Opakowania a środowisko

Wymagania, standardy, projektowanie, znakowanie

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

66,60  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


66,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przekonanie, że opakowania wpływają na stan środowiska tylko w ostatnim etapie cyklu życia na szczęście odeszło do lamusa. Obowiązująca obecnie w Europie ogólna strategia postępowania zakłada, że w pierwszej kolejności należy zapobiegać powstawaniu odpadów oraz minimalizować ich ilość. W odniesieniu do metod postępowania z już wytworzonymi odpadami preferowany jest recykling, potem odzysk energii, a na końcu dla odpadów, których nie da się wykorzystać przemysłowo – unieszkodliwianie np. przez deponowanie na składowiskach.


Niniejsza książka podejmuje szereg aktualnych tematów związanych z coraz istotniejszym zagadnieniem ekologii opakowań w całym cyklu ich życia. W szczególności uwzględnia:
• terminologię dotyczącą ochrony środowiska w ujęciu regulacji prawnych i normatywnych UE,
• zrównoważony rozwój w odniesieniu do opakowań,
• praktyczne przykłady oceny cyklu życia (LCA) dla wybranych grup opakowań oraz wskaźniki emisji gazów cieplarnianych (carbon footprint).
Prezentuje ponadto kierunki rozwoju przemysłu opakowaniowego i omawia zasady projektowania oraz oznakowywania opakowań z uwzględnieniem ochrony środowiska. Pomyślana jest więc jako kompendium wiedzy o ekologicznych aspektach projektowania, produkcji oraz cyklu życia opakowań.


Skierowana jest do studentów takich kierunków jak: towaroznawstwo, technologia żywności, inżynieria materiałowa, inżynieria środowiska oraz zarządzanie i marketing. Zainteresuje również przedsiębiorców oraz osoby odpowiedzialne w firmach za ochronę środowiska, gospodarkę magazynową, zaopatrzenie, gospodarkę opakowaniową, logistykę, zarządzanie oraz planowanie i rozwój.


