POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autor w sposób oryginalny i przystępny przedstawia dokonania dydaktyki światowej, jak również osiągnięcia własne jako dydaktyka fizyki. W książce poruszane są m.in. takie zagadnienia, jak: cele, zasady i metody nauczania przedmiotów przyrodniczych, błędy popełniane w tym procesie, język nauk przyrodniczych, rola obserwacji i eksperymentów. Lekturę ułatwia bogaty materiał ilustracyjny.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 178 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-656-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
1. Najwybitniejsze postaci w dziedzinie nauk przyrodniczych | 6 |
Poglądy przyszłych nauczycieli – studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie | 8 |
2. Najważniejsze eksperymenty przyrodnicze w historii ludzkości | 11 |
Rankingi światowe | 11 |
Przyszli nauczyciele o najważniejszych eksperymentach przyrodniczych | 15 |
3. Cele nauczania przyrody | 17 |
O społecznej użyteczności nauczania przyrody | 17 |
Uwagi na temat ogólnych celów nauczania przyrody | 19 |
Co to znaczy rozumieć przyrodę? | 22 |
Umiejętności kluczowe | 25 |
Uwagi na temat podstaw programowych nauczania przyrody | 28 |
O konieczności operacjonalizacji celów nauczania fizyki | 31 |
4. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych a wiedza spontaniczna uczniów | 34 |
Wiedza spontaniczna | 34 |
Przykłady wiedzy spontanicznej | 35 |
Konstruktywizm | 37 |
5. Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych | 40 |
Co to takiego błąd w nauczaniu przyrody? | 40 |
Błędy wielkich przyrodników | 44 |
Heurystyka unikania błędów | 46 |
Prawo ucznia do popełniania błędów | 48 |
6. Zasady i metody nauczania przedmiotów przyrodniczych | 51 |
Zdroworozsądkowe zasady nauczania | 51 |
Metody nauczania | 58 |
PRS (Personal Response System) | 60 |
Zadania Fermiego | 63 |
Kilka uwag na temat nudnych zadań | 65 |
O etyce pracy nauczyciela przyrody | 66 |
7. Jak zainteresować uczniów przedmiotami przyrodniczymi? | 71 |
Wyniki badań nad zainteresowaniem uczniów szkolnymi przedmiotami | 71 |
Najważniejsze są początki | 78 |
Przyczyny słabego zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi | 80 |
Jak zwiększać motywację do uczenia się przedmiotów przyrodniczych. Trudna sztuka motywacji | 83 |
Zainteresowania dziewcząt i chłopców | 89 |
8. Język w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych | 94 |
Funkcja języka | 94 |
Mózg i mowa | 95 |
O języku w naukach przyrodniczych | 95 |
Rola metafor w nauczaniu przyrody (synektyka Gordona) | 96 |
Trudności językowe w nauczaniu przyrody | 98 |
9. Rola matematyki w nauczaniu przyrody | 101 |
Matematyka w przyrodzie | 101 |
Bariery matematyzacji | 103 |
Korzyści z matematyki na lekcjach przyrody. Przykłady modelowania | 105 |
10. Obserwacje i eksperymenty przyrodnicze uczniów | 113 |
Niebezpieczeństwa naiwnego indukcjonizmu | 114 |
Apologia obserwacji | 115 |
Doświadczenia przyrodnicze (przykłady) | 117 |
Dydaktyczne funkcje doświadczeń przyrodniczych | 119 |
Doświadczenia ilustracyjne i problemowe | 120 |
Doświadczenia poznawcze i weryfikacyjne | 121 |
Projekty | 122 |
Konflikt poznawczy wywołany przez eksperyment | 123 |
Errare humanum est | 124 |
Niepewności | 126 |
Sztuka planowania doświadczeń | 129 |
11. W poszukiwaniu teorii nauczania | 134 |
Argumenty za i przeciw TOT (Theory of Teaching) | 134 |
Argumenty przeciw teorii uczenia się i nauczania | 135 |
Argumenty za teorią uczenia się i nauczania | 137 |
Uniwersalna krzywa uczenia się | 139 |
Model konfliktów | 144 |
Modele współdziałania. Turnieje Axelroda | 145 |
12. Neurodydaktyka | 149 |
Neurodydaktyka – nowa nadzieja dydaktyki | 149 |
Mózg – odkrywanie tajemnic czarnej skrzynki | 151 |
Pamięć | 153 |
Świadomość | 156 |
Uczenie się | 161 |
O naturze inteligencji | 162 |
Neuronalne podłoże konstruktywizmu | 164 |
Granice możliwości edukacyjnych człowieka | 165 |
Propozycje tematyki badań dydaktycznych | 168 |
Zakończenie | 174 |