Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym

-32%

Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym

(na przykładzie języka francuskiego)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,84  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,70 zł  


25,84

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zaletą tej rozprawy jest bardzo dobre, syntetyczne i kompetentne osadzenie jej we współczesnych pedagogiach, które uzasadniają inne podejście do kształcenia językowego. Autorka bardzo dobrze łączy klasyków rodzimej glottodydaktyki z najnowszymi badaniami i teoriami francuskich pedagogów. Jest to niewątpliwie godna uwagi i szerokiego upowszechnienia w środowisku oświatowym (szkolnym i pozaszkolnym) oraz akademickim oferta kształcenia innowacyjnego i partycypacyjnego, konstruktywistycznego, które odchodzi od kształcenia adaptacyjnego, sprzyjając większej efektywności w realizacji zakładanych przez nauczycieli lub uczących się (studiujących) celów. [...] Książka E. Jastrzębskiej spełni także rolę bardzo dobrze napisanego podręcznika, dzięki bogactwu treści, interesującej formie przekazu, w tym zilustrowaniu czy syntetycznym porównywaniu.


Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
(fragment recenzji wydawniczej)


Trzy pierwsze rozdziały niniejszej publikacji ukazują wielość źródeł współczesnej glottodydaktyki i złożoność jej dyskursu, ze szczególnym uwzględnieniem jej twórczego wymiaru. Są przeglądem celowo dobranych elementów dwóch literatur przedmiotu: dydaktyki języków obcych i pedagogiki twórczości.


Rozdział 1 przedstawia psychopedagogiczne fundamenty współczesnej dydaktyki języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem nurtu humanistycznego: nowego wychowania i tzw. pedagogiki terapeutycznej, oraz współczesne koncepcje nauczania, m.in. francuskie koncepcje holistyczne.


Rozdział 2 wskazuje na lingwistyczny rodowód dydaktyki języków obcych, ukazując ewolucję pojęcia kompetencji komunikacyjnej (od teorii Chomsky’ego do koncepcji Hymesa) i jej współczesne implikacje.


Rozdział 3 jest analizą twórczych aspektów dydaktyki języków obcych i próbą udowodnienia, że jest to dziedzina szczególnie predestynowana do bisocjacji z pedagogiką twórczości oraz do tworzenia otwartych koncepcji kształcenia.


Rozdział 4 został poświęcony przeprowadzonym badaniom własnym o charakterze triangulacyjnym, łączącym strategie jakościowe (obserwacja i analiza dokumentacji) ze strategią ilościową (sondaż diagnostyczny), dotyczącym działań twórczych w zakresie nauczania/uczenia się języka francuskiego.


W końcowym rozdziale charakteryzuję wybrane strategie psychodydaktyki twórczości: myślenie dywergencyjne, pytajne, asocjacyjne, analogiczne i metaforyczne, abstrahowanie, transformowanie oraz twórcze rozwiązywanie problemów, z uwzględnieniem przykładów ich praktycznej aplikacji w nauczaniu języka obcego. Przedstawiam również własny model oraz przykłady wygenerowanych na jego podstawie modeli szczegółowych, dokonując tym samym próby konceptualizacji własnej koncepcji twórczego nauczania/uczenia się języków obcych.


Konkludując, niniejsze opracowanie jest zapisem próby zrealizowania dwóch procesów integracyjnych w celu wzbogacenia praktyki edukacyjnej, a mianowicie:


1) integracji poziomej między dwoma dziedzinami: dydaktyką języków obcych (w jej wymiarze metodycznym) a pedagogiką twórczości;


2) integracji pionowej, tj. połączenia badań z ich praktycznym zastosowaniem (Hejnicka-Bezwińska, 2008, s. 242) czy, jak to ujmuje Stanisław Palka, „twórczego powiązania obu modeli postępowania humanistycznego” (2006b, s. 80): badawczego i praktycznego.


Rok wydania2011
Liczba stron236
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-735-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP;    9
  
  ROZDZIAŁ    1
  PSYCHOPEDAGOGICZNE PODSTAWY WSPÓŁCZESNEJ DYDAKTYKI JĘZYKÓW OBCYCH;    11
  
  1.1. Czym jest dydaktyka języków obcych?;    11
  
  1.2. Pedagogika humanistyczna a współczesna dydaktyka języków obcych;    13
  
  1.2.1. Nowe wychowanie i autonomizacja ucznia;    14
  
  1.2.2. Pedagogika terapeutyczna i wolność do uczenia się;    18
  
  1.2.3. Twórczość jako strategia uczenia się w pedagogice humanistycznej;    19
  
  1.3. Teorie nauczania i uczenia się a dydaktyka języków obcych;    22
  
  1.3.1. Psychologiczne zasady uczenia się;    22
  
  1.3.2. Całościowe koncepcje uczenia się w pedagogice francuskiej;    24
  
  1.3.2.1. Olivier Clouzot i teoria uczenia się całościowego;    24
  
  1.3.2.2. Hélene Trocmé-Fabre i neuropedagogiczne koncepcje uczenia się;    26
  
  1.3.3. Koncepcja nauczania we współczesnej dydaktyce języków obcych;    30
  
  1.3.4. Koncepcja strategii nauczania;    32
  
  1.3.4.1. Definicja pojęcia;    32
  
  1.3.4.2. Strategia w dydaktyce języków obcych;    33
  
  ROZDZIAŁ    2
  LINGWISTYCZNO-KOMUNIKACYJNE PODSTAWY DYDAKTYKI JĘZYKA FRANCUSKIEGO JAKO OBCEGO A PEDAGOGIKA TWÓRCZOŚCI;    37
  
  2.1. Językoznawcze i dydaktyczne koncepcje języka;    37
  
  2.2. Twórczy aspekt użycia języka w ujęciu współczesnej lingwistyki;    39
  
  2.2.1. Chomsky i teoria gramatyki generatywnej;    39
  
  2.2.2. Psycholingwistyczne i dydaktyczne implikacje teorii Chomsky’ego;    42
  
  2.2.3. Socjolingwistyczne dopełnienie koncepcji twórczego użycia języka według Chomsky’ego;    43
  
  2.3. Od kompetencji językowej Chomsky’ego do dydaktyki komunikacji;    44
  
  2.3.1. Socjolingwistyczna krytyka teorii Chomsky’ego a narodziny nowego językoznawstwa skoncentrowanego na komunikacji;    44
  
  2.3.2. Wkład koncepcji lingwistycznych w rozwój podejścia komunikacyjnego;    47
  
  2.3.2.1.Model aktu komunikacji Romana Jakobsona;    47
  
  2.3.2.2. Teoria aktów mowy;    49
  
  2.3.2.3. Interakcja;    50
RozwińZwiń