POLECAMY
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka obejmuje 25 lat współpracy Autorów na rzecz dyskursu krytycznego o publicznej misji edukacji, wieńcząc jubileusz 20-lecia Oficyny Wydawniczej „Impuls”
Henry A. Giroux :
Jestem ogromnie zobowiązany i wdzięczny za to, że moje prace są czytane w Polsce, i głęboko doceniam – oraz jestem poruszony przez – naród polski za jego nieustającą siłę, odwagę i wytrwałość w walce o sprawiedliwość, wolność i godność ludzką. Jestem zaszczycony faktem tłumaczenia moich prac na język polski i dziękuję mojemu przyjacielowi Lechowi Witkowskiemu za tę możliwość publikacji.
Lech Witkowski :
Mam głęboką nadzieję, że inicjatywą tej publikacji umożliwię bardziej intensywny kontakt polskich pedagogów z przenikliwością poznawczą, determinacją intelektualną i szlachetną postawą duchową i profesjonalizmem akademickim znakomitego uczonego amerykańskiego i humanisty – Henry’ego Armanda Giroux .
Możliwość kontaktu z jego tekstami od lat 80., przez stan wojenny i dalej, a zwłaszcza osobiste poznanie go, dostarczyły mi wielu inspiracji i radości, które niniejsza książka dokumentuje i nią też staram się spłacić przyjacielski dług wdzięczności intelektualnej młodszego kolegi akademickiego, otwierając tę przestrzeń dla kolejnych pokoleń polskich pedagogów.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 526 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-536-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania od Autorów | 13 |
Zbigniew Kwieciński Przedmowa: dyskurs konieczny | 17 |
Henry A. Giroux, Lech Witkowski | 21 |
Wstęp | 21 |
O wzajemnych kontaktach | 21 |
O zamyśle książki | 26 |
O nas samych | 27 |
Część I. Próba bilansu i nowego otwarcia | 36 |
Lech Witkowski O stanie i problemach recepcji amerykańskiej pedagogiki radykalnej w Polsce. Próba świadectwa osobistego i refl eksji o „doświadczeniu pokoleniowym” | 37 |
Wstęp i teza: jest inna pedagogika – pedagogika jest inna | 37 |
O (po)wadze spotkania z Henrym A. Giroux | 39 |
O oporze i odporze recepcyjnym: przykład polski i niemiecki | 44 |
Przejawy otwarcia w Polsce: cztery fale recepcji | 49 |
O naszej inicjacji pokoleniowej | 52 |
Spór o zakres pedagogiki radykalnej | 56 |
O obosieczności etykietek dla pedagogiki: przykład alternatywności | 60 |
Zakończenie: pytanie o minimum radykalności i filozoficzności | 62 |
Rozmowy: O wyzwaniach, marzeniach i uczelniach | 67 |
Edukacja wobec wyzwania demokracji. Rozmowa Lecha Witkowskiego z Henrym A. Giroux | 67 |
Marzenia o edukacji radykalnej. Wywiad Bernarda Murchlanda z Henrym A. Giroux | 81 |
Czy jest miejsce dla pedagogiki krytycznej na uniwersytecie? Manuela Guilherme rozmawia z Henrym A. Giroux | 96 |
Część II. Od reprodukcji, przez troskę o tożsamość, ideę pogranicza i walkę o media po odzyskiwanie uniwersytetu | 110 |
Henry A. Giroux Reprodukcja. Opór i akomodacja | 111 |
Podsumowanie przeglądu i krytyki teorii reprodukcji społecznej | 111 |
Teorie reprodukcji kulturowej | 112 |
Pierre Bourdieu | 112 |
Basil Bernstein | 120 |
Poza teorie reprodukcji społecznej i kulturowej | 122 |
W stronę teorii oporu | 133 |
Henry A. Giroux W kierunku nowej sfery publicznej | 139 |
Henry A. Giroux Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej | 149 |
Wstęp | 149 |
Teoretyczne podstawy w teorii i praktyce edukacji | 153 |
Racjonalność | 153 |
Pole problemowe | 154 |
Ideologia amerykańska | 154 |
Społeczna i kulturowa reprodukcja w szkołach | 155 |
Dominująca racjonalność | 156 |
Trzy typy racjonalności | 158 |
Racjonalność techniczna | 158 |
Racjonalność techniczna i edukacja obywatelska | 159 |
Racjonalność hermeneutyczna | 165 |
Racjonalność emancypacyjna | 172 |
Racjonalność emancypacyjna a edukacja obywatelska | 173 |
Uwagi do teorii edukacji obywatelskiej | 174 |
Zmieniające się społeczeństwo | 174 |
Świadomość nauczycielska | 175 |
Pedagogika klasy szkolnej a edukacja obywatelska | 182 |
Paulo Freire, Henry A. Giroux Edukacja, polityka i ideologia | 185 |
Edukacja i „prawe towarzystwo”: lata 70. | 187 |
Nowe kierunki w latach 80. | 188 |
Konserwatywne, liberalne i radykalne recepty na oświatę | 190 |
Konserwatyści | 191 |
Liberałowie | 193 |
Radykałowie | 194 |
