Retoryka i jej zastosowania

Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,36  14,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 14,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,57 zł  


11,36

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik zawiera podstawy wiedzy o retoryce i jej zastosowaniach zwłaszcza w medioznawstwie i dziennikarstwie. Składa się on z czterech części, z których pierwsza obejmuje przegląd systemu retorycznego, zaś pozostałe - omówienie najnowszych nurtów badawczych w retoryce, pojęcia z zakresu retoryki dziennikarskiej oraz retoryki tekstualnej. Takie powiązanie tematów pokazuje, że retoryka zarówno dostarcza narzędzi badawczych dla analiz medialnych, jak i organizuje dyskurs w mediach i o mediach.
Publikacja ma charakter dydaktyczny i jest oparta na aktualnej literaturze z zakresu retoryki i nauk o mediach. Może stanowić jedną z podstawowych lektur na studiach dziennikarskich, polonistycznych, kulturoznawczych i neofilologicznych oraz na kierunkach związanych z dyskursem medialnym i publicznym (politologia, socjologia). Jej hasłowy układ pozwala na szybką orientację w treści, a wskazana literatura umożliwia dalsze, samodzielne pogłębianie wiedzy. Podręcznik może być również wykorzystywany przez nauczycieli na lekcjach języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych.


Rok wydania2016
Liczba stron200
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-099-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Uwagi wstępne     9
  
  I. System retoryczny – podstawowe pojęcia     13
  Powstanie i znaczenie retoryki     15
  Wybrane definicje retoryki     21
  Szkoły retoryczne i ich najważniejsi przedstawiciele     25
  Retoryka Arystotelesa     31
  Terminologia retoryczna     35
  Etapy kształtowania tekstu     39
  Triady retoryczne – zasady, funkcje, rodzaje retoryki     47
  Logiczny, etyczny i patetyczny wymiar retoryki     51
  Progymnasmata     55
  Retoryka toposów     59
  Mimesis     65
  Retoryka sporu     69
  Erystyka – wybrane chwyty i strategie     71
  Uczucia-afekty     77
  Podmiot retoryczny (homo rhetoricus)     83
  
  II. Współczesne tendencje w badaniach retorycznych XX i XXI wieku     87
  Neoretoryka     89
  Retoryka a inne dyscypliny (retoryka jako dziedzina interdyscyplinarna)     93
  Retoryka komunikacyjna (komunikacja retoryczna)     107
  Perswazja i językowe środki nakłaniania     111
  Argumenty i argumentacja     121
  Manipulacja     125
  Propaganda, agitacja i demagogia     129
  Negocjacje i sztuka prezentacji     133
  Retoryka dominacji     135
  Retoryka kultury     139
  Retoryka języka kobiet i mężczyzn     143
  
  III. Pojęcie i zakres retoryki dziennikarskiej (werbalno-wizualnej)     147
  Retoryka dziennikarska     149
  Retoryka werbalno-wizualna     153
  Retoryczny aspekt edytorstwa prasowego     155
  Stosowność w dziennikarstwie     159
  Retoryczne zabiegi w tematycznych odmianach dziennikarstwa     163
  
  IV. Retoryka tekstualna     165
  Tematy, tytuły     167
  Retoryka jako teoria konstrukcji tekstu     169
  Retoryka czasopism i sposoby oddziaływania na czytelnika w tekście prasowym     173
  Tworzenie i odtwarzanie w gatunkach prasowych     177
  Retoryczność wybranych gatunków dziennikarskich i użytkowych (okołodziennikarskich)     181
  Nurt creative writing     187
  Stylistyka retoryczna, interakcyjna i dziennikarska     191
  
  Bibliografia     195
  
  Summary     197
RozwińZwiń