POLECAMY
-35%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Świat jest pełen barier ograniczających realizację zamierzeń każdego człowieka.
Osoby, które w życiu nie doświadczyły niepełnosprawności osobiście lub nie zetknęły się z nią w relacjach z najbliższymi czy nie napotkały jej na swojej drodze zawodowej, zwykle nie są wstanie racjonalnie postrzegać trudności piętrzących się przed ludźmi z niepełnosprawnością. Często ograniczenia związane z niepełnosprawnością postrzegają przez pryzmat migawek medialnych, koncentrujących się na tym, co widoczne i mierzalne. Tymczasem istnieje wiele ograniczeń powstałych na skutek relacji, stereotypów czy niedoskonałych rozwiązań prawnych. Są one szczególnie widoczne w analizie sytuacji społecznej osób pozostających w centrum zainteresowania niniejszego tomu. Są to problemy związane z postawą wobec inności, bariery edukacyjne, zawodowe, prawne, a także te związane z życiem codziennym (chociażby skromne zasoby ekonomiczne czy niedocenianie możliwości wykonywania prostych czynności samoobsługowych). Jednym z celów tomu jest rozpatrzenie niektórych utrudnień, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością oraz ich najbliżsi – począwszy od tych ukonstytuowanych na organizacji życia społecznego (wyprowadzonych z uznanych teorii socjologicznych), a skończywszy na tych najbardziej przyziemnych, odnoszonych do jednostkowych, indywidualnych zdarzeń. Niektóre z nich są osadzone w zdarzeniach głęboko traumatycznych, inne wynikają z sytuacji mało istotnych.
Jedne kojarzą się z działaniem zinstytucjonalizowanym, planowym i przewidywalnym, a inne ze zdarzeniami przypadkowymi.
Kontynuacją tej problematyki jest zagadnienie zasobów własnych (często utożsamianych z kompetencjami), umożliwiających pokonywanie wymienionych barier oraz kwestie wsparcia udzielanego przez szeroko pojęte instytucje społeczne.
Treści oddanego czytelnikowi – już jedenastego – tomu serii Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych – pozostają właśnie w kręgu tej tematyki. Całość opracowania została podzielona na cztery części. Kategorią przewodnią pierwszej są przeżycia traumatyczne, w drugiej Czytelnik odnajdzie zagadnienia związane z postawami społecznymi wobec osób z niepełnosprawnością oraz ich planami życiowymi. Kolejna grupa tekstów umieszczonych w części trzeciej obejmuje zagadnienia kompetencji społecznych, wsparcia oraz innych uwarunkowań funkcjonowania osób niepełnosprawnych.
W części ostatniej zostały opisane kanadyjskie i francuskie doświadczenia w zakresie edukacji uczniów z niepełnosprawnością oraz czeskie przemiany w kształceniu pedagogów specjalnych na przykładzie Uniwersytetu Ostrawskiego, a także proces reformowania domów opieki społecznej na terenie Słowacji.
W imieniu kolegium redakcyjnego serii pragnę podziękować Autorom poszczególnych tekstów, a szczególne podziękowania kieruję w stronę Recenzenta tomu Pani prof. US, dr hab. Teresy Żołkowskiej, za niezwykle merytoryczną, a zarazem życzliwą ocenę treści.
Zenon Gajdzica
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-227-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica) | 9 |
Introduction (Zenon Gajdzica) | 11 |
Część I. Osoba niepełnosprawna w perspektywie przeżyć traumatycznych | 15 |
Andrzej Radziewicz-Winnicki; „Piętno” jako traumatyczny stan doznawanego upośledzenia społecznego (kontynuacja pilnej debaty nad oczekiwaną rehabilitacją społeczną osób przejawiających określoną ułomność) | 15 |
Zenon Gajdzica; Kategorie opresyjne i nacechowane pozytywnie w deskrypcji sytuacji społecznej człowieka niepełnosprawnego | 25 |
Małgorzata Maria Dąbkowska; Niekorzystny wpływ traumatycznych wydarzeń życiowych na funkcjonowanie dzieci | 33 |
Anna Gajdzica; Kilka obrazków z drogi życia – od piętna do akceptacji społecznej, czyli sytuacja matek dzieci niepełnosprawnych | 41 |
Dorota Lizoń-Szłapowska; Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych | 53 |
Część II. Wybrane problemy postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych | 61 |
Janina Wyczesany; Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych – analiza porównawcza | 61 |
Alicja Hruzd, Ewa Ogrodzka-Mazur; Kampanie medialne a postawy studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych | 67 |
Jolanta Suchodolska; Młodzi niepełnosprawni – w obliczu antycypowanej przyszłości | 83 |
Część III. Człowiek niepełnosprawny w perspektywie wsparcia społecznego | 103 |
Teresa Zbyrad; Niepełnosprawność intelektualna – problemy opieki i wyzwania społeczne | 103 |
Anna Wojnarska, Renata Zubrzycka; Środowiskowe uwarunkowania kompetencji społecznych młodzieży upośledzonej umysłowo | 113 |
Katarzyna Gabryś; Środowiska wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 125 |
Anna Zamkowska; Współpraca szkoły kształcącej uczniów niepełnosprawnych z instytucjami zewnętrznymi | 133 |
Część IV. Edukacja i opieka osób niepełnosprawnych w perspektywie doświadczeń zagranicznych | 145 |
Mariola Gańko-Karwowska; Etapy rozwoju szkolnictwa specjalnego we Francji: segregacja – adaptacja – integracja | 145 |
Małgorzata Gil; W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie | 157 |
Petr Franiok; Spojrzenie retrospektywne na studia w zakresie pedagogiki specjalnej w Ostrawie | 173 |
Ladislav Horňák, Ján Šrenkel; Jakość warunków życia mieszkańców Domu Opieki Społecznej w Osadnem | 179 |