EBOOKI WYDAWCY
-36%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem rozważań teoretycznych Autorki oraz badań eksperymentalnych jest próba określenia wpływu aktywności estetycznej wprowadzonej do nauczania zintegrowanego, na rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym, a przede wszystkim na ich rozwój twórczy (wyobraźni i myślenia twórczego, aktywności twórczej), estetyczny (wrażliwości estetycznej i zasobu pojęć z dyscyplin artystycznych), społeczny (w zakresie funkcjonowania w zespole).
Podstawy do określenia wartości proponowanej i zastosowanej przez Autorkę formy pracy z dziećmi, stał się trzyletni eksperyment pedagogiczny (zatwierdzony przez MEN), którego efekty zostały zaprezentowane w prezentowanej publikacji. Książka powinna znaleźć adresatów wśród nauczycieli klas I-III, nauczycieli studiujących i zajmujących się innowacjami i eksperymentami oraz studentów kierunków pedagogicznych.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-331-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
1. Wybrane aspekty rozwoju psychicznego dziecka w młodszym wieku szkolnym | 15 |
1.1. Pojęcie rozwoju psychicznego | 15 |
1.1.1. Podstawowe czynniki rozwoju | 16 |
1.1.2. Aktywność jako główny wyznacznik rozwoju | 18 |
1.2. Rozwój twórczy | 20 |
1.2.1. Znaczenie pojęcia twórczość | 22 |
1.2.2. Cechy myślenia twórczego | 23 |
1.2.3. Czynniki i metody rozwijania wyobraźni | 27 |
1.2.4. Istota twórczości dziecięcej | 30 |
1.2.5. Aktywność twórcza dziecka | 31 |
1.2.5.1. Ekspresja jako przejaw aktywności twórczej | 32 |
1.2.5.2. Warunki sprzyjające rozwijaniu aktywności twórczej | 33 |
1.3. Rozwój estetyczny | 34 |
1.3.1. Rozwijanie wrażliwości estetycznej | 35 |
1.3.2. Wzbogacanie zasobu pojęć estetycznych | 37 |
1.4. Rozwój społeczny w zakresie funkcjonowania w zespole | 39 |
2. Stymulowanie rozwoju dziecka | 43 |
2.1. Oddziaływania wychowawcze sprzyjające podejmowaniu różnorodnych form aktywności | 43 |
2.2. Pedagogiczne koncepcje wychowania estetycznego jako wychowania przez sztukę i do sztuki | 45 |
2.3. Istota zintegrowanego nauczania i wychowania | 49 |
2.4. Estetyczna aktywność dziecka w systemie nauczania zintegrowanego | 52 |
2.5. Wpływ estetycznej aktywności dziecka na jego rozwój twórczy, estetyczny i społeczny | 54 |
3. Metodologia badań własnych | 57 |
3.1. Założenia badawcze | 57 |
3.1.1. Cel badań | 57 |
3.1.2. Problemy badawcze | 57 |
3.1.3. Hipotezy robocze | 58 |
3.1.4. Zmienne | 59 |
3.2. Metody badań i narzędzia badawcze | 64 |
3.2.1. Eksperyment pedagogiczny | 64 |
3.2.2. Opis wskaźników i narzędzi badawczych | 68 |
3.3. Organizacja i przebieg badań | 77 |
3.3.1. Próba badawcza | 77 |
3.3.2. Poszczególne fazy eksperymentu | 80 |
3.3.2.1. Faza diagnostyczna | 81 |
3.3.2.2. Faza właściwa | 82 |
3.3.2.3. Faza końcowa | 82 |
3.4. Kierunek analizy wyników – badania ilościowe i jakościowe | 83 |
4. Charakterystyka działań pedagogicznych w grupie eksperymentalnej | 87 |
4.1. Organizacja i przebieg pracy uczniów w klasie eksperymentalnej | 87 |
4.2. Scenariusze zajęć w klasie eksperymentalnej | 89 |
4.3. Wybrane przykłady ćwiczeń stosowanych w klasie eksperymentalnej | 98 |
5. Przedstawienie wyników eksperymentu | 103 |
5.1. Wyniki badań rozwoju twórczego | 103 |
5.1.1. Poziom wyobraźni i zdolności do twórczego myślenia | 103 |
5.1.1.1. Płynność myślenia | 107 |
5.1.1.2. Giętkość myślenia | 111 |
5.1.1.3. Wyobraźnia i oryginalność myślenia | 127 |
5.1.2. Wyniki badań w zakresie aktywności twórczej | 136 |
5.1.2.1. Ekspresja ruchowo-mimiczna (dramatyczna) | 137 |
5.1.2.2. Ekspresja plastyczna | 138 |
5.1.2.3. Ekspresja słowna | 140 |
5.2. Wyniki badań rozwoju estetycznego | 143 |
5.2.1. Poziom wiedzy pojęciowej z zakresu plastyki i muzyki | 143 |
5.2.2. Wyniki badań wrażliwości estetycznej | 147 |
5.3. Wyniki badań rozwoju społecznego w zakresie funkcjonowania w zespole klasowym | 159 |
5.4. Podsumowanie | 163 |
Zakończenie | 169 |
Bibliografia | 173 |
Aneksy | 185 |
Indeks nazwisk | 219 |
Indeks rzeczowy | 223 |