POLECAMY
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem tej publikacji jest ukazanie kulturoterapii jako części procesu akulturacji osób dorosłych i ich habilitacji kulturowej, na co autorka zwraca uwagę w rozdziale poświęconym terapii przez narrację i pisanie twórcze. W niniejszej książce zostały omówione koncepcje i formy kulturoterapii realizowane przez pedagogów, andragogów, pedagogów specjalnych, oligofrenopedagogów, artystów przy udziale osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju.
Autorka przedstawia w niej dziedziny kulturoterapii, a także terapii ekspresywnej dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną jako dominującą dysfunkcją. Założeniem było spojrzenie na terapię niepełnosprawnych przez pryzmat antropologii kultury, twórczości i pedagogiki. Autorka nie zamierzała ukazywać wszelkich możliwych odniesień terapii do naukowych tradycji psychologicznych i socjologicznych. Nacisk został położony na kulturową perspektywę terapii dorosłych z niepełnosprawnością i antropologiczny model niepełnosprawności obecny w andragogice i pedagogice specjalnej.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-343-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Niepełnosprawni | 9 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział I. Terapia i zaburzenia rozwoju | 17 |
Terapia w andragogice specjalnej | 17 |
Terapia pedagogiczna | 17 |
Andragogika specjalna | 26 |
Terapia zajęciowa | 27 |
Terapia wspierająca | 31 |
Ergoterapia | 33 |
Teoretyczne modele konceptualizowania niepełnosprawności | 35 |
Model Studiów nad Potencjałem Człowieka | 36 |
Model Studiów Publicznych | 37 |
Model Studiów Kulturowych | 39 |
Model Studiów Etycznych i Filozoficznych | 42 |
Model Studiów Technologicznych | 42 |
Kulturowy model niepełnosprawności | 44 |
Niepełnosprawność jako kultura | 44 |
Kultura jako przestrzeń konstruująca niepełnosprawność | 46 |
Kulturotwórcze konteksty habilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością | 46 |
Akulturacja i poznawanie kultury osób z zaburzeniami rozwoju | 47 |
Lingwistyczna ewolucja pojęcia „niepełnosprawność intelektualna” | 52 |
Zaburzenia rozwoju | 54 |
Rozdział II. Kulturoterapia | 59 |
Antropologiczne i kulturowe wątki terapii osób z niepełnosprawnością | 59 |
Kulturoterapia | 61 |
Formy i dziedziny kulturoterapii | 62 |
Terapia przez sztukę ekspresywną | 63 |
Arteterapia | 64 |
Choreoterapia | 66 |
Dramaterapia | 71 |
Muzykoterapia | 75 |
Fototerapia | 78 |
Filmoterapia | 79 |
Tworzenie filmu jako terapia | 82 |
Terapia przez pisanie twórcze | 83 |
Pisanie dziennika jako terapia | 86 |
Rozdział III. Terapia przez narrację i pisanie twórcze | 97 |
Koncepcja terapii przez twórczość A. Wojciechowskiego | 97 |
Terapia przez narrację i pisanie twórcze | 100 |
Narracja i pisanie | 100 |
Wpływ | 101 |
Intymność | 106 |
Interakcyjność | 108 |
Indywidualny plan terapii | 112 |
Zajęcia terapeutyczne | 115 |
Hulk | 117 |
Hugh | 118 |
Hedda | 121 |
Herbert | 126 |
Codzienność terapeutyczna | 128 |
Pedagogiczne uwikłanie | 130 |
Zakończenie | 131 |
Bibliografia | 133 |
Aneksy | 145 |