Organizacja i zarządzanie szpitalami

Organizacja i zarządzanie szpitalami

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zespół Badań nad Organizacją i Zarządzaniem Szpitalami „Avicenna” powstał w roku 2009 w odpowiedzi na zapotrzebowanie na innowacje organizacyjne. Zespół funkcjonuje przy Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, a jego kierownikiem jest prof. zw. dr hab. Jan Stępniewski, wykładowca Uniwersytetu Paryż 13 i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Grupę inicjatywną Zespołu „Avicenna” tworzą absolwenci francusko-polskich studiów MASTER zarządzania instytucjami opieki medycznej i społecznej, pracownicy naukowi różnych uczelni, lekarze oraz menedżerowie zdrowia, związani na co dzień z zarządzaniem w zakładach opieki zdrowotnej różnego typu.


Zespół wzoruje się na działalności francuskiej Grupy MeAH, której zadaniem było prowadzenie badań nad możliwościami wdrażania rozwiązań w sektorze zdrowia, sprawdzonych w przedsiębiorstwach produkcyjnych. W wyniku działalności MeAH wprowadzono we Francji model zarządzania produkcją usług medycznych, co pozwoliło na zupełnie nowe spojrzenie na cały proces leczenia w szpitalach. Priorytetem w działalności Zespołu „Avicenna” jest transfer tych rozwiązań na grunt polskich szpitali, które teraz oczekują rozwiązań pozwalających na unowocześnienie ich organizacji.


Członkowie Zespołu ufają, że ich patron Ibn Sina (Awicenna) – żyjący w X wieku n.e. wybitny naukowiec, lekarz i filozof perski, twórca nowoczesnych w owych czasach koncepcji świata – będzie doskonałym wzorem do naśladowania i nieustawania w poszukiwaniu nowych rozwiązań organizacyjnych w obszarze ochrony zdrowia.


Rok wydania2009
Liczba stron130
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2796-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  Wstęp    11
  Poszczególne rozdziały napisali    13
  Streszczenie rozdziałów w języku polskim    15
  Summary of chapters in English    17
  ROZDZIAŁ 1. Systemy opieki zdrowotnej na świecie    19
    1.1. Tendencja światowa w reformowaniu systemu opieki zdrowotnej    19
      1.1.1 Wprowadzenie    19
      1.1.2. Reformy systemu szpitalnego w Anglii    20
      1.1.3. Jakość i efektywność organizacji szpitalnych – porównanie sytuacji w USA i we Francji    22
      1.1.4. Doświadczenia francuskie z transformacji organizacyjnych wewnątrz szpitali    27
        1.1.4.1. Zasady działalności MeaH    27
        1.1.4.2. Specyfika akcji prowadzonych przez MeaH według triady: efektywność / jakość / warunki pracy    29
        1.1.4.3. Trajektoria pacjenta w szpitalu    30
      1.1.5. Uniwersalne aspekty procesu zmian organizacyjnych w szpitalach wypracowane we Francji    32
      1.1.6. Wnioski    35
    1.2. Systemy zarządzania jakością i modele samooceny w szpitalach    36
      1.2.1. Wprowadzenie    36
      1.2.2. Dotychczasowe doświadczenie niektórych państw    37
      1.2.3. Cechy specyfi czne systemów znormalizowanych    39
      1.2.4. Systemy wspomagające    42
      1.2.5. Zalety i wady systemów jakości    43
      1.2.6. Warunki doskonalenia jakości    44
      1.2.7. Modele samooceny    45
      1.2.8. Wnioski    48
  ROZDZIAŁ 2. Zarządzanie strategiczne zakładami opieki zdrowotnej    51
    2.1. Problemy budowania strategii zakładów opieki zdrowotnej    51
      2.1.1. Wprowadzenie    51
      2.1.2. Pojęcie strategii organizacji i jej rodzaje    52
      2.1.3. Jakość dokumentacji strategicznej – wnioski pokontrolne    54
      2.1.4. Trudności w opracowaniu strategii w praktyce    56
      2.1.5. Recepta na dobrą strategię    57
      2.1.6. Wnioski    58
    2.2. Komercjalizacja zakładów opieki zdrowotnej – zarządzanie procesem zmian    59
      2.2.1. Koncepcje, planowanie i organizacja procesu    59
      2.2.2. Otoczenie instytucjonalne    65
      2.2.3. Zasoby ludzkie    68
        2.2.3.1. Liderzy procesu    68
        2.2.3.2. Organ stanowiący (rada)    69
        2.2.3.3. Zarząd szpitala    70
        2.2.3.4. Personel szpitala    72
    2.3. Pomiar jakości systemu zarządzania szpitalami    75
      2.3.1. Wprowadzenie    75
      2.3.2. Rola państwa w kształtowaniu systemu socjalnego    75
      2.3.3. Miejsce jakości w usługach zdrowotnych    77
      2.3.4. Systemy oceny jakości usług zdrowotnych    78
      2.3.5. Charakterystyka Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku-Białej    78
      2.3.6. Satysfakcja pacjentów z przebytej hospitalizacji    82
      2.3.7. Wnioski    87
  ROZDZIAŁ 3. Finansowo-kosztowe aspekty szpitali    91
    3.1. Ścieżki odzyskiwania płynności finansowej przez szpitale    91
      3.1.1. Wprowadzenie    91
      3.1.2. Problem upadłości szpitali w literaturze przedmiotu    92
      3.1.3. Badania Langabeera    95
      3.1.4. Badania Fulop i współpracowników    99
      3.1.5. Wnioski    100
    3.2. Rachunek kosztów docelowych – moda czy potrzeba?    102
      3.2.1. Wprowadzenie    102
      3.2.2. Wyznaczenie kosztu dopuszczalnego    104
      3.2.3. Wyznaczenie kosztu docelowego    105
      3.2.4. Dezagregacja kosztu docelowego    105
      3.2.5. Wnioski    106
  ROZDZIAŁ 4. Kompetencje i przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej    107
    4.1. Specyfi ka kompetencji zakładów opieki zdrowotnej    107
      4.1.1. Wprowadzenie    107
      4.1.2. Opis i charakterystyka ZOZ    107
      4.1.3. Opis usług medycznych realizowanych przez ZOZ    108
      4.1.4. Znaczenie kompetencji w funkcjonowaniu jednostek organizacyjnych    109
      4.1.5. Specyfi ka kompetencji organizacji w ZOZ    113
      4.1.6. Podobieństwa i różnice między publicznymi a niepublicznymi ZOZ    115
      4.1.7. Wnioski    117
    4.2. Role lidera w służbie zdrowia    118
      4.2.1. Wprowadzenie    118
      4.2.2. Przywództwo i jego znaczenie dla organizacji    119
      4.2.3. Przywództwo transakcyjne a przywództwo transformacyjne w ochronie zdrowia    122
      4.2.4. Wybrane role lidera w służbie zdrowia    125
      4.2.5. Wnioski    127
RozwińZwiń