Miau.pl czyli wychowanie na uboczu kultury

-20%

Miau.pl czyli wychowanie na uboczu kultury

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,40  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,36 zł  


30,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji Miau.pl, czyli wychowanie na uboczu kultury autorka, poprzez analizę codziennego życia jednej z wielu grup on-line, odkrywa złożoność świata tworzonego w Internecie. Ukazuje, jak mechanizmy regulujące życie społeczne w świecie realnym są transportowane i adaptowane w świecie wirtualnym. W książce tej nie chodzi o koty, choć one także są ważne. To przede wszystkim tekst o poszukiwaniu sensu życia, o odrzuceniu oraz nadziei, a także o tym, w jaki sposób Internet może pełnić funkcję akceleratora kumulującego i wyzwalającego rozproszoną energię jednostek.


Rok wydania2015
Liczba stron306
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-256-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  
  Wstęp    11
  
  Rozdział 1. Społeczny i kulturowy fenomen internetu    19
  1.1. Eteryczna natura internetu    19
  1.2. Związki technologii i społeczeństwa    21
  1.3. Rozmycie kategorii i wynikająca z tego trudność oceny społecznego wpływu internetu    24
  1.4. Zagrożenia komunikacji komputerowej dla społeczeństwa    26
  1.5. Zalety i możliwości, jakie stwarza komunikacja komputerowa    28
  1.6. Internet jako przestrzeń publiczna    33
  
  Rozdział 2. Forum jako narzędzie tworzenia się społeczności i formowania tożsamości    37
  2.1. Warunki tkwiące w technologii, sprzyjające tworzeniu się społeczności    37
  2.2. Czynniki pośrednie sprzyjające rozwojowi społeczności internetowych    41
  2.3. Podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu w grupach tworzonych na forum i tradycyjnie    42
  2.4. Rodzaje i stopnie uczestnictwa we wspólnotach internetowych    45
  
  Rozdział 3. Internetowe fora dyskusyjne jako formy nowego typu kultury uczestnictwa i wiedzy    49
  3.1. Pojmowanie kultury jako świata ludzkiej aktywności    49
  3.2. Wychowawcza rola kultury    52
  3.3. Wpływ mass mediów na funkcjonowanie kultury    55
  3.4. Internet – w stronę kultury konwergencji    57
  3.5. Wykorzystanie koncepcji kultury E.T. Halla do badania wspólnot internetowych    60
  
  Rozdział 4. Media i internet jako wychowawcza rzeczywistość    63
  4.1. Medialna konkurencja dla oficjalnych instytucji wychowawczych    63
  4.2. Wychowanie poprzez media i dla mediów    65
  4.3. Potrzeba refleksji pedagogicznej nad społecznym wykorzystaniem Internetu    72
  4.4. Grupy społeczne on-line jako wspólnoty wychowujące    75
  
  Rozdział 5. Perspektywa Foucaultowska w badaniach nad procesami wychowania zachodzącymi w wirtualnym świecie    79
  5.1. Wychowanie przez media    79
  5.2. Od kryzysu wartości oświecenia do świata internetu    80
  
  Rozdział 6. Narzędzia i metody badawcze wykorzystane podczas badań    87
  6.1. Etap pierwszy – obserwacja hipertekstu    87
  6.2. Etap drugi – spojrzenie socjolingwistyczne    89
  6.3. Etap trzeci – brikolaż netnograficzny    90
  
  Rozdział 7. Możliwości badawcze, jakie stwarza perspektywa Foucaultowska dla badań nad dyskursem miau    101
  7.1. Zwrot w orientacji badawczej    101
  7.2. Rola osobistego doświadczenia w badaniach miau    102
  
  Rozdział 8. Wpływ struktury forum na reprodukcję dyskursu miau    107
  8.1. Początki dyskursu miau w wirtualnej rzeczywistości    107
  8.2. Sprawowanie władzy poprzez technologię forum    108
  8.3. Rola nazwy forum i tytułów podforów w umacnianiu dyskursu miau    109
  8.4. Przejawianie się hierarchii ważności dyskursywnej poprzez układ forum    111
  8.5. Analiza ważności dyskursywnej podforów    113
    8.5.1. Podforum „Koty” – rdzeń dyskursu    113
    8.5.2. Podforum „Kociarnia” – rozszerzenie dyskursu miau    114
    8.5.3. Podforum „Zwierzyniec ogólny” – rozszerzenie uwagi dyskursu na inne zwierzęta    115
    8.5.4. Podforum „Koci, Łapci” – kontrola dyskursu nad życiem codziennym użytkowników    116
    8.5.5. Podforum „Koci Bazarek” – instytucja finansowa dyskursu miau    119
    8.5.6. Podforum „Spotkania” – punkt, w którym dyskurs wychodzi poza świat wirtualny    121
    8.5.7. Podforum „Problemy Techniczne” – kontrola formy i estetyki    122
    8.5.8. Nowe podfora – świadectwo aktywnego rozwoju dyskursu miau    123
      8.5.8.1. Podforum „Pchli Targ” – kolejny etap rozszerzania się dyskursu na życie codzienne użytkowników    123
      8.5.8.2. Podforum „Weci Polecani” – detronizacja autorytetu weterynarzy przez dyskurs miau    124
  8.6. Podsumowanie    126
  
