EBOOKI WYDAWCY
-36%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Polecana książka składa się z artykułów, które stanową zbiór – snutych w kontekście trwania i zmiany uniwersyteckich ideałów – refleksji nad współczesnym modelem uniwersytetu i miejscem, jakie zajmuje w nim student. Nie da się bowiem ukryć, że szybkie i głębokie przemiany społeczne, ekonomiczne, polityczne, kulturowe odciskają piętno także na postawie studiującej młodzieży wobec uczelni, przekazywanej na niej wiedzy i wartości, relacji z nauczycielami akademickimi. Coraz częściej także wzniosłe ideały zawarte w wymownej symbolice i rytuałach przesłania codzienność akademickiego życia.
Książka ta składa się z trzech części: w pierwszej autorzy koncentrują się na modelowej wizji uniwersytetu, przypominają o idei Universitar oraz dynamice przemian tej specyficznej instytucji, znaczeniu wartości prawdy i wolności w perspektywie historycznej i współczesnej, mierzą się z pytaniem o przyszłe funkcjonowanie uczelni. Dwie kolejne części to głosy nauczycieli akademickich i studentów, którzy w swoich tekstach zastanawiają się nad uniwersytecką codziennością ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyczno-wychowawczego i kulturowego jej wymiaru.
Czytelnik zapewne na wiele pytań nie otrzyma gotowych odpowiedzi. Sam musi zastanowić się nad różnymi kwestiami – np. nad tym, jaki model/modele współczesnego uniwersytetu są adekwatne do zmieniającej się rzeczywistości i potrzeb studenta? kiedy uniwersytet przestaje być uniwersytetem, a staje się zwykłą szkołą wyższą? czy zarówno współczesny student, jak i osoby pracujące na uniwersytecie mają świadomość specyfiki miejsca, w którym na co dzień przebywają?
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-269-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I. Ciągłość i zmiana idei uniwersytetu | 12 |
Michel Henri Kowalewicz Idea universitas pomiędzy przeszłością a przyszłością | 13 |
Katarzyna Wrońska Pytanie o wolność w przestrzeni uniwersytetu. Obszary i granice autonomii oraz swobód akademickich – między przywilejem a powinnością | 61 |
Dominika Skowrońska Uniwersytet a prawda – wczoraj i dziś | 81 |
Dorota Pauluk Uniwersytet w blasku ideałów i w cieniu codziennego życia. Kontekst historyczny i wspołczesny | 93 |
CZĘŚĆ II. Student jako uczestnik procesu dydaktyczno-wychowawczego | 116 |
Julian Dybiec Od biernego żaka do aktywnego słuchacza – student w tradycji życia uniwersyteckiego | 117 |
Dorota Kowalczyk Student – kandydat na nauczyciela. Tradycja przygotowania do zawodu na Uniwersytecie Jagiellońskim | 133 |
Anna Ziółkowska Poziom rozwoju społeczno-moralnego studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w świetle teorii i testu Jamesa Resta | 155 |
Barbara Ostafińska-Molik Studenci – dziś i wczoraj. Refleksja o etosie | 175 |
Martyna Florczak Ściąganie – studencka rzeczywistość? | 187 |
Ewa Krzaklewska „Tak wiele się nauczyłam/em” – analiza doświadczenia wyjazdu na Erasmusa w świetle sytuacji młodych w Europie | 199 |
Magdalena Kwiecień, Sławomir Trusz Między ideałem a typową wadą: uczniowie w oczach przyszłych pedagogów | 221 |
Dorota Pauluk Uniwersytet Jagielloński w percepcji studentów. Sprawozdanie z badań | 255 |
Ireneusz Kawecki Badanie uniwersytetu jako instytucji z wykorzystaniem etnografii | 269 |
Agata Kiluk Współczesna perspektywa pedagogiki retorycznej w dydaktyce szkoły wyższej na przykładzie seminarium | 283 |
CZĘŚĆ III. Student i jego aktywność kulturalna | 294 |
Joanna Torowska Kultura czasu wolnego studentów – wybrane zagadnienia | 295 |
Alina Wiąckowska Aktywność kulturotwórcza na tle zmian w klimacie kultury studenckiej | 313 |
Anna Niezgoda Juwenalia – święto uniwersyteckiej młodzieży | 331 |
Magdalena Kaleta, Magdalena Woźniak Nasz Kraków – studencki przewodnik po mieście | 341 |
Nota o autorach | 365 |