Rok wydania2017
Liczba stron268
KategoriaInżynieria środowiska
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19700-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. WSTĘP     9
  2. FUNKCJE I ROLA OPAKOWAŃ W GOSPODARCE RYNKOWEJ    18
  2.1. Podstawowe definicje dotyczące dziedziny opakowań oraz wybrane przykłady    18
  2.2. Cykl życia opakowań     25
  2.3. Rola opakowań w cyklu ich życia     27
  2.3.1. Funkcja ochronna     30
  2.3.2. Funkcja promocyjno-marketingowa     30
  2.3.3. Funkcja logistyczna     30
  2.3.4. Funkcja informacyjna    31
  2.3.5. Funkcja użytkowa     31
  2.3.6. Funkcja sozologiczna    32
  2.4. Funkcja sozologiczna a inne funkcje     33
  2.5. Wpływ opakowań na środowisko     34
  3. OPAKOWANIA A ŚRODOWISKO W UJĘCIU REGULACJI PRAWNYCH I NORMATYWNYCH UE     39
  3.1. Regulacje prawne UE     39
  3.2. Ograniczenia w zużyciu lekkich toreb handlowych z tworzyw polimerowych    41
  3.3. Propozycje nowych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych w ramach unijnego modelu gospodarki w obiegu zamkniętym     46
  3.4. Krajowy system prawny     47
  3.5. Odpowiedzialność przedsiębiorców za odpady opakowaniowe    50
  3.6. Wymagania dotyczące opakowań określone w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi     53
  3.7. Ocena zgodności opakowań z wymaganiami przy użyciu norm zharmonizowanych     54
  3.7.1. Procedury oceny    54
  3.7.2. Zapobieganie powstawaniu odpadów przez redukcję u „źródła”     57
  3.7.3. Ograniczenie w opakowaniach zawartości metali ciężkich oraz substancji niebezpiecznych dla środowiska     59
  3.7.4. Wymagania dotyczące wielokrotnego użytku     62
  3.7.5. Kryteria przydatności do recyklingu materiałowego     65
  3.7.6. Kryteria przydatności do odzysku energii     67
  3.7.7. Kryteria przydatności do biodegradacji i kompostowania     68
  4. OCENA CYKLU ŻYCIA (LCA) JAKO NARZĘDZIE OCENY ŚRODOWISKOWEJ OPAKOWAŃ     76
  4.1. Metoda LCA     76
  4.2. Wykorzystanie LCA do badania wskaźników emisji CO2     78
  4.3. Przykłady badań LCA dla wybranych opakowań     87
  4.3.1. Metodyka badań    87
  4.3.2. Badania toreb handlowych     88
  4.3.3. Badania butelek z PET    96
  4.3.4. Badania termoformowanych opakowań jednostkowych z różnych tworzyw polimerowych     101
  4.3.5. Badania opakowań transportowych     107
  5. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ W ODNIESIENIU DO OPAKOWAŃ    115
  5.1. Model oceny zrównoważonego rozwoju dla opakowań     115
  5.2. Aspekty środowiskowe     116
  5.3. Aspekty społeczne    117
  5.4. Aspekty ekonomiczne     118
  5.5. Opakowania zrównoważone – więcej niż stanowi prawo     120
  6. KIERUNKI PRODUKCJI OPAKOWAŃ ZWIĄZANE Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA     123
  6.1. Materiały opakowaniowe nowej generacji     123
  6.2. Biotworzywa     124
  6.3. Biodegradacja tworzyw polimerowych    132
  6.4. Biodegradowalne tworzywa polimerowe    136
  6.5. Certyfikacja opakowań kompostowalnych     142
  6.6. Opakowania kompostowalne na światowych sportowych imprezach masowych     144
  6.7. Niebiodegradowalne konwencjonalne tworzywa polimerowe z surowców odnawialnych     148
  6.8. Certyfikacja opakowań zawierających surowce odnawialne     152
  6.9. Perspektywy rozwoju rynku opakowań z biotworzyw w Polsce    158
  6.10. Opakowania z udziałem surowców z recyklingu materiałowego    162
  7. MODEL GOSPODARKI OPAKOWANIOWEJ W OBIEGU ZAMKNIĘTYM     165
  7.1. Zamknięty obieg opakowań     165
  7.2. Odpowiedzialność przedsiębiorców     167
  7.3. Przeciwdziałanie powstawaniu odpadów     169
  7.4. Projektowanie opakowań pod kątem recyklingu     170
  7.5. Systemy recyklingu odpadów opakowaniowych     175
  7.5.1. Sieć odbioru odpadów organizowana w ramach systemów gminnych     178
  7.5.2. Instrumenty prawne i ekonomiczne pozwalające na finansowanie selektywnego zbierania oraz segregacji odpadów     179
  7.5.3. Prawne wymagania w zakresie przydatności do recyklingu     179
  7.5.4. Wiedza oraz wysoki poziom świadomości mieszkańców oraz przedsiębiorców    180
  7.5.5. Zaplecze techniczne do segregacji odpadów     180
  7.5.6. Technologie recyklingu     181
  8. EKOMARKETING     188
  8.1. Zielony marketing poprzez opakowanie     188
  8.2. Wprowadzanie w błąd na przykładzie toreb handlowych z udziałem degradantów     193
  8.3. Greenwashing    198
  8.4. Drugie życie opakowań     204
  9. ZNAKOWANIE OPAKOWAŃ ZWIĄZANE Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA     214
  9.1. Funkcje znaków i symboli graficznych umieszczanych na opakowaniach     214
  9.2. Znaki związane z wymaganiami ochrony środowiska     215
  9.3. Znaki identyfikujące materiał opakowania     216
  9.4. Znaki potwierdzające spełnienie określonych wymagań lub kryteriów związanych z ochroną środowiska     226
  9.4.1. Znaki przydatności do recyklingu materiałowego     226
  9.4.2. Znaki przydatności do recyklingu organicznego – kompostowania     228
  9.4.3. Znaki dla opakowań wielokrotnego użytku     231
  9.4.4. Znaki potwierdzające zawartość surowców odnawialnych     232
  9.4.5. Znaki redukcji CO2     233
  9.5. Znaki określające zawartość w opakowaniu surowców z recyklingu     234
  9.6. Znaki przynależności do systemu organizacyjno-prawnego związanego z gospodarką odpadami opakowaniowymi     235
  9.7. Znaki wskazujące na właściwe postępowanie z opakowaniem po jego zużyciu     236
  9.8. Inne znaki, w tym stosowane przez producentów     238
  10. PODSUMOWANIE     242
  BIBLIOGRAFIA     245
  SKRÓTY UŻYTE W TEKŚCIE     255
  SPIS TABEL     258
  SPIS RYSUNKÓW     260
RozwińZwiń