Dziennikarze po komunizmie

-22%

Dziennikarze po komunizmie

Elita mediów w świetle badań społecznych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,74  33,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 33,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,46 zł  


25,74

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ta jest próbą określenia zawodowej i społecznej roli dziennikarzy w warunkach przemian demokratycznych w Polsce. Punktem wyjścia jest zdefiniowanie, kim jest dziennikarz we współczesnym świecie mediów oraz historyczne ujęcie tego problemu. Autor, posługując się perspektywą socjologiczną i politologiczną, wyodrębnia pewną grupę dziennikarzy jako elitę mediów, a następnie przez pryzmat elity stara się opisać ogół dziennikarzy jako warstwę społeczno-zawodową.


Jest to książka o dziennikarzach i dla dziennikarzy. Ale nie tylko – także, a może przede wszystkim, dla ludzi należących do świata mediów i ludzi uprawiających refleksję nad mediami: politologów, medioznawców, socjologów, specjalistów w zakresie kulturoznawstwa i komunikacji społecznej.


Książka Stanisława Mocka jest wnikliwym studium „czwartej władzy”. Autor nie unika najbardziej podstawowych problemów owego opiniotwórczego środowiska: jego niezależności od polityki, stosunku do inteligenckiego etosu czy radzenia sobie z dziedzictwem PRL-u. To książka interesująca nie tylko dla samych dziennikarzy, lecz także dla czytelników gazet, telewidzów i radiosłuchaczy. Polecam! (Edmund Wnuk-Lipiński)


W czasach, w których język debaty publicznej w Polsce został sprowadzony do poziomu wojny czarnego z białym, słusznego z niesłusznym, swojskiego z obcym, cokolwiek to zresztą znaczy, praca Stanisława Mocka, głęboka i subtelna, ożywia we mnie nadzieję, że świat jest mimo wszystko poznawalny. (Michał Komar)


Rok wydania2006
Liczba stron257
KategoriaSocjologia mediów
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-189-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Rozdział I. Dziennikarstwo jako kategoria socjologiczna i politologiczna    18
    1. Przedmiot badań – problemy teoretyczne, terminologiczne i definicyjne    18
    2. Dziennikarstwo w systemie komunikacji społecznej    29
    3. Dziennikarstwo w systemie społecznej kontroli    34
    4. Dziennikarstwo jako kategoria zawodowa    41
    5. Dziennikarstwo jako elita. Badania nad elitą dziennikarską    47
  Rozdział II. Dziennikarstwo w Polsce. Historia i tradycja    57
    1. Dziennikarstwo polskie w perspektywie historycznej    57
    2. Dziennikarstwo a system polityczny PRL-u    61
    3. Dekady dziennikarskiej działalności w okresie PRL-u. Prawdy i stereotypy    63
    4. Od „Solidarności” do Okrągłego Stołu. Ku niezależności i wolności    82
    5. Dziennikarstwo w PRL-u. Postawy dziennikarskie wobec rzeczywistości    87
  Rozdział III. Dziennikarstwo w dobie demokratycznych przemian    93
    1. Dziennikarstwo w demokratycznym ładzie medialnym po 1989 roku    93
    2. Rekrutacja do zawodu dziennikarskiego: reprodukcja czy cyrkulacja?    99
    3. Prawny i etyczny wymiar zawodu dziennikarskiego. Kodeksy zawodowe dziennikarzy    109
    4. Zawód i „coś jeszcze”? Między służbą a rynkiem, między misją a komercją    118
  Rozdział IV. Dziennikarze wobec społeczeństwa, społeczeństwo wobec dziennikarzy    133
    1. Wizerunek dziennikarstwa i dziennikarzy w opinii społecznej    133
    2. „Głowa w chmurach” czy „portfel w kieszeni”. Etos inteligencki w dziennikarskiej recepcji    140
    3. Etos dziennikarski i jego odmiany. Wzór osobowy dziennikarza    155
    4. Dziennikarskiego antybohatera przypadki    161
  Rozdział V. Autonomia elity dziennikarskiej a niezależność dziennikarzy    164
    1. Autonomia elity dziennikarskiej i jej zasoby    164
    2. Niezależność z perspektywy świata zewnętrznego    168
    3. Niezależność z perspektywy indywidualnej    174
    4. Meandry dziennikarskiego przekazu. Między subiektywizmem a obiektywizmem    179
    5. Mit i rzeczywistość dziennikarskiej niezależności    183
  Rozdział VI. Dylematy dziennikarzy i dziennikarskich środowisk    192
    1. Podziały dziennikarskiego świata    192
    2. Czwarta władza: między polityką a społeczeństwem    197
    3. Dziennikarskie blaski i cienie    205
    4. Czwarta, pierwsza czy piąta władza?    214
  Zakończenie    218
  Aneks. Charakterystyka badania    224
  Lista respondentów    229
  Bibliografia    232
  Skorowidz    251
RozwińZwiń