POLECAMY
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Ostatnia dekada to okres wyraźnych zmian społeczno-przestrzennych w polskich miastach. Inwestycje w miejskim centrum, powstawanie nowych deweloperskich osiedli mieszkaniowych, ekspansja wielopowierzchniowych obiektów handlowo-usługowych i powiększanie się przedmieść – to tylko wybrane przejawy i elementy tych zmian. Towarzyszą im przemiany wartości i praktyk przestrzennych mieszkańców i użytkowników miasta.
Książka podejmuje temat postaw szczególnej kategorii mieszkańców wobec miasta – nastolatków w wieku gimnazjalnym. Główne pytania stawiane w książce dotyczą mechanizmów wpływających na ich postawy wobec miejskiego centrum, miejsca zamieszkania i galerii handlowej:
• Od jakich czynników zależą intensywność korzystania z tych przestrzeni i ich społeczne funkcje?
• Czy korzystanie z galerii handlowych przez nastolatki układa się w uniwersalny, ponadlokalny wzór typowy dla tej generacji?
• Czy w mieście – jako całości społeczno-przestrzennej – można wyróżnić specyficzne, lokalne wzory socjalizacji do życia w sąsiedztwie, przestrzeni publicznej i zbiorowości terytorialnej?
dr Marta Smagacz-Poziemska jest adiunktem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze oscylują przede wszystkim wokół socjologii miasta, socjologii przestrzeni, społeczności lokalnych, problemów społecznych, rewitalizacji. Od 2015 roku kierownik projektu badawczego NCN „Różnice i granice w procesie tworzenia wielkomiejskich społeczności sąsiedzkich. Studium społeczno-przestrzenne”. Autorka książki Revitalisation of Urban Space. Social changes in Krakow’s Kazimierz and the Ticinese district in Milan (2008, Edizioni Plus, Pisa); współautorka książek: Wykluczone sąsiedztwa. Społeczne aspekty rewitalizacji w przestrzeni wielkiego miasta (2007), Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego (2011), Nasze problemy. Bezrobocie i bieda we współczesnym społeczeństwie polskim (2011). Autorka i współautorka artykułów naukowych dotyczących wymienionych zagadnień.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-763-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Miasto jako przedmiot i jako podmiot zmian | |
społecznych | 15 |
1. Wprowadzenie | 15 |
2. Stawanie się miasta z perspektywy teorii podmiotowości | |
(agency) | 20 |
3. Miasto w ujęciu socjoprzestrzennym | 24 |
4. Miasto i przestrzeń w późnej nowoczesności | 39 |
5. Teoretyczne (i ideologiczne) kontrowersje wokół pojęcia | |
miejskiej przestrzeni publicznej | 55 |
6. Podsumowanie | 63 |
Część II. Tradycyjne i nowe przestrzenie miejskie – | |
teoria i praktyka (Krakowa i Katowic) | 66 |
1. Wprowadzenie | 66 |
2. Miejskie centrum | 70 |
Centrum (centra) Krakowa i Katowic | 73 |
3. Przestrzeń zamieszkania: sąsiedztwo – dzielnica – | |
osiedle | 82 |
Miejsca zamieszkania w Krakowie i Katowicach | 89 |
4. Od centrum handlowego do galerii handlowej | 98 |
Galerie handlowe w Krakowie i Katowicach | 109 |
5. Podsumowanie | 111 |
Część III. Badania nad nastolatkami w przestrzeni miejskiej – | |
pytania, możliwości, ograniczenia | 114 |
1. Wprowadzenie | 114 |
2. Socjalizacja dzieci i młodzieży w przestrzeni miejskiej | 120 |
3. Nastolatki w galerii handlowej | 130 |
4. Dzieci i młodzież w przestrzeni on-line i off-line | 138 |
5. Podsumowanie | 142 |
Część IV. Przestrzenie Krakowa i Katowic – | |
z perspektywy gimnazjalistów | 145 |
1. Metodologia badań nad postawami gimnazjalistów | |
wobec przestrzeni miejskiej | 146 |
2. Profil społeczno-demograficzny nastolatków badanych | |
w gimnazjach i na terenie galerii handlowych | 153 |
3. Praktyki przestrzenne – gdzie, jak i z kim nastolatki spędzają | |
czas wolny? | 170 |
Przestrzenie i miejsca codziennych | |
praktyk gimnazjalistów | 170 |
„Marginalne” miejsca i aktywności gimnazjalistów | 178 |
Towarzysze czasu wolnego | 188 |
4. Przestrzenie reprezentacji – przestrzenie znaczące | |
i mało istotne | 192 |
5. Centrum miasta, miejsce zamieszkania i galeria handlowa – | |
potencjał i ograniczenia przestrzeni (publicznych) | |
w opinii gimnazjalistów | 212 |
6. Podsumowanie | 233 |
Zakończenie. Miasto (tylko jakie?) jest nastolatkom | |
potrzebne | 237 |
Załącznik – kwestionariusz ankiety | 251 |
Bibliografia | 265 |
Indeks nazwisk | 283 |
Spis rycin i tabel | 289 |