INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Kolejna publikacja w ramach serii „Edukacja dla Mądrości”, inspirowanej koncepcją i dokonaniami Roberta J. Sternberga (Teaching for Wisdom)
- praktyczny poradnik metodyczny dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, pracujących w różnych instytucjach oświatowych, dla konsultantów i doradców metodycznych, a także rodziców. Zawiera wprowadzenie teoretyczne oraz przykłady sytuacji edukacyjnych, służących rozwijaniu inteligencji analitycznej, twórczej, praktycznej, refleksyjności, myślenia dialogicznego i dialektycznego oraz propozycje konkretnych ćwiczeń. Czytelnik znajdzie również zestaw scenariuszy zajęć do pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole podstawowej. Poradnik uzupełniają gotowe do powielenia karty pracy.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-143-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Edukacja dla mądrości | 15 |
Rozdział 2. Cele kształcenia a założenia edukacji dla mądrości | 25 |
Rozdział 3. Przykłady sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości | 33 |
3.1. Rozwijanie inteligencji analitycznej | 34 |
3.2. Rozwijanie inteligencji twórczej | 35 |
Zadanie 1. „Łańcuch skojarzeń” | 37 |
Zadanie 2. „Skojarzenia bliższe i dalsze?” | 38 |
Zadanie 3. „Jak można to wykorzystać inaczej?” | 38 |
Zadanie 4. „Co by było, gdyby...” | 39 |
Zadanie 5. ,,Przedmiot bez wad” | 39 |
Zadanie 6. „Skojarzenia i analogie” | 39 |
Zadanie 7. „Co to jest, do czego służy?” | 40 |
Zadanie 8. „Wynalazki w kuchni – dokończ rysunki” | 40 |
Zadanie 9. „Drzewo – jak je poznać i wykorzystać?” | 41 |
Zadanie 10. „Drzewo dobra” | 42 |
Zadanie 11. „Hybryda” | 43 |
Zadanie 12. „Projektowanie z rzeczowników” | 43 |
Zadanie 13. „Dziwne zwierzę” | 44 |
3.3. Rozwijanie inteligencji praktycznej | 44 |
Zadanie 1. „Czy w sklepie można się zgubić?” | 46 |
Zadanie 2. „Jak to wykorzystać inaczej?” | 46 |
Zadanie 3. „Upominek dla…” | 47 |
Zadanie 4. „Wady i zalety” | 47 |
Zadanie 5. „Ulepszamy otoczenie” | 48 |
Zadanie 6. Udział w programie „Adopcja sercem” | 48 |
Zadanie 7. „Zrób to sam” | 49 |
Zadanie 8. „W czym jestem mocny?” | 49 |
Zadanie 9. „Przyjazna szkoła” | 50 |
Zadanie 10. „Mądre – niemądre” | 50 |
Zadanie 11. ,,Giełda pomysłów” | 51 |
Zadanie 12. „Coś w zamian” | 51 |
Zadanie 13. „Ubranie dostosowane do pogody” | 51 |
Zadanie 14. „Instrukcje” | 52 |
Zadanie 15. „Co zrobię w sytuacji, gdy...?” | 52 |
Zadanie 16. „Wirujące plakaty” | 52 |
3.4. Rozwijanie refleksyjności | 53 |
3.5. Rozwijanie myślenia dialogicznego | 54 |
Zadanie 1. „Inne zakończenie” | 55 |
Zadanie 2. „Za i przeciw” | 56 |
Zadanie 3. „Podobieństwa i różnice” | 56 |
Zadanie 4. „Tradycje” | 57 |
Zadanie 5. „Wyobrażenia” | 57 |
Zadanie 6. „Bariery komunikacyjne” | 57 |
Zadanie 7. „Właśnie wynaleziono…” | 58 |
Zadanie 8. „Kim jestem i dlaczego?” | 58 |
Zadanie 9. „Na ratunek” | 59 |
Zadanie 10. „Co to może być? – definicje” | 59 |
Zadanie 11. „Opowiadanie na jedną literę” | 60 |
Zadanie 12. „Czy zaleta może być wadą?” | 60 |
Zadanie 13. „Wywiad z...” | 61 |
3.6. Rozwijanie myślenia dialektycznego | 62 |
Zadanie 1. „Wspólne dzieło” | 63 |
Zadanie 2. ,,Jak spędzić dzisiejszy dzień, żeby się nie nudzić?” | 63 |
Zadanie 3. „Dobra złość?” | 64 |
Zadanie 4. Mapa myśli na temat: „Jak dbać o swoje zdrowie i zdrowie innych?” | 64 |
Zadanie 5. „Możliwe i potrzebne zmiany przebiegu lekcji” | 65 |
Zadanie 6. „Przekaż – przejmij to coś” | 66 |
Zadanie 7. „Stopklatka” | 66 |
Zadanie 8. „Różne potrzeby – różne odczucia?” | 67 |
Zadanie 9. „Graffiti” | 67 |
Zadanie 10. „Dedykowane malowidło” | 68 |
Zadanie 11. „Hasła-metafory” | 68 |
Rozdział 4. Scenariusze zajęć sprzyjających rozwojowi mądrości na początkowych etapach kształcenia | 71 |
Temat: Dobry człowiek – co to znaczy? | 73 |
Temat: Ciepło, zimno – eksperymenty z objętością powietrza | 76 |
Temat: Bądź ostrożny! | 79 |
Temat: Jak można chronić przyrodę na Ziemi? | 83 |
Temat: O zjawisku następstwa dnia i nocy | 87 |
Temat: Jak zachować się w sytuacji zagrożenia? | 90 |
Temat: Zagrożenia – jak ich unikać i jak sobie pomóc? | 93 |
Temat: Pierwsza pomoc | 96 |
Temat: Magia wiatru | 99 |
Temat: Spotkanie z nieznajomym psem – postawy obronne w sytuacji zagrożenia | 101 |
Temat: „Krótka podróż na niby” – różnice w naszych wyobrażeniach | 104 |
Temat: Na ratunek przyrodzie | 107 |
Temat: Czas wolny – samodzielne organizowanie bezpiecznych zajęć | 110 |
Temat: Nie widzę, nie słyszę | 113 |
Temat: Wynalazki i wynalazca – formułowanie pytań i wypowiedzi | 118 |
Temat: Jak zapobiegać wypadkom drogowym? | 121 |
Temat: Akceptacja i tolerancja | 125 |
Temat: Wartości w naszym życiu | 128 |
Temat: Jak sobie radzić podczas powodzi? | 131 |
Zakończenie | 135 |
Bibliografia | 137 |
Od Redakcji | 143 |
Aneks. Karty pracy | 145 |