POLECAMY
-35%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy metodologicznej relacji pedagogiki wobec kultury i możliwości poznania humanistycznego dokonującego się w „trudnych syntezach” złożonych sytuacji poznawczych, czyli między drogami kultury. Druga z nich stawia kwestię „zysku symbolicznego”, jaki może być udziałem pedagogiki, pod warunkiem podjęcia przez nią wysiłku osadzenia problematyki także w kontekstach narracji zmarginalizowanych, zapomnianych czy zakazanych, a – jak się okazuje – budzących jej wrażliwość kulturową i zrozumienie niezbędnego zakresu osadzenia w kulturze dla każdego typu myślenia i działania edukacyjnego.
Prezentowana praca jest więc propozycją (kierunku) strategii naświetlania wybranych tropów dla pedagogiki, zarazem uruchamiającą już częściowo dyskursy, możliwe w pedagogice, i podejmuje próby kilku zapowiedzi aplikacyjnych, które wymagają rzecz jasna dalszych rozwinięć. Uzupełnienia te, zebrane w osobnym tomie, opisuję w zakończeniu pracy.
Przedstawiona Czytelnikowi obszerna i wielowątkowa książka nie będzie z pewnością łatwa w odbiorze, choć mam nadzieję, że trud zmierzenia się z nią opłaci się, a przynajmniej unaoczni powagę zadania, jakie współcześnie staje przed pedagogiką jako całością, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi, czy na to przygotowani.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 578 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-349-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 13 |
Przedmowa – próba oglądu przedpola tematyki | 24 |
„Własny pokój” pedagogiki w kulturze. Od świata granic do świata horyzontów | 25 |
Poszukiwanie – przeszukiwanie jako bieguny złożoności badawczej | 31 |
Zyski symboliczne i profity duchowe, czyli projekcje celów badań | 33 |
Integralność strukturalna a przedmiot i metoda badań | 33 |
Rekonstruowanie kryzysu teorii w naukach humanistycznych? Jakie są jego przyczyny? | 35 |
O wdrażaniu i upowszechnianiu kultury – perspektywa pedagogiczna | 36 |
Podziękowania | 38 |
Część I. Pedagogika między tropami kultury (problemy metodologiczne) | 43 |
Rozdział I. Przesłanki metodologiczne i historyczne rozważań dla postulatu integralności badawczej w pedagogice | 43 |
Wstęp | 43 |
1.1. W stronę specjalizacji tworzącej specjalności „wyższego rzędu” (T. Kotarbiński) i nową profesjonalizację (R. Nycz) | 46 |
1.2. O dwóch postawach programowych pedagogiki: strukturalnej i funkcjonalnej | 52 |
1.3. Dwa typy autonomii w rozwoju | 53 |
1.4. Funkcjonalne podejście do relacji kultura – pedagogika | 54 |
1.5. Podejście strukturalne do relacji pedagogika – kultura | 55 |
1.6. Problem strukturalnej integralności pedagogicznej w myśleniu i działaniu edukacyjnym | 57 |
1.7. Dominujące, tradycyjne wersje integralności | 59 |
1.8. Strukturalna integralność jako zagubiony trop (o obrazie złożoności edukacji w pedagogice międzywojennej): H. Rowid za B. F. Trentowskim, J. Mirski i Z. Mysłakowski | 63 |
1.9. W stronę integralności post-konwencjonalnej | 69 |
Podsumowanie (gruntowanie problematu: integralność strukturalna versus integralność funkcjonalna; teza pierwsza) | 71 |
Rozdział II. Zysk symboliczny w pedagogice. O odzyskiwaniu, pozyskiwaniu i wyzyskiwaniu kultury (tropy projektujące) | 77 |
Wstęp | 77 |
2.1. Ontologika pedagogiki i kultury. O paradoksalnej ontologii i epistemologii między (inter) i wobec (versus) | 78 |
2.2. Koncepcja wymiany dóbr kultury (P. Bourdieu) Zysk symboliczny versus „symboliczne” zyski | 85 |
2.3. Dialektyka pożytków, zysków i interesów symbolicznych dla pedagogiki w warunkach „globalnej ekonomii kulturowej” (A. Appadurai) | 90 |
2.4. O trzech typach integracji i zysku symbolicznego pedagogiki z kultury Integrowanie zysków czy zysk z integralności pedagogiki i kultury? | 99 |
2.5. Odzyskiwanie ontycznej integralności | 104 |
2.6. Odzyskiwanie integralności w rozwoju pełnej tożsamości płci | 113 |
2.7. Odzyskiwanie dzikości, czyli pedagogiczny sen(s) integralności u źródeł (A. Nalaskowski) | 121 |
2.7.1. Dzikość jako kategoria dla pedagogiki | 122 |
2.7.2. Dzikość w cieniu istotowego sporu natury i kultury | 125 |
2.7.3. Zdziczała socjalizacja i naturalna desocjalizacja? Co jest do zyskania? | 127 |
2.8. Wampiryzm w refleksji kulturowej, czyli o odzyskiwaniu fragmentu porządku symbolicznego | 132 |
2.8.1. Ontologia wampiryzmu jako symbol dynamiki pracy umysłu | 136 |
2.8.2. Wampir i Cień człowieka | 137 |
2.8.3. Wampir jako osobowość prześladowcza | 138 |
2.8.4. Wampir jako symbol/miejsce zdziczenia i innych „wulgarnych” żywiołów | 140 |
2.8.5. Wampiryczna rodzina, czyli o obcowaniu z grobami | 141 |
2.8.6. Symbolika krwi – przemieszczenia pedagogiczne | 143 |
2.9. Pozyskiwanie integralności dyskursywnej – komunikowanie humanistycznej wrażliwości | 144 |
2.10. Wyzyskiwanie epistemologicznej integralności Pakt poznawczy i zwłoki metodologiczne (J. Sławiński) między wiarowiedzą i władzowiedzą | 150 |
2.11. Dyskursy możliwe (D. Ulicka) kulturowej (treści) pedagogiki | 156 |
Podsumowanie (projektowanie zysków) | 160 |
Rozdział III. Pedagogika wobec kultury (tropy ramowe) | 161 |
Wstęp | 161 |
3.1. Jaka kultura? (L. Witkowski) Jaki paradygmat? (B. Śliwerski) Jakie (tropy) pedagogiki? | 164 |
3.2. Wyobraźnia antropologiczna (A. Mencwel) i jej przedłużenia w pedagogice antropologicznej (K. Ablewicz) i antropologii pedagogicznej (R. Schulz) | 175 |
3.3. Całopsychocielesność, mikroantropologia psychoanalityczna i humanizm przyszłości (D. Danek). Kierunki przemian metodologii | |