EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka traktuje o sytuacjach, w których młodzież szkolna podejmuje zachowania ryzykowne, związane z problemem używania narkotyków. Autorka zwróciła uwagę nie tylko na pewne prawidłowości i uwarunkowania dotyczące tego problemu, ale również wskazała na określone strategie profilaktyczne oraz interwencyjne, wyznaczające właściwy kierunek mający, na celu zapobieganie zjawisku narkomanii, jak również podejmowaniu działań, w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia osoby, która jest pod wpływem narkotyku. W książce został zamieszczony również autorski projekt pt. "SPA – Soma i Psyche w Arteterapii uzależnień", który zawiera scenariusze zajęć, będące pomocą metodyczną dla osób prowadzących zajęcia z młodzieżą, nie tylko o charakterze terapeutycznym, ale także w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych, w tym w szczególności w profilaktyce uzależnień.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 208 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-849-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 7 |
Rozdział 1. | |
Profilaktyka i interwencja kryzysowa wobec problemu narkomanii | |
1.1. Specyfika uzależnienia od narkotyków / | 15 |
1.2. Rodzaje narkotyków oraz ich działanie / | 21 |
1.2.1. Dopalacze – specyfika i status prawny / | 29 |
1.2.2. Slang narkotykowy / | 34 |
1.3. Przyczyny używania narkotyków w ujęciu systemowym / | 36 |
1.3.1. Zachowania ryzykowne i czynniki ryzyka / | 36 |
1.3.2. Uwarunkowania globalne / | 42 |
1.3.3. Teorie socjologiczne i modele badawcze / | 45 |
1.3.4. Podejście systemowe – rodzina jako system / | 47 |
1.3.5. Rodzina a uzależnienie / | 51 |
1.4. Profilaktyka asymilatywna – nowe podejście do pracy z młodzieżą zagrożoną uzależnieniem od narkotyków / | 55 |
1.4.1. Czynniki chroniące i ich rola / | 60 |
1.4.2. Specyfika profilaktyki szkolnej – uwarunkowania i zadania / | 62 |
1.5. Interwencja kryzysowa w szkole: aspekty społeczno-prawne / | 68 |
1.5.1. Kryzysy i ich przyczyny / | 69 |
1.5.2. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży / | 74 |
1.5.3. Schemat postępowania interwencyjnego / | 78 |
1.5.4. Regulacje prawne w zakresie narkomanii / | 84 |
1.5.5. Skuteczność działań interwencyjnych – przykładowe programy / | 86 |
1.5.6. Wskazówki dla rodziców / | 91 |
1.5.7. Pierwsza pomoc / | 94 |
Rozdział 2. | |
Zjawisko narkomanii w środowisku szkolnym – raport z badań | |
2.1. Założenia metodologiczne badań własnych / | 99 |
2.2. Używanie narkotyków przez młodzież szkolną z terenu miasta Bytom / | 104 |
2.2.1. Wnioski końcowe / | 120 |
2.3. Profilaktyka narkomanii w percepcji osób uzależnionych / | 124 |
2.3.1.Wnioski końcowe / | 134 |
Rozdział 3. | |
Projekt oddziaływań terapeutycznych „SPA dla duszy i ciała – soma i psyche w arteterapii uzależnień” – scenariusze zajęć | |
3.1. Ogólne informacje na temat projektu / | 143 |
3.2. Tematyka zajęć / | 145 |
3.3. Plan zajęć / | 146 |
Zakończenie / | 179 |
Aneksy / | 183 |
Aneks 1. Formularz ankiety dla uczniów / | 183 |
Aneks 2. Dyspozycje do wywiadu / | 189 |
Bibliografia / | 191 |
Wykaz tabel i wykresów / | 201 |
Tabele / | 201 |
Wykresy / | 201 |
Summary / | 203 |