POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-206-1860-0
W podręczniku przedstawiono najistotniejsze zagadnienia związane z eksploatacją i naprawą pojazdów samochodowych. Opisano techniczne i eksploatacyjne objawy zużycia pojazdów, organizacyjne aspekty obsługiwania (systemy obsługowo-naprawcze, metody planowanie obsługi, indywidualizację cykli obsługiwanie w zależności od różnych czynników), zakres i czynności obsługiwania (ocenę stanu technicznego z wykorzystaniem metod diagnostycznych), wyposażenie do obsługiwania i napraw pojazdów (w tym urządzenia kontrolno-pomiarowe i przegląd ważniejszych urządzeń), dokumentację warsztatową (m.in. dokumentację technologiczną, dokumentowanie prac obsługowych i napraw oraz bazy danych), problemy podnoszenia poziomu usług w warsztatach i firmach transportowych, technologie napraw i regeneracji, linie diagnostyczne i inne urządzenia obsługowe oraz naprawcze, zasady podejmowania działalności gospodarczej w zakresie obsługi i naprawy pojazdów, zaopatrzenie zakładów obsługowo-naprawczych, ekologiczne aspekty funkcjonowania zakładów obsługowo-naprawczych pojazdów.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności |
ISBN-13 | 978-83-206-1860-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz ważniejszych skrótów i oznaczeń | 9 |
Wstęp | 13 |
Rozdział 1. Techniczne i eksploatacyjne objawy zużycia pojazdów | 15 |
1.1. Pojęcie eksploatacji samochodów | 15 |
1.2. Subiektywne i obiektywne przyczyny zużycia pojazdów | 18 |
1.3. Techniczne procesy zużycia pojazdów | 21 |
1.4. Eksploatacyjne czynniki zużycia pojazdów | 26 |
1.5. Główne aspekty procesów zużycia w tłokowym silniku spalinowym | 26 |
1.6. Objawy zużycia zespołów pojazdów samochodowych | 29 |
Rozdział 2. Organizacyjne aspekty obsługiwania | 35 |
2.1. Systemy obsługiwania i użytkowania | 35 |
2.2. Strategie obsługiwania pojazdów | 41 |
2.3. Diagnostyczny system eksploatacji pojazdów | 43 |
2.4. Organizacja pracy stacji obsługi | 46 |
2.5. Zasady obsługi i diagnostyki pojazdów | 47 |
2.6. Metoda wymiany zespołów i podzespołów | 52 |
2.7. Sposoby wyznaczania obsług technicznych | 53 |
Rozdział 3. Zakres i czynności obsługiwania | 55 |
3.1. Technologie obsługiwania podstawowych zespołów pojazdów | 55 |
3.1.1. Pojazd kompletny | 56 |
3.1.2. Nadwozie pojazdu | 57 |
3.1.3. Diagnozowanie układów podwozia | 63 |
3.1.4. Analiza składu spalin | 66 |
3.1.5. Ocena szyb samochodowych | 68 |
3.1.6. Koła i ogumienie | 69 |
3.1.7. Diagnozowanie silnika | 70 |
3.1.8. Kompleksowa diagnostyka pojazdu | 71 |
3.2. Urządzenia elektryczne i elektroniczne | 72 |
3.3. Pokładowe systemy diagnostyczne OBD | 73 |
3.3.1. Tryby i testy diagnostyczne pokładowych systemów OBD II | 75 |
3.3.2. Rodzaje skanerów diagnostycznych OBD | 84 |
Rozdział 4. Wyposażenie do obsługiwania i napraw pojazdów | 88 |
4.1. Wymagania i wyposażenie dla stacji kontroli pojazdów SKP | 88 |
4.2. Wyposażenie zakładów obsługowo-naprawczych | 104 |
Rozdział 5. Dokumentacja warsztatowa | 112 |
5.1. Dokumentacja technologiczna | 112 |
5.2. Oprogramowanie komputerowe wspomagające pracę stacji obsługi | 122 |
5.3. Warunki wstąpienia do sieci serwisowej | 132 |
5.3.1. Warunki wstąpienia do sieci Bosch Service | 133 |
5.3.2. Warunki wstąpienia do sieci Perfect Service | 133 |
