Marketing terytorialny w ujeciu relacyjnym

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,97  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


14,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Marketing terytorialny zyskał w ostatnich latach znaczną popularność. Nawiązuje on do klasycznego marketingu z sektora przedsiębiorstw, bazującego na teorii wymiany, jednak nie przystaje już do coraz bardziej złożonego otoczenia miast i regionów. W publikacji autor objaśnił rozwój koncepcji marketingu terytorialnego na podstawie teorii współdziałania międzyorganizacyjnego. Dokonał świadomego zawężenia tej koncepcji do procesów przyciągania mobilnych czynników wzrostu do terytorium. Wymagało to zastąpienia samorządu terytorialnego jego organizacyjnym wymiarem w postaci struktur administracji samorządowej wraz z ich kierownictwem (organizacja terytorialna). W przeciwieństwie do wielu dotychczasowych ujęć, mieszkańcy zostali zaprezentowani jako udziałowcy terytorium, mający pośredni i bezpośredni wpływ na rządzenie zarówno poprzez demokratyczne instytucje sprawowania władzy, jak i procesy governance, umożliwiające im włączanie się w podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących rozwoju terytorium. W charakterze klientów znaleźli się natomiast zewnętrzni inwestorzy, turyści i studenci rozumiani jako dysponenci mobilnych zasobów kapitału, pracy i wiedzy.


Rok wydania2016
Liczba stron272
KategoriaMarketing, reklama
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-290-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział 1. Ewolucja zarządzania publicznego w kierunku relacyjnym    19
  1.1. Różnice między zarządzaniem w sektorze publicznym i prywatnym     20
  1.2. Ewolucja zarządzania publicznego w kierunku otwartości organizacji    23
  1.2.1. Model biurokratyczny (Public Administration – PA)    25
  1.2.2. Nowe zarządzanie publiczne (New Public Management – NPM)    27
  1.2.3. Współrządzenie publiczne (Public Governance – PG)    30
  1.3. Partnerskie zarządzanie publiczne    35
  1.4. Podsumowanie    38
  
  Rozdział 2. Marketing terytorialny w ujęciu transakcyjnym i relacyjnym    41
  2.1. Marketing w sektorze publicznym    42
  2.1.1. Sektor publiczny a rynek w badaniach naukowych    42
  2.1.2. Kierunki rozwoju marketingu w sektorze publicznym    47
  2.2. Geneza i rozwój marketingu terytorialnego    50
  2.2.1. Geneza marketingu terytorialnego    50
  2.2.2. Typologia podejść badawczych w marketingu terytorialnym    51
  2.2.3. Rozwój marketingu terytorialnego w Polsce    54
  2.3. Marketing relacji w sektorze przedsiębiorstw    57
  2.3.1. Rozwój marketingu relacji w sektorze przedsiębiorstw    57
  2.3.2. Marketing interesariuszy jako nowy wymiar marketingu relacji     66
  2.4. Marketing relacji w sektorze publicznym    71
  2.5. Podsumowanie    74
  
  Rozdział 3. Rozwój relacji międzyorganizacyjnych w sektorze publicznym    77
  3.1. Rola partnerstwa w rozwoju terytorialnym    78
  3.2. Rodzaje relacji międzyorganizacyjnych i ich rozwój    84
  3.3. Teorie opisujące współdziałanie międzyorganizacyjne    91
  3.3.1. Teoria zależności od zasobów (resource dependency theory)    92
  3.3.2. Teoria wymiany relacyjnej (relational exchange theory)    94
  3.3.3. Teoria kosztów transakcyjnych (transaction cost theory)    95
  3.4. Typologie współdziałania międzyorganizacyjnego    97
  3.4.1. Rodzaje i wymiary relacji partnerskich    97
  3.4.2. Relacje międzyorganizacyjne w warunkach polskich samorządów województw    99
  3.5. Podsumowanie    103
  
