POLECAMY
-24%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Neoliberalizm jest dominującą ideologią we współczesnym świecie, wywiera ogromny wpływ także na edukację. Książka weryfikuje hipotezę o istnieniu edukacyjnego programu ekonomii korporacyjnej. O ile wybitni ekonomiści mówią otwarcie o błędach doktryny neoliberalnej i o potrzebie wymyślenia nowej koncepcji, o tyle pedagodzy w naszym kraju (bo nie za granicą) na ogół milczą na temat konieczności radykalnej zmiany funkcjonującego modelu edukacji, jako pochodnej, gdyż stanowiącej narzędzie i konsekwencję funkcjonowania korporacyjnej ekonomii.
Celem książki jest krytyczna analiza teorii, ideologii, filozofii neoliberalizmu oraz jego pedagogii w Polsce i na świecie. Autorki dociekają także, jakie są skutki neoliberalnej pedagogii i kultury. Sądzą, że znajomość zagadnień podejmowanych w publikacji jest konieczna każdemu, kto chce się uważać za świadomego obywatela. Są zdania, iż należy krytycznie przemyśleć całość edukacyjną, w jakiej funkcjonujemy z wzięciem pod uwagę jej neoliberalnego – również całościowego - uwikłania.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 356 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-580-5 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Joanna Rutkowiak Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej? | 13 |
Eugenia Potulicka Teoretyczne podstawy neoliberalizmu a jego praktyka | 39 |
Eugenia Potulicka Hayek o edukacji | 68 |
Eugenia Potulicka Zagrożenia globalizacji: fundamentalizm rynkowy oraz inkorporacja edukacji | 87 |
Eugenia Potulicka Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla demokracji | 99 |
Joanna Rutkowiak Duchowość jednostki a neoliberalne upolitycznianie edukacji | 113 |
Joanna Rutkowiak Neoliberalna kultura indywidualizmu a dialogowanie społeczno-edukacyjne | 131 |
Joanna Rutkowiak Dialog a projekty wychowania dla neoliberalnej rzeczywistości | 147 |
Joanna Rutkowiak Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontestowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia | 163 |
Eugenia Potulicka Pedagogiczne koszty reform skoncentrowanych na standardach i testowaniu | 177 |
Joanna Rutkowiak Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela. Ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego | 203 |
Joanna Rutkowiak Nauczyciel w dramacie wartości wychowawczych. Problem na pograniczu pedeutologii i ekonomii | 229 |
Joanna Rutkowiak Nauczyciel interpretatorem edukacyjnej rzeczywistości neoliberalnej | 249 |
Eugenia Potulicka Uniwersytet na „wolnym rynku” | 281 |
Joanna Rutkowiak Neoliberalny kontekst rozwoju szkolnictwa wyższego we współczesnej Polsce | 297 |
Eugenia Potulicka Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt jednostkowy | 311 |
Eugenia Potulicka Pytania o skutki neoliberalizmu. Aspekt społeczny | 323 |
Joanna Rutkowiak Wychylenia wyobraźni. Z myślą o poneoliberalnych przemianach w edukacji | 339 |