INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka wypełnia swoistą lukę pomiędzy tradycyjną dydaktyką, stającą się coraz bardziej innowacyjną i multimedialną (technologia kształcenia) a dynamicznie rozwijającą się informatyką i jej zastosowaniami w edukacji. Powstała na zapotrzebowanie środowiska akademickiego, zwłaszcza uczelni humanistycznych (pedagogicznych) i informatycznych. Jest adresowana do nauczycieli wszystkich przedmiotów i pedagogów, a także innych osób przygotowujących i organizujących tradycyjne kształcenie, jak i edukację na odległość, w której korzysta się z najnowszych rozwiązań technologicznych. Adresatami jej mogą być także osoby doskonalące swoje kwalifikacje ogólne i specjalistyczne z wykorzystaniem najnowszych aplikacji multimedialnych. Jest ona kierowana także do uczniów (studentów) i dorosłych (rodziców), wzbogacających swą wiedzę o najnowszych elektronicznych źródłach informacyjnych, jak również poszukujących informacji przydatnych nie tylko w szkole (uczelni), ale również w pracy zawodowej i wypoczynku.
Podstawę przygotowania niniejszej książki stanowi wydana w 2002 roku przez Wydawnictwo Mikom pozycja pt. Media w nauczaniu. Jest to drugie jej wydanie w znacznym stopniu wzbogacone i poszerzone. Następiła aktualizacja treści książki o najnowsze multimedia, takie jak telefonia komórkowa, kumulująca wszystkie dotychczasowe osiągnięcia najnowszych mediów cyfrowych i technologii informacyjnych.
Ponadto umieszczeono w książce bogaty wykaz najnowszej bibliografii, obejmującej druki zwarte, materiały z konferencji i seminariów naukowych, artykuły w czasopismach i na stronach internetowych, a także najważniejsze dokumenty normatywne.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Zastosowania informatyki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-833-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
CZĘŚĆ TEORETYCZNA | 11 |
1. Jaka jest specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się | 11 |
1.1. Istota dydaktyki i nauczania-uczenia się | 11 |
1.2. Co wynika z prowadzonych badań | 14 |
1.3. Jakie cytaty warto zapamiętać | 17 |
1.4. Nauczanie-uczenie się oparte na wiedzy | 26 |
2. Jak rozwijały i doskonaliły się media | 31 |
2.1. Rozwój komunikacji | 31 |
2.2. Rozwój tradycyjnych źródeł wiedzy | 34 |
2.3. Media interaktywne | 40 |
2.4. Urządzenia automatyzujące nauczanie-uczenie się | 44 |
3. Czym są media i technologie informacyjne | 45 |
3.1. Interpretacja pojęcia "media" | 45 |
3.2. Interpretacje technologii informacyjnych | 55 |
4. Najnowsze strategie oświatowo-informatyczne | 61 |
4.1. Strategia rozwoju Polski do 2020 roku | 61 |
4.2. Deklaracja Bolońska | 63 |
4.3. Edukacja dla Europy - Raport Komisji Europejskiej | 64 |
5. Jakie są informatyczne tendencje w kształceniu | 69 |
5.1. Kilka uwag ogólnych | 69 |
5.2. Przemiany edukacyjne | 70 |
5.3. Wymiary przemian informatycznych | 77 |
5.4. Media i technologie informacyjne w kontekucie integracji Polski z Unią Europejską | 79 |
5.5. Technologiczne wyzwania szkolnictwa | 82 |
6. Czym charakteryzuje się kształcenie multimedialne | 85 |
6.1. Istota kształcenia multimedialnego | 85 |
6.2. Charakterystyka kształcenia multimedialnego | 90 |
7. Jak można scharakteryzować wybrane media i multimedia | 97 |
7.1. Film | 97 |
7.2. Dźwięk | 99 |
7.3. Dubbing | 108 |
7.4. Obraz | 108 |
7.5. Teletekst | 111 |
9.3. Zasady dydaktyczne tworzenia prezentacyjnych programów dydaktycznych | 136 |
CZĘŚĆ PRAKTYCZNA | 115 |
8. Jakie modyfikacje procesu dydaktycznego wynikają ze stosowania mediów | 113 |
8.1. Modernizacja celów i treści kształcenia | 113 |
