Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej

Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka podejmuje niezwykle ważne ze społecznego, zdrowotnego i edukacyjnego punktu widzenia zagadnienie. Po wprowadzeniu teoretycznym, opisuje procedurę badań własnych, których celem było m.in. opracowanie modelu kształcenia kandydatów na nauczycieli przedszkoli w zakresie edukacji dzieci z pierwszej pomocy przedmedycznej. Autorka prezentuje przebieg i wyniki quasi-eksperymentu przeprowadzonego w grupie dzieci sześcioletnich. Wprowadzona w jego trakcie strategia edukacyjna miała wyposażyć dzieci w umiejętności posługiwania się algorytmem postępowania ratowniczego w czterech przypadkach, tj. omdleniu, utracie przytomności, krwawieniu i oparzeniu.


Rok wydania2009
Liczba stron196
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-571-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  
  I. Miejsce kształcenia w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej w edukacji zdrowotnej    8
    1. Wprowadzenie do problematyki zdrowia    11
    2. Czynniki wpływające na zdrowie    16
    3. Funkcje, cele i modele edukacji zdrowotnej    26
    4. Kształcenie umiejętności pierwszej pomocy w polskiej edukacji – stan obecny    35
  
  II. Rozwój i stymulacja poznawcza dziecka przedszkolnego    53
    1. Właściwości rozwojowe charakterystyczne dla dziecka sześcioletniego    53
    2. Kompetencje poznawcze dziecka sześcioletniego    63
    3. Kompetencje społeczne dziecka sześcioletniego    72
    4. Zdolności dzieci do rozpoznawania zagrożeń jako specyficzne kompetencje społeczne    77
  
  III. Metodologia postępowania badawczego    82
    1. Problemy, hipotezy i wskaźniki badawcze    82
    2. Metody, techniki i narzędzia badawcze    90
    3. Organizacja i przebieg badań własnych    100
  
  IV. Umiejętność stosowania algorytmu postępowania ratowniczego u dzieci sześcioletnich jako rezultat oddziaływań edukacyjnych    102
    1. Wiedza potoczna dzieci sześcioletnich z zakresu pierwszej pomocy w badaniach własnych    103
      1.1. Diagnozowanie omdlenia, krwawienia i oparzenia przez dzieci sześcioletnie    103
      1.2. Umiejętności postępowania ratowniczego w przypadku omdlenia, krwawienia i oparzenia    106
      1.3. Sposoby powiadamiania dorosłych o zagrożeniu zdrowia lub życia    108
      1.4. Czynności podejmowane przy ratowanym przez oczekujące na pomoc dzieci sześcioletnie    111
      1.5. Podsumowanie wyników badań dotyczących wiedzy potocznej dzieci sześcioletnich z zakresu pierwszej pomocy    113
    2. Kompetencje ratownicze dzieci sześcioletnich – analiza wyników quasi-eksperymentu    119
      2.1. Kategorie zagrożeń zdrowia i życia rozpoznawane przez dzieci sześcioletnie    121
      2.2. Umiejętności działań ratowniczych nabyte przez dzieci na skutek wprowadzonej strategii edukacyjnej    125
      2.3. Powiadamianie osób dorosłych o zaistniałym zagrożeniu przez dzieci sześcioletnie    128
      2.4. Czynności podejmowane przez dzieci sześcioletnie w czasie oczekiwania na pomoc dorosłych    131
      2.5. Umiejętności zastosowania kolejnych etapów algorytmu postępowania ratowniczego. Synteza badań    138
  
  V. Skuteczność zastosowanej strategii edukacyjnej w kształtowaniu umiejętności ratowniczych dzieci sześcioletnich. Podsumowanie badań    151
    1. Umiejętność zastosowania algorytmu postępowania ratowniczego w przypadku omdlenia w badaniach początkowych i końcowych    153
    2. Umiejętność zastosowania algorytmu postępowania ratowniczego w przypadku krwawienia w badaniach początkowych i końcowych    155
    3. Umiejętność zastosowania algorytmu postępowania ratowniczego w przypadku oparzenia w badaniach początkowych i końcowych    156
    4. Wnioski końcowe    162
  
  VI. Modelowe rozwiązania dotyczące kształcenia w zakresie pierwszej pomocy    164
    1. Propozycja modelowa systemu edukacji w zakresie pierwszej pomocy    170
    2. Założenia, cele, treści i metody programu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży    172
  
  Bibliografia    181
  Spis tabel, wykresów i schematów    191
RozwińZwiń