  Rozdział 4. Metodyka badań empirycznych    105
  4.1. Przesłanki prowadzonych badań i założenia badawcze    107
  4.2. Operacjonalizacja pojęć    109
  4.3. Uzasadnienie wyboru wielokrotnego studium przypadku jako metody badań    114
  4.4. Etapy badania oraz wykorzystywane metody i narzędzia badawcze    116
  4.4.1. Studia literaturowe i analiza bibliometryczna (etap 1)    117
  4.4.2. Badania eksploracyjne (etap 2)    118
  4.4.3. Badanie relacji region–miasto (etap 3)    127
  4.5. Podsumowanie    133
  
  Rozdział 5. Organizacja terytorialna i jej relacje z interesariuszami instytucjonalnymi w kontekście prowadzenia polityki rozwoju – wyniki badań empirycznych    135
  5.1. Ocena otwartości organizacji terytorialnej i jej interesariuszy instytucjonalnych w opinii menedżerów    136
  5.1.1. Otwartość organizacji terytorialnej (urzędu marszałkowskiego) i jej interesariuszy instytucjonalnych w ocenie badanych menedżerów    137
  5.1.2. Identyfikacja partnerów do współpracy dla organizacji terytorialnej na szczeblu regionu    143
  5.1.3. Badanie otwartości organizacji terytorialnej metodą „tajemniczy klient” (mystery client)    145
  5.2. Czynniki wpływające na współpracę zewnętrzną organizacji terytorialnej    148
  5.2.1. Czynniki skłaniające do współpracy i utrudniające współpracę    149
  5.2.2. Czynniki charakteryzujące współpracę organizacji terytorialnej z podmiotami publicznymi    153
  5.2.3. Czynniki charakteryzujące współpracę organizacji terytorialnej z partnerami niepublicznymi    162
  5.2.4. Pożądane cechy publicznego i niepublicznego partnera do współpracy    165
  5.3. Specyfika relacji organizacji terytorialnej na szczeblu regionu z lokalnymi JST    168
  5.3.1. Obszary merytoryczne we współdziałaniu samorządu województwa z lokalnymi JST    168
  5.3.2. Ocena zaangażowania kierownictwa organizacji terytorialnej we współdziałanie z lokalnymi JST oraz ocena typowych propozycji usprawnień tego procesu    170
  5.3.3. Współpraca zarządu województwa z podmiotami instytucjonalnymi w ocenie interesariuszy instytucjonalnych    172
  5.3.4. Postawy menedżerów publicznych wobec propozycji usprawniania procesu współdziałania region–lokalne JST    177
  5.4. Podsumowanie i interpretacja wyników badań    179
  
  Rozdział 6. Współdziałanie regionu i miasta w marketingowych procesach pozyskiwania mobilnych czynników wzrostu – wyniki badań empirycznych    185
  6.1. Rola miast i regionów w dysponowaniu zasobami    186
  6.2. Klasyfikacja regionów ze względu na udział stolicy w zasobach regionu ogółem    188
  6.3. Oceny potencjału stolicy w regionie z perspektywy atrakcyjności inwestycyjnej, turystycznej i akademickiej    191
  6.3.1. Rola stolicy w regionie na rynku inwestycyjnym    191
  6.3.2. Rola stolicy w regionie na rynku turystycznym    194
  6.3.3. Rola stolicy w regionie na rynku akademickim    197
  6.3.4. Zasoby stolicy w regionie w ujęciu syntetycznym    199
  6.4. Ocena współdziałania pomiędzy regionem a miastem w zakresie realizacji procesów marketingowych    205
  6.4.1. Kryteria oceny i ich wagi    206
  6.4.2. Ocena subiektywna współdziałania dokonana przez menedżerów relacji    206
  6.4.3. Miary obiektywne współdziałania    209
  6.5. Zestawienie wyników badań i ich interpretacja    214
  
  Zakończenie    219
  Bibliografia    225
  Summary    235
  Załączniki    241
  Spis tabel, rysunków i załączników    265
  Od Redakcji    271
RozwińZwiń