Ryzyko uzależnienia młodzieży szkolnej od narkotyków

Strategie profilaktyczne i interwencyjne podejmowane w środowisku lokalnym

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka traktuje o sytuacjach, w których młodzież szkolna podejmuje zachowania ryzykowne, związane z problemem używania narkotyków. Autorka zwróciła uwagę nie tylko na pewne prawidłowości i uwarunkowania dotyczące tego problemu, ale również wskazała na określone strategie profilaktyczne oraz interwencyjne, wyznaczające właściwy kierunek mający, na celu zapobieganie zjawisku narkomanii, jak również podejmowaniu działań, w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia osoby, która jest pod wpływem narkotyku. W książce został zamieszczony również autorski projekt pt. "SPA – Soma i Psyche w Arteterapii uzależnień", który zawiera scenariusze zajęć, będące pomocą metodyczną dla osób prowadzących zajęcia z młodzieżą, nie tylko o charakterze terapeutycznym, ale także w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych, w tym w szczególności w profilaktyce uzależnień.


Rok wydania2016
Liczba stron208
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-849-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie /    7
  
  Rozdział 1.
  Profilaktyka i interwencja kryzysowa wobec problemu narkomanii
  1.1. Specyfika uzależnienia od narkotyków /    15
  1.2. Rodzaje narkotyków oraz ich działanie /    21
  1.2.1. Dopalacze – specyfika i status prawny /    29
  1.2.2. Slang narkotykowy /    34
  1.3. Przyczyny używania narkotyków w ujęciu systemowym /    36
  1.3.1. Zachowania ryzykowne i czynniki ryzyka /    36
  1.3.2. Uwarunkowania globalne /    42
  1.3.3. Teorie socjologiczne i modele badawcze /    45
  1.3.4. Podejście systemowe – rodzina jako system /    47
  1.3.5. Rodzina a uzależnienie /    51
  1.4. Profilaktyka asymilatywna – nowe podejście do pracy z młodzieżą zagrożoną uzależnieniem od narkotyków /    55
  1.4.1. Czynniki chroniące i ich rola /    60
  1.4.2. Specyfika profilaktyki szkolnej – uwarunkowania i zadania /    62
  1.5. Interwencja kryzysowa w szkole: aspekty społeczno-prawne /    68
  1.5.1. Kryzysy i ich przyczyny /    69
  1.5.2. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży /    74
  1.5.3. Schemat postępowania interwencyjnego /    78
  1.5.4. Regulacje prawne w zakresie narkomanii /    84
  1.5.5. Skuteczność działań interwencyjnych – przykładowe programy /    86
  1.5.6. Wskazówki dla rodziców /    91
  1.5.7. Pierwsza pomoc /    94
  
  Rozdział 2.
  Zjawisko narkomanii w środowisku szkolnym – raport z badań
  2.1. Założenia metodologiczne badań własnych /    99
  2.2. Używanie narkotyków przez młodzież szkolną z terenu miasta Bytom /    104
  2.2.1. Wnioski końcowe /    120
  2.3. Profilaktyka narkomanii w percepcji osób uzależnionych /    124
  2.3.1.Wnioski końcowe /    134
  
  Rozdział 3.
  Projekt oddziaływań terapeutycznych „SPA dla duszy i ciała – soma i psyche w arteterapii uzależnień” – scenariusze zajęć
  3.1. Ogólne informacje na temat projektu /    143
  3.2. Tematyka zajęć /    145
  3.3. Plan zajęć /    146
  
  Zakończenie /    179
  
  Aneksy /    183
  Aneks 1. Formularz ankiety dla uczniów /    183
  Aneks 2. Dyspozycje do wywiadu /    189
  
  
  Bibliografia /    191
  
  Wykaz tabel i wykresów /    201
  Tabele /    201
  Wykresy /    201
  
  Summary /    203
RozwińZwiń