  Rozdział 9. Wykorzystanie przez dyskurs miau struktury internetowego forum dyskusyjnego w kształtowaniu tożsamości jego użytkowników    127
  9.1. Elementy technologii wpływające na tożsamość użytkowników dyskursu miau    127
  9.2. Nicki – znaczenie imion własnych użytkowników w dyskursie miau    129
  9.3. Analiza danych demograficznych i innych umieszczanych w profilach przez użytkowników jako próba oglądu osobowości potencjalnego członka miau    137
    9.3.1. Miejsce zamieszkania/pobytu – ułatwienie integracji działań dyskursu    138
    9.3.2. Hobby i zainteresowania – potencjalne obszary wpływu dyskursu    140
    9.3.3. Zawód – inne oprócz dyskursu obszary działalności użytkowników    142
    9.3.4. Wiek – informacja najczęściej pomijana    144
    9.3.5. Podsumowanie analizy danych demograficznych    144
  9.4. Sygnatura – forma podpisu i świadectwo poprawności dyskursywnej    145
    9.4.1. Aforyzmy, cytaty i inne teksty – „mądrość” dyskursu    146
    9.4.2. Zestawienia i klepsydry – świadectwa zaangażowania w dyskurs    149
    9.4.3. Apele – wezwania do zachowań poprawnych    150
    9.4.4. Teksty pozostałe    151
    9.4.5. Podsumowanie analizy tekstów nieinteraktywnych umieszczonych w sygnaturach    151
    9.4.6. Teksty interaktywne – wirtualny zasięg dyskursu miau    152
    9.4.7. Elementy graficzne – obrazy jako świadectwa tożsamości i informacja przekazywana innym użytkownikom    153
  9.5. Podsumowanie    155
  
  Rozdział 10. Kulturowe źródła dyskursu miau jako elementy konstytuujące tożsamość i podstawy wychowania    157
  10.1. Metoda genealogiczna w poszukiwaniu kulturowych podstaw dyskursu miau    157
  10.2. Adaptacja kultu Bastet w dyskursie miau    158
  10.3. Odwrócenie wyobrażenia o czarownicy jako projekt tożsamości miau    164
  10.4. Podsumowanie    172
  
  Rozdział 11. Proces wychowania w dyskursie miau    173
  11.1. „Kocie ABC” – podstawowy zasób wiedzy umożliwiający funkcjonowanie w ramach dyskursu miau    175
  11.2. System banerów jako forma wychowania formalnego w dyskursie miau    196
    11.2.1. Uzasadnienie dla uznania systemu banerów za formalny poziom wychowania    196
    11.2.2. Ogólne zasady funkcjonowania systemu banerów    197
    11.2.3. Wychowanie poprzez obraz idealnej relacji kot-człowiek ukazany w banerach kotów rezydentów    199
    11.2.4. Forma wychowania poprzez retorykę zagrożenia obecną w banerach kotów nie-rezydentów jako antyteza dla wychowania poprzez idylliczną wizję zawartą w banerach kotów rezydentów    203
    11.2.5. Obraz konsekwencji braku relacji przedstawiony w banerach apelujących o dom    205
    11.2.6. Przesłanie roli człowieka w relacji człowiek-kot w banerach apelujących o pomoc    209
    11.2.7. Instytucjonalizacja dyskursu miau ukazana w banerach akcji i organizacji jako egzemplifikacja działań zmierzających do ustanowienia porządku dyskursu w innych obszarach świata społecznego    215
  11.3. Podsumowanie    219
  11.4. Przejawy wychowania nieformalnego obecne w dyskursie miau    220
    11.4.1. Wprowadzenie do wychowania nieformalnego zawarte w wątkach-pamiętnikach    222
    11.4.2. Wychowawcza rola modeli zachowań zgodnych z wartościami dyskursu zawarta w pierwszych postach wątków-pamiętników    227
    11.4.3. Model właściwego postrzegania kota obecny w wątkach-pamiętnikach    229
    11.4.4. Model nawiązania relacji obecny w wątkach-pamiętnikach    234
    11.4.5. Model reagowania na zagrożenia ze strony świata zewnętrznego    239
    11.4.6. Podsumowanie    243
  11.5. Wychowawcza rola baśni w dyskursie miau jako przykład wychowania nieformalnego    244
    11.5.1. Pierwsze próby stworzenia baśni przez dyskurs miau    245
    11.5.2. Cztery wątki-baśnie jako przykład wychowania przez świat fikcyjny w dyskursie miau    247
    11.5.3. Adaptacja formuły klasycznej baśni magicznej w „Pamiętniku Babuni” i jego wychowawcze znaczenie dla dyskursu miau    248
    11.5.4. Przesunięcie dyskursu miau w stronę głównego nurtu kultury poprzez „Pamiętnik Babuni”    257
    11.5.5. Rola pozostałych wątków-baśni w umacnianiu wizji tożsamości miau nakreślonej w „Pamiętniku Babuni”    260
  11.6. Podsumowanie    266
  
  Rozdział 12. Podsumowanie analizy dyskursu miau i interpretacja uzyskanych wyników badań    267
  12.1. Podsumowanie analizy dyskursu miau ujętego z perspektywy wspólnoty wychowującej znajdującej się na uboczu kultury    267
  12.2. Reinterpretacja projektu tożsamości miau w świetle uzyskanych wyników badań    272
  
  Literatura    277
    Źródła drukowane    277
    Źródła internetowe    282
  
  Załączniki    285
  
  Spis załączników    306
RozwińZwiń