POLECAMY
-35%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Ostatnimi czasy zauważyć można niewątpliwe wzrost zainteresowania problematyką arteterapii. Nie brak jej entuzjastów wśród pedagogów, psychologów i innych specjalistów zajmujących się diagnozą, terapią i profilaktyką zaburzeń. Liczne doświadczenia kliniczne przemawiają za potrzebą jej stosowania, jednakże wciąż jeszcze jest niewiele badań naukowych, które przybliżałyby istotę jej fenomenu. Taka sytuacja być może jest spowodowana tym, iż w arteterapii przedmiot badań jest tak skomplikowany, niejednoznaczny, wielowymiarowy, że trudno znaleźć metodę odzwierciedlającą najpełniej badane zjawiska. Problemy z wdrożeniem arteterapii mogą być także związane z tym, że znajduje się niejako "pomiędzy". Między nauką a sztuką, między dyscyplinami medycznymi a humanistycznymi, między pozytywistycznym dążeniem do udowodnienia jej skuteczności a postmodernistyczną zgodą na mnogość interpretacji zjawiska...
W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 129 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-660-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
ROZDZIAŁ I – TEORETYCZNE PODSTAWY ARTETERAPII | |
1.1. Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii | |
1.2. Cele i zadania terapii przez sztukę | |
1.3. Perspektywy i problemy arteterapii | |
1.4. Sylwetka arteterapeuty | |
ROZDZIAŁ II – GŁÓWNE ZAGADNIENIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ | |
2.1. Definicja i pojęcie terapii pedagogicznej | |
2.2. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego | |
2.3. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej | |
ROZDZIAŁ III - WYBRANE METODY EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE WYKORZYSTUJĄCE MUZYKĘ, PLASTYKĘ I RUCH | |
3.1. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne | |
3.2. Metoda malowania dziesięcioma palcami Ruth F. Shaw | |
3.3. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz | |
3.4. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja | |
Marianny i Christophera Knillów | |
3.5. Poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku Hedwig Abel | |
3.6. Relaksacja Aktywna Maurice Martenot i Christine Saito w adaptacji Samy Boski | |
3.7. System percepcyjno-motoryczny Newella C. Kepharta | |
3.8. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Denissona | |
3.9. Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych | |
Teresy Danielewicz, Anny Koźmińskiej, Janiny Magnuskiej | |
3.10. Spójrz inaczej – program zajęć wychowawczo-profilaktycznych | |
Andrzeja Kołodziejczyka i Ewy Czemierowskiej | |
3.11. Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej | |