Dziecko w świecie edukacji Przykłady zajęć kompleksowych

-35%

Dziecko w świecie edukacji Przykłady zajęć kompleksowych

Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia. XIX tom serii: Nauczyciele - Nauczycielom

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,10  34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,76 zł  


22,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia jest drugą częścią publikacji Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji o tym samym tytule głównym, a zarazem XIX tomem serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, wydawanej od 1996 roku w Oficynie Wydawniczej „Impuls”.


Wątek egzystencjalny, filozofia codzienności przenika całą nasza serię. Bliskie nam są słowa Cypriana Kamila Norwida zawarte w Promethidionie:


Kto kocha, małe temu ogromnie


i lada promyk rozbudza nadzieję.


W tomie tym jest wiele promyków i nadziei na lepszą edukację. Pierwsza część (rozdziały I–II) to opowieść o sztuce uczenia się i zmaganiach mających na celu ocalenie w ludziach współczesnych istoty człowieczeństwa. Zostały tu także, jak wiele znaczeń mieści się w słowie „pomiędzy”. Tworzy ono przestrzenie obojętne, wrogie, życzliwe, pełne nadziei. Bywa niekiedy wytrychem, ale częściej kluczem do serc i umysłów innego człowieka, do dziecięcej wrażliwości.


Dalsza część główna (rozdziały III–VI) przybliża życzliwe przestrzenie interpersonalne współtworzone wraz z uczniami w kompleksowej edukacji w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum i na uniwersytecie. Ukazano, że dzięki różnorodnym, a zarazem innowacyjnym działaniom najbardziej z pozoru przeciętna szkoła, może stać się przestrzenią tworzenia kultury. Uzasadniono również, że innowacyjnie prowadzona edukacja kompleksowa nie tylko dostarcza uczniom wiedzy przedmiotowej, strategicznej i autokreacyjnej, lecz także pobudza rożne sfery aktywności. Bywa źródłem fascynacji, radości i poszukiwania sensów życia oraz wartości wykonywanej pracy.


Problemy te przybliża ostatni rozdział o pedagogice współbycia, która jest odmianą personalizmu, a zarazem rezultatem kompleksowych działań. Działaniom tym towarzyszy tworzenie systemu norm i kryteriów ocen przy współudziale uczniów, systemu przekształcającego się w samoocenę, będącą podstawą uczenia się przez całe życie. W tym rozdziale omówione zostały różnorodne przestrzenie interpersonalne: przestrzeń intelektualna, mentalna, światopoglądowa, emocjonalna, terapeutyczna i autokreacyjna (metaprzestrzeń). Stanowią one syntezę integracji osoby wychowanka.


Rok wydania2009
Liczba stron179
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-338-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Introduction    9
  Rozdział I. O sztuce uczenia się, czyli nauczanie kompleksowe „w pigułce”    11
    1. O tym, co w sztuce uczenia się jest najważniejsze    11
    2. Programy nauczania a sztuka projektowania zajęć kompleksowych z uczniami    16
    3. Kompleks. Kompleksowe uczenie się – nauczanie. Strategie współdziałania    22
    4. Przyjazne sposoby oceniania i współbycia    29
    5. Podmiotowość z bliska    33
  Rozdział II. Człowiek. Świat. Edukacja. Dziwne historie ze słowem „pomiędzy”    39
    1. Słowo „pomiędzy” – klucz, wytrych czy nadzieja?    39
    2. Człowiek w świecie a wychowanie do człowieczeństwa    42
    3. Dorosły i dziecko a edukacja permanentna    46
    4. Dziecko (uczeń) w wielu światach. Światy dziecka    49
    5. Człowiek i człowieczeństwo na marginesach edukacji. Jak długo jeszcze?    52
  Rozdział III. Kompleksowe uczenie się w szkole podstawowej – podstawy więzi    55
    1. Klasa szkolna jako przestrzeń tworzenia kultury. Dom i książka w życiu dziecka    55
    2. Dom niejedno ma imię i z tego właśnie słynie. Projektowanie kompleksu w klasie VI – podstawy więzi    58
    3. Obowiązek, potrzeba i pasja uczenia się. Bogactwo form uczenia się a cechy dialogu w lekcjach ćwiczeniowo-badawczych    61
    4. Zarys kompleksu o książkach, lekturach i czytaniu    66
    5. Rodzaje więzi interpersonalnych jako wynik kompleksowych działań. Typy integracji rzeczywistej    70
  Rozdział IV. Strategie twórczego uczenia się – realizacja kompleksów w gimnazjum    73
    1. Pojęcie strategii i organizacji pracy w klasie szkolnej    73
    2. Odpowiedzialność za dobro wspólne. Projektowanie kompleksu w klasie III gimnazjum    77
    3. Twórcze funkcjonowanie uczniów podczas realizacji kompleksu „Odpowiedzialność za dobro wspólne”    81
    4. Piękno a formy i język literatury. Zarys kompleksu w klasie II gimnazjum    84
    5. Twórca, twórczość, twórczy uczeń i nauczyciel – rozmowy i dyskusje bez granic    88
  Rozdział V. Kształcenie i kształtowanie człowieka. Edukacja kompleksowa w liceum    91
    1. Od haseł o edukacji „zintegrowanej” do rzeczywistej integracji osoby wychowanka    91
    2. Kształcenie i kształtowanie postaw licealistów w trakcie projektowania cyklu zajęć o człowieku i człowieczeństwie    97
    3. Człowiek i człowieczeństwo, sacrum i profanum w literaturze, sztuce, życiu. Realizacja zajęć ćwiczeniowo-badawczych    100
    4. Zarys kompleksu o gościnności i życiu codziennym    105
    5. Innowacyjne kształcenie i kształtowanie postaw uczniów wyzwaniem XXI wieku    112
  Rozdział VI. Poszukiwanie zagubionego klucza do radości i fascynacji. Studenci pedagogiki jako współtwórcy kompleksowej edukacji    117
    1. Fascynacje studentów innowacjami jako przejaw oporu wobec schematów szkolnej oraz uniwersyteckiej edukacji    117
    2. Funkcjonowanie studentów w dwóch rolach: student-uczeń i student-nauczyciel    122
    3. Innowacje edukacyjne źródłem wiedzy o nauczycielach-studentach, współczesnej szkole i dziecku    128
    4. Studencki przykład cyklu lekcji i jego wymowa    133
    5. Niektóre opinie o trudzie i radości tworzenia kompleksowych zajęć    149
  Rozdział VII. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu. Bliżej integracji osoby    153
    1. Pedagogika teorią innowacyjnej edukacji    153
    2. Konteksty pedagogiki współbycia jako odmiany personalizmu    155
    3. Bliżej integracji osoby. Istota pedagogiki współbycia    160
    4. Siedem przestrzeni pedagogiki współbycia jako rezultat kompleksowej edukacji    163
    5. Pedagogika współbycia odpowiedzią na edukacyjne wyzwania XXI wieku    171
RozwińZwiń