Którędy do amerykańskich marzeń? | 197 |
A co z przyszłością? | 199 |
Henry A. Giroux Wobec wyzwań tożsamości i różnicy (poza dyskurs edukacji wielokulturowej) | 201 |
Neokonserwatyzm i polityka tożsamości | 206 |
Trudności z różnicą | 211 |
W stronę polityki artykulacji | 214 |
Zakończenie | 216 |
Henry A. Giroux Pedagogia pogranicza w wieku postmodernizmu | 221 |
Wstęp | 221 |
Pedagogia pogranicza: wprowadzenie | 226 |
Pedagogia pogranicza jako kontrtekst | 227 |
Pedagogia pogranicza oraz praktyka pamięci społecznej | 231 |
Pedagogia pogranicza i polityka [wobec] różnicy | 236 |
Henry A. Giroux, Peter L. McLaren America 2000 i polityka wymazywania: demokracja i różnice kulturowe w oblężeniu | 243 |
Wstęp | 243 |
Opakowując przyszłość | 246 |
Polityka wyboru | 247 |
Testowanie i normy analfabetyczne | 251 |
Nauczyciele jako cyborgi | 254 |
Ameryka 2000 i polityka wymazywania | 256 |
Henry A. Giroux Odzyskiwanie uniwersytetu jako demokratycznej sfery publicznej (by to, co pedagogiczne, było bardziej polityczne) | 265 |
Reklamacja tego, co publiczne w pracy akademickiej | 270 |
Rzucanie wyzwania kompleksowi militarno-przemysłowo-akademickiemu | 272 |
Henry A. Giroux Naga pedagogia i przekleństwo neoliberalizmu: przemyśleć edukację wyższą jako praktykę wolności | 281 |
Wstęp | 281 |
Pytanie o pedagogikę i odzyskiwanie uniwersytetu | 287 |
Przemyśleć dzieło Paulo Freirego | 292 |
Część III. O radykalizacji dyskursu: od kolonizacji podmiotu i rytualizacji edukacyjnej po wyzwanie autorytetu | 300 |
Lech Witkowski Radykalne wizje podmiotu w dramacie współczesności | 301 |
Podmiotowość i tożsamość człowieka (wobec modelu ameby) | 302 |
Jak istnieje podmiot edukacji? Kres przejrzystości i scentrowania | 310 |
O postnowoczesnym wyjałowieniu podmiotowości (wymuszenie schizofreniczne i upadek kanonów uniwersalności) | 315 |
Problem kolonizacji „świata życia” (dławienie alienacji anomią kultury masowej) | 319 |
W kręgu „posthumanistycznego” rozumienia człowieka (przeciw skłonności do autodestrukcji) | 326 |
Lech Witkowski Szkoła i walka o sferę publiczną | 329 |
Lech Witkowski W kręgu pedagogiki radykalnej (dekonstrukcja – walka – etyczność) | 337 |
Wstęp | 337 |
Dekonstrukcyjny trop w pedagogice radykalnej | 339 |
Walka w kulturze | 349 |
Edukacja wobec fenomenu kolonizacji „świata życia” | 349 |
Edukacja a walka polityczna | 354 |
O publicznym uwikłaniu szkoły | 361 |
Wyzwanie etyczności | 364 |
O wyzwaniu prawicy społecznej i etycznej bezsilności lewicy | 364 |
Problem etyczności w teorii i praktyce edukacyjnej | 368 |
Słowo o liberalizmie etycznym | 375 |
Jak jest możliwa „radykalna etyka” w pedagogice krytycznej? | 378 |
Lech Witkowski Wokół teorii i praktyki rytuałów szkolnych. Studium recenzyjne | 385 |
Wstęp | 385 |
O zjawisku rytualizacji: jego warunki, rodzaje i stany interakcji | 386 |
O randze „antystruktury” oporu | 394 |
Walka o ciało i „drama” | 398 |
Zamiast zakończenia | 401 |
Lech Witkowski Autorytet przeciw dominacji. Radykalna wizja autorytetu w pedagogice amerykańskiej (Larry Grossberg, Henry A. Giroux i Peter L. McLaren) | 403 |
Wstęp | 403 |
Cztery typy elitaryzmu i autorytetu w edukacji | 405 |
Źródła walki o autorytet (w) edukacji | 412 |
Autorytet między dominacją a hierarchią | 413 |
Zadanie pracy wobec autorytetu | 416 |
Autorytet i intelektualiści | 419 |
Jak bronić autorytetu przed konserwatyzmem i liberalizmem? | 421 |
Autorytet w perspektywie trójwymiarowej niewspółobecności | 423 |
W stronę głosu jako przejawu autorytetu | 426 |
Trzy sposoby widzenia kryzysu autorytetu | 428 |
Od zysku z krytyki autorytetu do odzysku autorytetu (dla) krytyki | 430 |
Peter L. McLaren o językowym i etycznym upełnomocnieniu do walki o autorytet | 437 |
Edukacja jako walka o nowe oblicze autorytetu | 442 |
Miejsca pierwodruku | 449 |
Bibliografia | 453 |
Posłowie | 478 |
Tomasz Szkudlarek Po co nam dziś pedagogika krytyczna? | 479 |
Aneks | 490 |
Bogusław Śliwerski Pedagogika krytyczna widziana liberalnie Glossa do książki H.A. Giroux i L. Witkowskiego | 491 |
Zbyszko Melosik Recenzja w trybie refl eksji na temat wpływu pedagogiki krytycznej na moją tożsamość naukową | 505 |
Indeks nazwisk | 513 |
Contents | 521 |