5.3.3. Warunki wstąpienia do sieci O.K. Serwis | 134 |
5.4. Dokumentacja warsztatowa w autoryzowanych stacjach obsługi | 134 |
5.4.1. Stacje obsługowo-naprawcze pojazdów osobowych | 134 |
5.4.2. Ruchome warsztaty naprawy samochodów | 143 |
Rozdział 6. Podnoszenie poziomu usług w warsztatach i firmach transportowych | 147 |
6.1. Autoryzowane serwisy obsługowo-naprawcze | 147 |
6.2. Firmy transportowe | 150 |
6.3. Rola marketingu w funkcjonowaniu warsztatów | 154 |
6.4. Kontrola czynności obsługowo-naprawczych | 156 |
Rozdział 7. Technologie napraw i regeneracji | 160 |
7.1. Wprowadzenie | 160 |
7.2. Kryteria i metody regeneracji części | 161 |
7.2.1. Kryterium ekonomiczne | 163 |
7.2.2. Kryteria technologiczne | 165 |
7.2.3. Kryteria eksploatacyjne | 166 |
7.2.4. Kryterium bezpieczeństwa | 167 |
7.3. Metody regeneracji w naprawach części | 167 |
7.4. Technologiczne procesy naprawy wybranych elementów pojazdów | 168 |
7.5. Naprawa drobnych uszkodzeń szyb samochodowych | 173 |
7.6. Lakierowanie renowacyjne i powypadkowe nadwozi | 175 |
7.6.1. Rodzaje powłok lakierniczych | 175 |
7.6.2. Dobór koloru lakieru | 176 |
7.6.3. Przygotowanie powierzchni do lakierowania | 178 |
7.6.4. Techniki nakładania renowacyjnych powłok lakierniczych | 178 |
7.6.5. Farby wodorozcieńczalne i inne | 182 |
7.6.6. Kabiny lakiernicze | 184 |
Rozdział 8. Linie diagnostyczne i inne urządzenia obsługowe oraz naprawcze | 186 |
8.1. Podnośniki samochodowe | 186 |
8.2. Linie diagnostyczne i wyposażenie narzędziowe | 193 |
8.3. Pomieszczenia pomocnicze i instalacje | 210 |
Rozdział 9. Zasady podejmowania działalności gospodarczej w zakresie obsługi i naprawy pojazdów | 211 |
9.1. Podstawowe czynności związane z podjęciem decyzji o uruchomieniu warsztatu obsługowo-naprawczego | 211 |
9.2. Wymagania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej | 213 |
9.3. Ogólne wymagania prawne do projektowania zakładów obsługowo-naprawczych | 214 |
9.4. Instalacje technologiczne | 216 |
9.5. Wymagania dla stacji kontroli pojazdów | 218 |
Rozdział 10. Zaopatrzenie zakładów obsługowo-naprawczych | 221 |
10.1. Gospodarka materiałowa | 221 |
10.2. Gospodarka magazynowa | 222 |
10.3. Logistyczne sieci dystrybucji | 226 |
10.4. GVO i unijna klauzula napraw | 228 |
Rozdział 11. Ekologiczne aspekty funkcjonowania zakładów obsługowo-naprawczych pojazdów | 231 |
11.1. Oddziaływanie motoryzacji na środowisko | 231 |
11.2. Wyposażenie zakładów obsługowo-naprawczych ze względu na ochronę środowiska | 233 |
11.3. Wymagania dotyczące stacji demontażu pojazdów | 241 |
11.3.1. Sektor przyjmowania pojazdów | 242 |
11.3.2. Sektor magazynowania przyjętych pojazdów | 242 |
11.3.3. Sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów | 243 |
11.3.4. Sektor demontażu z pojazdów wyposażenia, części oraz materiałów nadających się do ponownego użycia lub odzysku | 244 |
11.3.5. Sektor magazynowania przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia | 245 |
11.3 .6. Sektor magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów | 246 |
11.4. Elementy wyposażenia samochodów niepodlegające recyklingowi | 246 |
11.5. Wymagania prawne dotyczące ochrony środowiska w zakładach obsługowo-naprawczych | 247 |
Literatura | 249 |
Załączniki | 260 |