Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

-35%

Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,87  39,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,80 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,47 zł  


25,87

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedstawiamy Czytelnikom książkę, będącą propozycją swoistej mapy paradygmatycznej. Ma ona charakter dezaktualizacji i aktualizacji kluczowych dla pedagogiki specjalnej zagadnień, a jej konstrukcja wyznacza autorską wizję rozwoju naukowego tej dyscypliny. Subiektywizm prezentowanego modelu związany jest głównie z wyborami, jakich autor musiał dokonać w książce. Ów problem podjął od podstaw, próbując ustalić czym jest paradygmat i jakim ulega zmianom, przy jednoczesnym uwzględnieniu odmienności znaczenia tego terminu w innych subdyscyplinach edukacji.


W prezentowanej publikacji autor odniósł się do dorobku wspomnianych subdyscyplin. Podjął zadanie określenia miejsca i istoty paradygmatu w naukach humanistycznych. Odwołał się do poglądów Thomasa S. Kuhna, będącego inicjatorem dyskusji paradygmatycznej, a także do prac Zbigniewa Kwiecińskiego, Bogusława Śliwerskiego, Lecha Witkowskiego, Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej, Bogusława Milerskiego, Joanny Rutkowiak, Krzysztofa Rubachy.


Autor musiał dokonać wyborów również w analizach dotyczących pedagogiki specjalnej. Wynikało to z tego, iż paradygmaty naukowe nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości rehabilitacyjnej lub mają w niej inny zakres, są inaczej określane lub rozumiane. Amadeusz Krause podjął się pewnego uporządkowania teoretycznego tych kategorii.


Treść książki przedstawiona została w trzech częściach zawierających po cztery rozdziały. Autor w części I przedstawia tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością, w części II rozważa o ryzyku i dylematach tworzenia paradygmatów w pedagogice specjalnej, w części III najbardziej obszerniej treściowo ukazuje przemiany paradygmatyczne w pedagogice specjalnej, aktualne (nowe) paradygmaty upowszechniane w tej nauce i ich społeczne konsekwencje.


Treść książki zamyka zakończenie w którym Autor stara się odpowiedzieć na pytanie: co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej?


Książka jest teoretyczną monografią współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej.


………………………..


[…] Duży walor książki stanowi ujmowanie paradygmatów pedagogiki specjalnej w kontekście zmian społecznych i ideologicznych, które były konsekwencją zmian, ogólnosystemowych w Polsce.


Książka zawiera syntetyczny obraz teorii i praktyki pedagogiki specjalnej w okresie przemian, ukazuje te jej aspekty, w których dokonały się humanistyczne przeobrażenia i te które są na te przeobrażenia oporne, pozorują je, stosują różnego rodzaju społeczne kamuflaże i tkwią nadal w okowach starych paradygmatów. Autor nadaje teoretycznym paradygmatom znaczącą role w określaniu tożsamości pedagogiki specjalnej i wyznaczaniu kierunków jej rozwoju. […]


z recenzji Prof. nadzw. dr hab. Aleksandry Maciarz


Rok wydania2010
Liczba stron222
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-379-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od autora    9
  Wprowadzenie 1. Pedagogika specjalna w procesie zmiany – od Historii szaleństwa Michela Foucaulta do Końca człowieka Francisa Fukuyamy    13
  Wprowadzenie 2. Ku paradygmatyczności dyscyplin naukowych    21
  Część 1. Tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością    44
    Rozdział 1. Rehabilitacja człowieka niepełnosprawnego    45
    Rozdział 2. Szkoła w dynamicznej fazie przejścia – zaniechania i absurdy    57
    Rozdział 3. Dziecko niepełnosprawne w integracji szkolnej    67
    Rozdział 4. Wychowanie – pedagogika specjalna w odwrocie?    79
  Część 2. Pedagogika specjalna i ryzyko paradygmatycznych uzgodnień    94
    Rozdział 1. Terminologiczna reprezentacja paradygmatów pedagogiki specjalnej    95
    Rozdział 2. Zdiagnozowana odmienność jako podłoże konstrukcyjne paradygmatu    105
    Rozdział 3. Paradygmaty a uzgodnienia społeczne na temat niepełnosprawności    109
    Rozdział 4. Ryzyko konstruowania wiedzy o osobach niepełnosprawnych w pedagogice specjalnej    117
  Część 3. Paradygmaty pedagogiki specjalnej    134
    Rozdział 1. Paradygmatyczne poszukiwania w pedagogice specjalnej    135
    Rozdział 2. Paradygmatyczne dezaktualizacje – biologizm i rehabilitacja    143
    Rozdział 3. Paradygmatyczny kłopot z integracją    153
    Rozdział 4. Paradygmatyczne aktualizacje w pedagogice specjalnej    167
      4.1. Paradygmat humanistyczny i jego pochodne    167
      4.2. Paradygmat społeczny niepełnosprawności    183
      4.3. Paradygmat normalizacji środowiska    189
      4.4. Paradygmat emancypacyjny (podmiotowości i autonomii)    198
  Zakończenie Pedagogika specjalna w zmianie paradygmatycznej    211
  Bibliografia    217
RozwińZwiń