Sens życia i umierania

-36%

Sens życia i umierania

Antropologiczno-tanatalogiczne aspekty myśli Antoniego Kępińskiego

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,07  29,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,80 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,86 zł (-9%)  


19,07

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          Książka jest opracowaniem z pogranicza filozofii i psychologii, porusza problemy tanatopsychologiczne (tzn. związane z psychologią śmierci, umierania i żałoby etc) na tle filozoficznych rozważań o człowieku.


          Rozważania podejmowane są w oparciu o myśl krakowskiego psychiatry Antoniego Kępińskiego i koncentrują się głównie na pokazaniu zależności między szeroko rozumianą antropologią a psychologią śmierci. Przez analizę zawartych w twórczości Kępińskiego wątków tanatopsychologicznych i filozoficznych starano się pokazać jak bardzo myślenie o człowieku (na wielu różnych poziomach) związane jest z faktem jego śmiertelności. Chociaż z roku na rok problematyka tanatopsychologiczna staje się coraz bardziej obecna w debacie społecznej i naukowej, to jednak zainteresowanie nią wciąż jest małe (szkoda, bo śmierć dotyczy każdego bez wyjątku). Niniejsza książka pozwala na poszerzenie wiedzy w tym temacie. Odwołanie się do pracy Kępińskiego uświadamia ponadto, że i w polskiej psychologii tematyka śmierci była podejmowana, wcześniej niż się wydaje, a polska nauka posiadała niebanalnego myśliciela.


          Celem książki jest pokazanie aktualności problematyki tanatopsychologicznej, zarówno w podejściu do pacjentów (zwłaszcza terminalnie chorych) czy opiece hospicyjnej ale też w rozważaniach antropologicznych, i jakiejkolwiek innej próbie opisu kondycji człowieka w świecie. Drugim celem książki jest przedstawienie wspomnianych zależności na konkretnym przykładzie życia. Antoni Kępiński opisywał człowieka nie jako teoretyk, ale jako praktyk i najlepiej wiedział co w człowieku siedzi. Jego spostrzeżenia były przeniknięte osobistymi doświadczeniami, zwłaszcza wojennymi, wśród których jest i to najbardziej traumatyczne – obozy jenieckie i obóz koncentracyjny. W pierwszym rozdziale przedstawiono główne problemy poruszane przez tanatopsychologię (postawy wobec śmierci, lęk przed śmiercią… etc). W drugim rozdziale przybliżono myśl Antoniego Kępińskiego ze szczególnym uwzględnieniem rozważa dotyczących śmierci. Trzeci rozdział pokazuje oryginalność myśli Kępińskiego, i rozważa możliwości pomocy ludziom umierającym, wolontariuszom czy żałobnikom.


          Mimo, iż książka jest pracą naukową, problematyka jaką podejmuje może zainteresować nie tylko filozofów czy psychologów, ale też każdego człowieka zastanawiającego się nad swoim życiem i śmiertelnością.


Rok wydania2009
Liczba stron176
KategoriaPsychologia ogólna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-325-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  Rozdział 1. GŁÓWNE PROBLEMY TANATOPSYCHOLOGII    17
    1.1. Postawy wobec śmierci    19
      1.1.1. Pojęcie śmierci    19
      1.1.2. Psychologiczny opis postaw wobec śmierci    22
      1.1.3. Filozoficzna klasyfikacja postaw wobec śmierci    27
    1.2. Zagadnienie lęku przed śmiercią    30
      1.2.1. Lęk egzystencjalny    31
      1.2.2. Lęk osobowościowy    32
      1.2.3. Przykładowe badania    35
    1.3. Opieka paliatywno-hospicyjna    39
      1.3.1. Opieka holistyczna    39
      1.3.2. Zagadnienie godności życia i umierania    42
      1.3.3. Granice opieki paliatywnej    45
      1.3.4. Pracownicy hospicjów i domów opieki    46
    1.4. Problematyka żałoby    49
  Rozdział 2. ANTONIEGO KĘPIŃSKIEGO KONCEPCJA ŚWIATA I CZŁOWIEKA    53
    2.1. Główne założenia antropologiczne    53
      2.1.1. Struktura i dynamika człowieka    55
      2.1.2. Inspiracje filozoficzno-psychologiczne    65
    2.2. Lęk przed śmiercią    77
      2.2.1. Płaszczyzna biologiczna    78
      2.2.2. Wymiar społeczny    82
      2.2.3. Aspekty filozoficzne    84
    2.3. Konteksty spotkania ze śmiercią    91
      2.3.1. Starość    92
      2.3.2. Choroby psychiczne    96
      2.3.3. Rzeczywistość obozów koncentracyjnych    100
  Rozdział 3. ORYGINALNOŚĆ MYŚLI ANTONIEGO KĘPIŃSKIEGO    107
    3.1. Wielowymiarowość człowieka    108
      3.1.1. Psychologia egzystencjalna i filozofia dialogu    108
      3.1.2. Podejście transgresyjne    115
      3.1.3. Kontekst dezintegracji pozytywnej    121
    3.2. Człowiek wobec tajemnicy śmierci    128
      3.2.1. Doświadczenie śmierci    129
      3.2.2. Umiejętność spojrzenia w przyszłość    132
    3.3. Próba oceny myśli Kępińskiego    147
      3.3.1. Praktyczne implikacje koncepcji Kępińskiego    147
      3.3.2. Dyskusyjność poglądów Kępińskiego    155
  ZAKOŃCZENIE    159
  BIBLIOGRAFIA    167
RozwińZwiń