Aktywność estetyczna dziecka w zintegrowanym systemie nauczania

-36%

Aktywność estetyczna dziecka w zintegrowanym systemie nauczania

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,80  20,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 20,00 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,80 zł  


12,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem rozważań teoretycznych Autorki oraz badań eksperymentalnych jest próba określenia wpływu aktywności estetycznej wprowadzonej do nauczania zintegrowanego, na rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym, a przede wszystkim na ich rozwój twórczy (wyobraźni i myślenia twórczego, aktywności twórczej), estetyczny (wrażliwości estetycznej i zasobu pojęć z dyscyplin artystycznych), społeczny (w zakresie funkcjonowania w zespole).


Podstawy do określenia wartości proponowanej i zastosowanej przez Autorkę formy pracy z dziećmi, stał się trzyletni eksperyment pedagogiczny (zatwierdzony przez MEN), którego efekty zostały zaprezentowane w prezentowanej publikacji. Książka powinna znaleźć adresatów wśród nauczycieli klas I-III, nauczycieli studiujących i zajmujących się innowacjami i eksperymentami oraz studentów kierunków pedagogicznych.


Rok wydania2004
Liczba stron224
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-331-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wprowadzenie    11
  1. Wybrane aspekty rozwoju psychicznego dziecka w młodszym wieku szkolnym    15
    1.1. Pojęcie rozwoju psychicznego    15
      1.1.1. Podstawowe czynniki rozwoju    16
      1.1.2. Aktywność jako główny wyznacznik rozwoju    18
    1.2. Rozwój twórczy    20
      1.2.1. Znaczenie pojęcia twórczość    22
      1.2.2. Cechy myślenia twórczego    23
      1.2.3. Czynniki i metody rozwijania wyobraźni    27
      1.2.4. Istota twórczości dziecięcej    30
      1.2.5. Aktywność twórcza dziecka    31
        1.2.5.1. Ekspresja jako przejaw aktywności twórczej    32
        1.2.5.2. Warunki sprzyjające rozwijaniu aktywności twórczej    33
    1.3. Rozwój estetyczny    34
      1.3.1. Rozwijanie wrażliwości estetycznej    35
      1.3.2. Wzbogacanie zasobu pojęć estetycznych    37
    1.4. Rozwój społeczny w zakresie funkcjonowania w zespole    39
  2. Stymulowanie rozwoju dziecka    43
    2.1. Oddziaływania wychowawcze sprzyjające podejmowaniu różnorodnych form aktywności    43
    2.2. Pedagogiczne koncepcje wychowania estetycznego jako wychowania przez sztukę i do sztuki    45
    2.3. Istota zintegrowanego nauczania i wychowania    49
    2.4. Estetyczna aktywność dziecka w systemie nauczania zintegrowanego    52
    2.5. Wpływ estetycznej aktywności dziecka na jego rozwój twórczy, estetyczny i społeczny    54
  3. Metodologia badań własnych    57
    3.1. Założenia badawcze    57
      3.1.1. Cel badań    57
      3.1.2. Problemy badawcze    57
      3.1.3. Hipotezy robocze    58
      3.1.4. Zmienne    59
    3.2. Metody badań i narzędzia badawcze    64
      3.2.1. Eksperyment pedagogiczny    64
      3.2.2. Opis wskaźników i narzędzi badawczych    68
    3.3. Organizacja i przebieg badań    77
      3.3.1. Próba badawcza    77
      3.3.2. Poszczególne fazy eksperymentu    80
        3.3.2.1. Faza diagnostyczna    81
        3.3.2.2. Faza właściwa    82
        3.3.2.3. Faza końcowa    82
    3.4. Kierunek analizy wyników – badania ilościowe i jakościowe    83
  4. Charakterystyka działań pedagogicznych w grupie eksperymentalnej    87
    4.1. Organizacja i przebieg pracy uczniów w klasie eksperymentalnej    87
    4.2. Scenariusze zajęć w klasie eksperymentalnej    89
    4.3. Wybrane przykłady ćwiczeń stosowanych w klasie eksperymentalnej    98
  5. Przedstawienie wyników eksperymentu    103
    5.1. Wyniki badań rozwoju twórczego    103
      5.1.1. Poziom wyobraźni i zdolności do twórczego myślenia    103
        5.1.1.1. Płynność myślenia    107
        5.1.1.2. Giętkość myślenia    111
        5.1.1.3. Wyobraźnia i oryginalność myślenia    127
      5.1.2. Wyniki badań w zakresie aktywności twórczej    136
        5.1.2.1. Ekspresja ruchowo-mimiczna (dramatyczna)    137
        5.1.2.2. Ekspresja plastyczna    138
        5.1.2.3. Ekspresja słowna    140
    5.2. Wyniki badań rozwoju estetycznego    143
      5.2.1. Poziom wiedzy pojęciowej z zakresu plastyki i muzyki    143
      5.2.2. Wyniki badań wrażliwości estetycznej    147
    5.3. Wyniki badań rozwoju społecznego w zakresie funkcjonowania w zespole klasowym    159
    5.4. Podsumowanie    163
  Zakończenie    169
  Bibliografia    173
  Aneksy    185
  Indeks nazwisk    219
  Indeks rzeczowy    223
RozwińZwiń