8.2. Zmiany metodyczne prowadzenia zajęć dydaktycznych | 117 |
9. Jak racjonalnie stosować media | 125 |
9.1. Założenia ogólne | 125 |
9.2. Komputery w kształceniu | 129 |
9.4. Gry komputerowe | 140 |
9.5. Ogólna charakterystyka Internetu | 148 |
9.6. Audiowizualne systemy prezentacji | 156 |
10. Czym jest edukacja informatyczna i czytelniczo-medialna | 165 |
10.1. Edukacja informatyczna | 165 |
10.2. Edukacja czytelnicza i medialna | 171 |
11. Jak zmienia się działalność biblioteki | 185 |
11.1. Istota przemian | 185 |
11.2. Nowe rozwiązania | 188 |
12. Jakie jest zastosowanie mediów w edukacji specjalnej | 193 |
12.1. Rola i miejsce mediów w edukacji specjalnej | 193 |
12.2. Komputer w edukacji specjalnej | 195 |
12.3. Cele edukacji informatycznej w gimnazjum specjalnym | 201 |
12.4. Komputerowe programy terapeutyczne | 204 |
13. Czym charakteryzuje się edukacja na odległość | 211 |
13.1. Istota edukacji na odległość | 211 |
13.2. Metody nauczania na odległość | 212 |
13.3. Edukacja z wykorzystaniem sieci komputerowych | 213 |
13.4. Zalety i wady edukacji na odległość | 224 |
13.5. Dydaktyczne publikacje elektroniczne w sieci | 225 |
13.6. Edukacja niepełnosprawnych na odległość | 227 |
14. Czym jest telefonia komórkowa i jakie są jej możliwości? | 235 |
14.1. Charakterystyka telefonii komórkowej | 235 |
14.2. Telefonia komórkowa w Polsce | 237 |
14.3. Generacje telefonii komórkowej | 239 |
14.4. Nowe rozwiązania | 243 |
14.5. System UMTS - telefonia przyszłości | 248 |
14.6. HSCSD - technologia komutacji kanałów radiowych | 256 |
14.7. GPRS dla Internetu | 257 |
14.8. Nowe aplikacje | 258 |
15. Jakie są wyzwania społeczeństwa informacyjnego i zagrożenia stwarzane przez najnowsze technologie | 265 |
15.1. Uwarunkowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego | 265 |
15.2. Zagrożenia pedagogiczne i psychiczne | 268 |
15.3. Dolegliwości zdrowotne | 281 |
15.4. Test sprawdzający uzależnienie od Internetu | 287 |
16. Jakie przeobrażenia społeczne następują pod wpływem mediów? | 289 |
16.1. Wpływ mediów na przemiany w edukacji | 289 |
16.2. Nowy wymiar informacji | 294 |
16.3. Informacje o Unii Europejskiej | 300 |
16.4. Encyklopedie multimedialne | 301 |
16.5. Przemiany w kulturze i sztuce | 303 |
16.6. Rola mediów w komunikacji osób niepełnosprawnych | 309 |
16.7. Podstawy edukacji medialnej | 311 |
17. Jakie są najnowsze rozwiązania w zakresie technologii informacyjnych | 321 |
17.1. Elektroniczne książki | 321 |
17.2. Kino domowe | 324 |
17.3. Telewizja cyfrowa | 325 |
17.4. Szerokopasmowa interaktywność | 327 |
17.5. Wirtualna rzeczywistość - cyberprzestrzeń | 328 |
17.6. Systemy identyfikacji cyfrowej bazujące na biometrykach | 329 |
17.7. Systemy bazujące na lokalizacji | 333 |
17.8. Podpis cyfrowy | 333 |
17.9. Certyfikaty cyfrowe | 339 |
17.10. DVD | 341 |
17.11. Sztuczna inteligencja | 344 |
17.12. Telepraca | 345 |
DODATKI | 347 |
A. Wykaz wybranych terminów i ich objaśnienia | 347 |
B. Analiza treści wybranych programów multimedialnych | 357 |
B.1. Programy edukacyjne | 357 |
B.2. Programy kursów języka angielskiego i ich ocena | 358 |
B.3. Programy doskonalące gramatykę i znajomość słówek | 359 |
B.4. Encyklopedie multimedialne | 361 |
B.5. Pomoce naukowe w internecie | 362 |
C. Wybrane strony internetowe instytucji oświatowych | 369 |
C.1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli | 369 |
C.2. Pracownia informacji pedagogicznej | 370 |
C.3. Inne | 371 |
D. Wybrane strony internetowe przydatne nauczycielom | 373 |
E. System zarządzania kadrami - "Ewikan 2000" | 375 |
Zakończenie | 379 |
Bibliografia | 381 |
Skorowidz | 411 |