INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka zajęła się literaturą z popularnego nurtu fantasy, wzbudzającego wielkie zainteresowanie w zachodniej refleksji nad kulturą i literaturą, w Polsce zaś – nadal traktowanego jako podrzędny nurt twórczości. Szeroko korzysta z aparatury pojęciowej literaturoznawstwa, odnosząc ją do symboliki kulturowej, badanej z kolei za pomocą teorii stricte antropologicznych. Autorka dowodzi, że twórczość Sapkowskiego, wykazując wszelkie cechy wiązane z prozą fantasy, ma jednak odrębny, bardzo złożony charakter, pozwalający na określenie ją mianem „metapowieści historiograficznej”.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-537-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Uwagi wstępne | 5 |
Rozdział I. Fantastyka, fantasy. Krótki przegląd tematów i problemów teoretycznoliterackich i kulturowych | 10 |
1. Fantastyka i fantasy w polskiej refleksji teoretycznej i krytycznej | 12 |
2. Problemy metodologiczne badań nad fantastyką w Polsce. Przegląd punktów spornych i stanowisk | 16 |
Rozdział II. Metapowieść popularna | 51 |
1. Palimpsesty. Problematyka motta w cyklu wiedźmińskim | 51 |
2. Cykl wiedźmiński Andrzeja Sapkowskiego jako (popularna) metapowieść historiograficzna | 77 |
Rozdział III. Dyskurs „swojskości” i „obcości” – antropologiczny temat fantasy | 93 |
1. „Obcy” u źródeł – inspiracje kolonialne literatury fantastycznej | 93 |
2. „Opisanie świata”, czyli chronotop kulturowy Sagi o wiedźminie. Konteksty chronograficzne | 103 |
3. „Historyczna alegoria z moralną puentą” | 110 |
4. „Elfy do rezerwatu”, czyli dyskurs Innego i problematyka etniczności w cyklu wiedźmińskim | 115 |
Rozdział IV. Oralne i piśmienne. Penetrując „kulturę większego uczestnictwa”. | 141 |
1. Praktyki opowiadania – dzisiaj | 141 |
2. Od sagi do parodii poważnej. Interferencja oralności i piśmienności w opowieściach wiedźmińskich | 147 |
3. Poetyka repetycji. Między cyklem, serialem a kłączem | 171 |
4. Fanfiction jako świadectwo odbioru, albo Kłusownicy | 182 |
Zakończenie | 193 |
Bibliografia | 195 |
Nota bibliograficzna | 209 |
Summary | 210 |