Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej

-30%

Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,60  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,60 zł  


26,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          Gdybyśmy zaczęli naszą analizę od zasadniczego dla tematu terminu „alternatywa", okazałoby się bardzo szybko, że już w odniesieniu do samej jego definicji stoimy przed pewnym dylematem. Jedni bowiem akcentują w swojej definicji tego terminu dwuwariantowość sytuacji wyboru, inni zaś dopuszczają wielorakość tak określonego zjawiska. Można zatem mówić o edukacji alternatywnej, gdy stwarza ona wybór między tylko dwiema lub co najmniej dwiema możliwościami w sferze uczenia się człowieka. Innymi słowy, edukacja alternatywna to edukacja conajmniej dwu-wariantowa, sprowadzona do jednoznacznych antynomii edukacyjnych i stwarzająca odmienność typu „albo — albo", „to lub tamto" lub też edukacja wyborów pomiędzy różnymi, ale wzajemnie się wykluczającymi ofertami. Autor sądzi, że w odniesieniu do edukacji bardziej zasadne są obie kategorie jej rozumienia. Można bowiem mówić o takich alternatywach w edukacji, jak:


— kształcenie publiczne i niepubliczne;


— kształcenie tradycyjne i innowacyjne;


— kształcenie adaptacyjne i emancypacyjne;


— wychowanie autorytarne i antyautorytarne;


— wychowanie dyrektywne i niedyrektywne


— pedagogika i antypedagogika itd.


[...]


          Nurt refleksji i praktyki oświatowej nazywany edukacją alternatywną od lat podtrzymuje nadzieję na ukształtowanie (się) modelu szkoły, która będzie coraz lepiej służyć rozwojowi dzieci i młodzieży, a także wypełniać swoje funkcje ogólnospołeczne. Próba spojrzenia na dzieje i na współczesność rozmaitych rozwiązań alternatywnych prowadzi do spostrzeżenia, że alternatywność ta była różnie pojmowana i przybierała różną postać. Również obraz inspiracji ruchów alternatywnych w edukacji oraz oddziaływań tych ruchów na modele oświaty jest dość zróżnicowany. Niejednoznaczne wydają się relacje między zjawiskiem określanym mianem edukacji alternatywnej a reformami oświatowymi. Rozważając dylematy teorii i praktyki edukacji alternatywnej, warto odnieść się do dotychczasowych doświadczeń, przywołać przynajmniej niektóre wątki oświatowych inspiracji, nadziei i miraży. Może to nas przybliżyć do określenia istotnych cech i obszarów współczesnych poszukiwań alternatywnej edukacji.


Rok wydania2009
Liczba stron330
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-221-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Andrzej Gofron; Epistemologiczno-historyczne źródła pojęcia „alternatywność” w pedagogice polskiej    15
  Tadeusz Lewowicki; Edukacja alternatywna – tradycje, inspiracje, przemiany, relacje z reformami    27
  Ewa Bilińska-Suchanek; Dekonstrukcja w edukacji – tworzenie światów alternatywnego rozumienia i odmiennego zaangażowania    37
  Sławomir Sztobryn; Zapomniana tradycja pedagogiki uniwersalnej    51
  Karel Rydl; Paradygmaty nowych doktryn pedagogicznych w Republice Czeskiej    61
  Tomasz Szkudlarek; Postmodernistyczne pedagogie: amerykańska edukacja wobec wyzwań kulturowego przełomu    69
  Zbyszko Melosik; Pedagogika poststrukturalna: jak działać w świecie bez wielkich liter?    87
  Hanna Zielińska; Freirowska koncepcja edukacji w sytuacji zmiany społecznej    97
  Marian Nowak; Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę    115
  Krystyna Ablewicz; Pedagogika antropologiczna, czyli pytania spoza alternatywy    131
  Janusz Tarnowski; Pedagogika dialogu    141
  Robert Kwaśnica; Ku dialogowi w pedagogice    151
  Wojciech Mikołajewicz; Buddyzm a wychowanie – perspektywa badania idei dla potrzeb pedagogiki    167
  Hubertus von Schoenebeck; Antypedagogika. Kongruencyjna radość życia    189
  Jadwiga Bińczycka; Podmiotowość i liberalizm. Deklaracje i rzeczywistość    197
  Zbigniew Kwieciński; Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki    205
  Grzegorz Trela; Racjonalizm jako alternatywa edukacyjna    221
  Hein Retter; Wkład historycznej pedagogiki reformy w aktualną dyskusję wokół szkoły i wychowania    231
  Olaf-Axel Burow; Uczenie się w wolności? Perspektywy pedagogiki humanistycznej wobec reform szkolnych i w kształceniu nauczycieli    249
  Ryszard Łukaszewicz; Alternatywy lepszej edukacji. Od wizji do praktyki Wrocławskiej Szkoły Przyszłości    265
  Michał Głażewski; Fenomenologia pedagogiki steinerowskiej    275
  Hanna Zielińska; Od negacji szkoły do jej afirmacji. Ewolucja poglądów Ivana Illicha    289
  Joanna Grochulska; W kierunku optymalnej wolności w edukacji szkolnej    307
  Hartmut M. Griese; Koniec pedagogiki? Socjologiczno-prowokacyjna perspektywa    321
RozwińZwiń