Kulturowe konteksty pielgrzymowania i rozwoju turystyki religijnej.

-17%

Kulturowe konteksty pielgrzymowania i rozwoju turystyki religijnej.

Przykład regionu częstochowskiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

34,86  42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 42,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 32,34 zł  


34,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem teoriopoznawczym prezentowanej publikacji było rozpoznanie oraz opis i interpretacja na przykładzie regionu częstochowskiego tych kontekstów kultury, które konstytuują się wskutek obecności pielgrzymów i turystów religijnych w przestrzeni, tzw. krajobrazu sakralnego miast i wsi ze wskazaniem, jakie jest ich znaczenie oraz co z nich wynika dla współczesnego kultury społecznej, symbolicznej i materialnej człowieka. Celem empirycznym jest weryfikacja przyjętych założeń poprzez prowadzoną rozległą penetrację terenową w wybranych miejscowościach przykładowego regionu częstochowskiego w latach 2013-2016, zaś celem metodycznym – dobór właściwych technik i narzędzi badawczych do prowadzonych prac metodą jakościową. Przestrzeń badań terenowych stanowi Częstochowa oraz wybrane miejscowości regionu, usytuowane na szlakach pielgrzymkowych.


Rok wydania2016
Liczba stron294
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-325-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział I
  PIELGRZYMOWANIE I TURYSTYKA RELIGIJNA JAKO PROBLEM BADAWCZY    13
  1. Analiza stanu wiedzy    14
  2. Dylematy definicyjne    24
  3. Metodologia badań własnych    32
  Rozdział II
  HISTORYCZNO-KULTUROWY WYMIAR PIELGRZYMOWANIA I TURYSTYKI RELIGIJNEJ    40
  1. Migracje religijne w perspektywie długiego trwania    41
  2. Romei, palmieri, peregrini – chrześcijańskie pielgrzymki w kulturze średniowiecza    47
  2.1. Zarys rozwoju pielgrzymek w wiekach średnich    48
  2.2. Status społeczny, strój i atrybuty średniowiecznego pielgrzyma    54
  3. Pielgrzymowanie w czasach nowożytnych    58
  3.1. Regres pielgrzymek i ich odnowa w duchu reformy katolickiej    59
  3.2. Imperatyw umartwienia    64
  4. Pielgrzymowanie i turystyka religijna po 1945 r.     67
  Rozdział III
  REGION CZĘSTOCHOWSKI I CZĘSTOCHOWA – UWARUNKOWANIA KULTUROWE    73
  1. Wokół koncepcji regionu    74
  2. Region częstochowski i jego granice     78
  3. Kulturowe przesłanki kształtowania się regionu częstochowskiego     85
  Rozdział IV
  REGION CZĘSTOCHOWSKI OBSZAREM KUMULACJI MIEJSC ŚWIĘTYCH I SAKRALNYCH WALORÓW TURYSTYCZNYCH    98
  1. Jasna Góra – sanktuarium narodu polskiego    99
  2. Sanktuaria maryjne regionu częstochowskiego z wizerunkami opatrzonymi papieskimi koronami     106
  3. Miejsca symbolicznie znaczące    120
  4. Częstochowskie muzea inspirowane tradycją religijną    131
  Rozdział V
  PIELGRZYMI I GRUPY PIELGRZYMKOWE W REALIACH WSPÓŁCZESNEJ KULTURY    149
  1. „Kto ma potrzebę, ten idzie” – profil społeczny pielgrzyma    150
  2. Per pedes apostolorum. Uwolnienie od przyziemnych struktur życia    154
  3. Przejawy tradycyjnej kultury symbolicznej i folkloryzmu    166
  4. Nowe trendy i tendencje    175
  5. Wspólnotowość zapośredniczona wirtualnie    181
  Rozdział VI
  PIELGRZYMI JASNOGÓRSCY W PRZESTRZENI ŻYCIOWEJ MIESZKAŃCÓW REGIONU CZĘSTOCHOWSKIEGO – KULTUROWE KONSEKWENCJE I IMPLIKACJE     186
  1. Szlaki pielgrzymkowe na Jasną Górę     188
  2. Hospes hospiti sacer – w oczekiwaniu na pielgrzymów    194
  3. Nastanie czasu święta – wejście pielgrzymki    199
  3.1. Witanie pielgrzymów    199
  3.2. Podróżnych w dom przyjąć – gościna    203
  3.3. Współudział w communitas    214
  4. Pożegnanie pielgrzymów i powrót do czasu zwykłego    223
  Rozdział VII
  URYNKOWIENIE ŚWIATA PIELGRZYMA – RZECZ O TURYSTYCE RELIGIJNEJ    228
  1. Pielgrzymka jako produkt turystyki religijnej    229
  2. Produkt turystyczny pogłębiony znaczeniowo    231
  3. Pielgrzymki sponsorowane     238
  Zakończenie    247
  Bibliografia    255
  Materiały źródłowe    275
  Netografia    275
  Materiał ilustracyjny     279
RozwińZwiń