POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka podejmuje niezwykle ważne ze społecznego, zdrowotnego i edukacyjnego punktu widzenia zagadnienie. Po wprowadzeniu teoretycznym, opisuje procedurę badań własnych, których celem było m.in. opracowanie modelu kształcenia kandydatów na nauczycieli przedszkoli w zakresie edukacji dzieci z pierwszej pomocy przedmedycznej. Autorka prezentuje przebieg i wyniki quasi-eksperymentu przeprowadzonego w grupie dzieci sześcioletnich. Wprowadzona w jego trakcie strategia edukacyjna miała wyposażyć dzieci w umiejętności posługiwania się algorytmem postępowania ratowniczego w czterech przypadkach, tj. omdleniu, utracie przytomności, krwawieniu i oparzeniu.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-571-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
I. Miejsce kształcenia w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej w edukacji zdrowotnej | 8 |
1. Wprowadzenie do problematyki zdrowia | 11 |
2. Czynniki wpływające na zdrowie | 16 |
3. Funkcje, cele i modele edukacji zdrowotnej | 26 |
4. Kształcenie umiejętności pierwszej pomocy w polskiej edukacji – stan obecny | 35 |
II. Rozwój i stymulacja poznawcza dziecka przedszkolnego | 53 |
1. Właściwości rozwojowe charakterystyczne dla dziecka sześcioletniego | 53 |
2. Kompetencje poznawcze dziecka sześcioletniego | 63 |
3. Kompetencje społeczne dziecka sześcioletniego | 72 |
4. Zdolności dzieci do rozpoznawania zagrożeń jako specyficzne kompetencje społeczne | 77 |
III. Metodologia postępowania badawczego | 82 |
1. Problemy, hipotezy i wskaźniki badawcze | 82 |
2. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 90 |
3. Organizacja i przebieg badań własnych | 100 |
IV. Umiejętność stosowania algorytmu postępowania ratowniczego u dzieci sześcioletnich jako rezultat oddziaływań edukacyjnych | 102 |
1. Wiedza potoczna dzieci sześcioletnich z zakresu pierwszej pomocy w badaniach własnych | 103 |
1.1. Diagnozowanie omdlenia, krwawienia i oparzenia przez dzieci sześcioletnie | 103 |
1.2. Umiejętności postępowania ratowniczego w przypadku omdlenia, krwawienia i oparzenia | 106 |
1.3. Sposoby powiadamiania dorosłych o zagrożeniu zdrowia lub życia | 108 |
1.4. Czynności podejmowane przy ratowanym przez oczekujące na pomoc dzieci sześcioletnie | 111 |
1.5. Podsumowanie wyników badań dotyczących wiedzy potocznej dzieci sześcioletnich z zakresu pierwszej pomocy | 113 |
2. Kompetencje ratownicze dzieci sześcioletnich – analiza wyników quasi-eksperymentu | 119 |
2.1. Kategorie zagrożeń zdrowia i życia rozpoznawane przez dzieci sześcioletnie | 121 |
2.2. Umiejętności działań ratowniczych nabyte przez dzieci na skutek wprowadzonej strategii edukacyjnej | 125 |
2.3. Powiadamianie osób dorosłych o zaistniałym zagrożeniu przez dzieci sześcioletnie | 128 |
2.4. Czynności podejmowane przez dzieci sześcioletnie w czasie oczekiwania na pomoc dorosłych | 131 |
2.5. Umiejętności zastosowania kolejnych etapów algorytmu postępowania ratowniczego. Synteza badań | 138 |
V. Skuteczność zastosowanej strategii edukacyjnej w kształtowaniu umiejętności ratowniczych dzieci sześcioletnich. Podsumowanie badań | 151 |
1. Umiejętność zastosowania algorytmu postępowania ratowniczego w przypadku omdlenia w badaniach początkowych i końcowych | 153 |
2. Umiejętność zastosowania algorytmu postępowania ratowniczego w przypadku krwawienia w badaniach początkowych i końcowych | 155 |
3. Umiejętność zastosowania algorytmu postępowania ratowniczego w przypadku oparzenia w badaniach początkowych i końcowych | 156 |
4. Wnioski końcowe | 162 |
VI. Modelowe rozwiązania dotyczące kształcenia w zakresie pierwszej pomocy | 164 |
1. Propozycja modelowa systemu edukacji w zakresie pierwszej pomocy | 170 |
2. Założenia, cele, treści i metody programu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży | 172 |
Bibliografia | 181 |
Spis tabel, wykresów i schematów | 191 |