ...... | 185 |
6.4. Związek między typem preferencji muzycznych a deklaracjami | |
upodobań względem podstawowych gatunków muzycznych ..... | 187 |
6.5. Skupienia preferencji muzycznych a ich charakterystyka | |
w kontekście cech muzyki ....... | 190 |
6.6. Skupienia preferencji muzycznych a cechy osobowości ..... | 192 |
Rozdział VII | |
Ilościowa analiza związku cech osobowości | |
z poziomem preferencji deklaratywnych i doświadczanych. ..... | 197 |
Rozdział VIII | |
Wiek jako dyskretny moderator wpływu osobowości | |
na preferencje muzyczne ....... | 217 |
8.1. Wiek jako dyskretny moderator liniowych zależności | |
między preferencjami muzycznymi a osobowością ...... | 217 |
8.1.1. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości | |
na preferencje doświadczane w konkretnych | |
grupach wiekowych ...... | 219 |
8.1.2. Siła wpływu poszczególnych cech osobowości | |
na preferencje deklaratywne w konkretnych | |
grupach wiekowych ...... | 234 |
Rozdział IX | |
Uwarunkowania preferencji muzycznych – analiza przyczynowości | |
poprzez modelowanie równań strukturalnych oraz próba | |
utworzenia jednolitego modelu teoretyczno-statystycznego ...... | 249 |
Rozdział X | |
Dyskusja wyników i wnioski końcowe ....... | 261 |
10.1. Dyskusja wyników ..... | 261 |
10.2. Wnioski końcowe ....... | 276 |
Zakończenie ....... | 281 |
Bibliografia ....... | 285 |
Spis schematów ....... | 299 |
Spis tabel ....... | 301 |
Spis wykresów ....... | 303 |
Aneks ....... | 305 |
Załącznik 1 ...... | 305 |
Załącznik 2 ...... | 307 |
Załącznik 3 ..... | 309 |