POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Przedmiotem badań i materiałową podstawą prezentowanej monografii są medytacje zamieszczone w dwóch siedemnastowiecznych kodeksach rękopiśmiennych: Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny, wnuczki renesansowego uczonego Sebastiana Petrycego, oraz Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana i Odkupiciela naszego ku naśladowaniu i używaniu dusze nabożnej z inszemi bardzo uciesznemi według czasu kontemplacyjami i naukami. Pisanej Roku Pańskiego 1662 anonimowej norbertanki. Autorka dysertacji wykazała, że obydwa przekazy wiązały się z kulturą retoryczną siedemnastowiecznego społeczeństwa i powstały w celu perswazyjnym – by kształtować postawy odbiorców rozważań. Zasadniczym narzędziem takiej perswazji było powoływanie się na argument z autorytetu, czyli Biblię, pisma Ojców i Doktorów Kościoła, pisarzy starożytności chrześcijańskiej, siedemnastowieczną literaturę ascetyczno-mistyczną, żywoty świętych, a także egzempla. W zakresie elocutio zaprezentowane zostały słowne formy oddziaływania na odbiorców (literackie środki stylistyczne, wyszukane koncepty oraz obrazy-symbole), sposoby mające nakłonić ich do kształtowania właściwych postaw bądź do podjęcia określonego działania.
Norbertańskie medytacje analizowane były z różnych punktów widzenia: jako tekst perswazyjny, jako siedemnastowieczna proza medytacyjna usytuowana w konkretnym obszarze literatury religijnej i pozostająca w związku z innymi dziełami, jako świadectwo ówczesnej religijności i duchowości autorek, wreszcie jako wyraz udziału zakonnic w staropolskiej kulturze literackiej.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 462 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-125-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zasady wydania i transkrypcji | 9 |
Wykaz skrótów | 11 |
Wstęp | 13 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | 29 |
Zarys kultury i duchowości norbertanek zwierzynieckich | 31 |
Rozdział I. Stan badań | 33 |
Rozdział II. Źródła | 49 |
2.1. Przegląd rękopisów | 49 |
2.2. Teresa Petrycówna – biografia i rękopiśmienna twórczość | 60 |
2.3. Charakterystyka Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana | 71 |
Rozdział III. Klasztor norbertanek zwierzynieckich | 75 |
3.1. Dzieje zakonu od powstania do końca XVII wieku – zarys | 75 |
3.2. Życie duchowe w klasztorze zwierzynieckim w XVII wieku | 83 |
3.3. Lektury norbertanek zwierzynieckich | 87 |
3.4. Kultura umysłowa i twórczość literacka zakonnic | 98 |
CZĘŚĆ DRUGA | 107 |
Tematyczny przegląd omawianych rękopisów | 109 |
Rozdział I. „Już tu trzeba podeptać świat i marności jego, bo tu daleko zacniejsze bogactwa Oblubieńca mego”. O ideale żywota klasztornego na przykładzie Pobudek do zakonnego życia Teresy Petrycówny | 111 |
1.1. Vita contemplativa w świetle pism ascetyczno-mistycznych doby baroku | 111 |
1.2. Doskonałość zakonna w ujęciu Teresy Petrycówny | 118 |
Rozdział II. „Nic nie masz uboższego nad duszę grzesznego”. Grzech w medytacjach Teresy Petrycówny | 133 |
2.1. Pojęcie grzechu w świetle Tradycji | 133 |
2.2. Grzech w ujęciu Teresy Petrycówny | 141 |
Rozdział III. „Przydź, o Panie, a racz łaską swoją wspomóc i ozdobić ubogi dom serca mego”. O idei nawrócenia w medytacjach Teresy Petrycówny | 153 |
Rozdział IV. „bez krzyża Twojego widzę, żem jest obłądzoną na drodze pielgrzymowania mojego”. Męka Pańska w anonimowej Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana | 169 |
4.1. Kult Męki Pańskiej w piśmiennictwie ascetyczno-mistycznym – przegląd wybranych tekstów z XVII wieku | 169 |
4.2. Kontemplacja Męki Pańskiej w kontekście idei applicatio sensuum | 177 |
CZĘŚĆ TRZECIA | 201 |
Źródła argumentów w przekazach norbertańskich | 203 |
Rozdział I. Perswazyjny argument z autorytetu | 205 |
1.1. Tradycja biblijna w Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny | 205 |
1.1.1. Biblia | 205 |
1.1.2. Stary Testament | 206 |
1.1.3. Nowy Testament | 220 |
1.2. Ojcowie Kościoła i pisarze starożytności chrześcijańskiej w Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny | 226 |
1.2.1. Medytacje Teresy Petrycówny o ślubach zakonnych w świetle pism patrystycznych | 227 |
1.2.2. Idee i wartości w przekazach Teresy Petrycówny w świetle myśli patrystycznej | 241 |
1.3. Mikołaj z Mościsk – przewodnik duchowy norbertanek | 255 |
1.4. Hagiograficzne wzory świętości w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana | 273 |
1.5. Egzempla w przekazach norbertańskich | 283 |
Rozdział II. Elocutio w medytacjach norbertańskich | 287 |
2.1. Literackie narzędzia obrazowania w Pobudkach do zakonnego życia Teresy Petrycówny | 287 |
2.1.1. Alegorie i symbole | 288 |
2.1.2. Analogie i porównania | 310 |
2.1.3. Metafory i epitety | 313 |
2.2. Koncept jako środek oddziaływania słowem w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana | 320 |
2.2.1. Konceptystyczne obrazowanie w medytacjach o Zmartwychwstaniu Pańskim | 321 |
2.2.2. Koncept w medytacjach o Duchu Świętym | 335 |
2.3. Plastyczno-werbalna forma przekazu w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana | 343 |
2.3.1. O słowie i obrazie | 343 |
2.3.2. Słowno-obrazowe konstrukcje w Kontemplacyi męki i śmierci Chrystusa Pana | 345 |
Z nowszej perspektywy | 363 |
Funkcja komunikatywna w norbertańskich medytacjach | 363 |
Zakończenie | 377 |
Bibliografia | 385 |
Publikacje Autorki | 427 |
Persuasion in selected 17th century meditations from the Norbertine convent in Zwierzyniec. Summary | 429 |
Spis ilustracji | 435 |
Indeks osób i postaci | 439 |
Nota o Autorce | 461 |