Wartościowanie w internetowych komentarzach do artykułów prasowych dotyczących stosunków niemiecko-polskich

Próba analizy pragmalingwistycznej

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,70  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,70 zł  


14,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja jest interdyscyplinarną, osadzoną w językoznawstwie pracą nad zagadnieniem wartościowania w języku i przy jego pomocy. Jej celem jest przedstawienie strategii wyrażania etnicznych sądów wartościujących na przykładzie stosunków niemiecko-polskich. Materiał badawczy stanowią komentarze internetowe do artykułów prasowych, które ukazywały się na forach internetowych opiniotwórczych dzienników i tygodników niemieckich. Okres badawczy obejmował lata 2009–2013. W pracy ukazano najczęstsze motywy oraz źródła formułowania etnicznych sądów wartościujących. Przedstawiono także wizerunek Polski i Polaków od XIX wieku aż po czasy współczesne.


Podjęto ponadto próbę odpowiedzi na następujące pytania:


– Jakie środki językowe stosowane są do nazywania Polaków?
– Jakie własności i cechy przypisuje się Polakom?
– Jakie argumenty używane są do usprawiedliwienia dyskryminacji Polaków?
– Z jakiej perspektywy formułowane są pejoratywne określenia i sposoby argumentacji?
– Czy sądy wartościujące Polaków wyraża się bezpośrednio, czy może w sposób zawoalowany oraz czy zostają one wzmocnione, czy raczej stonowane?


Publikacja jest adresowana do osób zainteresowanych współczesnymi tendencjami badań językoznawczych, w nurt których wpisują się zarówno metodologia obejmująca badania dotyczące języka w Internecie jak i analiza pragmalingwistyczna i dyskursywna wartościowania za pomocą języka.


Rok wydania2016
Liczba stron224
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-841-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Rozdział 1
  Etniczne sądy wartościujące /    13
  1.1. Cechy etnicznych sądów wartościujących /    13
  1.2. Motywy wyrażania etnicznych sądów wartościujących /    16
  1.2.1. Potrzeba szybkiej orientacji w kompleksowym świecie /    16
  1.2.2. Potrzeba separowania i dystansowania się grupy własnej od obcej /    17
  1.2.3. Potrzeba umacniania tożsamości społecznej w obrębie grupy własnej /    18
  1.2.3.1. Dowartościowywanie grupy własnej /    18
  1.2.3.2. Pomniejszanie wartości grupy obcej przez grupę własną /    19
  1.2.4. Potrzeba obrony własnej grupy i usprawiedliwiania dyskryminacji innych /    20
  1.2.5. Konflikty etniczne /    21
  1.3. Podsumowanie /    25
  
  Rozdział 2
  Etniczne sądy wartościujące o charakterze stereotypowym na przykładzie stosunków niemiecko-polskich /    27
  2.1. Sądy Niemców o Polsce i Polakach /    27
  2.2. Źródła formułowania niemieckich sądów wartościujących o Polakach /    34
  2.3. Źródła napięć w stosunkach niemiecko-polskich po roku 1945 /    39
  2.3.1. Wydarzenia historyczno-polityczne /    40
  2.3.2. Wydarzenia medialne /    58
  2.4. Podsumowanie /    77
  
  Rozdział 3
  Język jako narzędzie ekspresji i wartościowania /    79
  3.1. Ekspresywna funkcja języka /    80
  3.2. Wartościująca funkcja języka /    83
  3.2.1. Miejsce wartości w opisie lingwistycznym /    87
  3.2.2. Typologia wartości /    88
  3.2.3. Wartościowanie w lingwistyce /    90
  3.2.4. Rodzaje wartościowania /    93
  3.2.4.1. Wartościowanie jakościowe i ilościowe /    93
  3.2.4.2. Wartościowanie eksplicytne i implicytne /    94
  3.2.5. Rodzaje wartościujących aktów mowy /    97
  3.2.6. Struktura aktu wartościującego /    100
  3.3. Językowe środki wyrażania wartości /    102
  3.3.1. Wyrazy wartościujące /    103
  3.3.2. Konotacja leksykalno-semantyczna w funkcji wartościującej /    106
  3.3.2.1. Konotacja a znaczenie denotacyjne leksemów /    106
  3.3.2.2. Miejsce wartości w konotacji /    107
  3.3.2.3. Typologia słownictwa konotacyjnie wartościującego /    110
  3.4. Podsumowanie /    112
  
  Rozdział 4
  Strategie wyrażania etnicznych sądów wartościujących /    113
  4.1. Opis korpusu badawczego /    115
  4.2. Komentarz internetowy jako wartościujący gatunek tekstu /    115
  4.3. Założenia metodologiczne analizy /    117
  4.4. Strategie wartościowania w analizowanym korpusie /    119
  4.4.1. Deiktyczne eksponenty wartościujące /    119
  4.4.2. Etykietowanie wartościujące /    124
  4.4.2.1. Wartościowanie za pomocą rzeczowników /    127
  4.4.2.1.1. Dosłowne użycie rzeczowników wartościujących /    128
  4.4.2.1.2. Metaforyczne użycie rzeczowników wartościujących /    139
  4.4.2.2. Wartościowanie za pomocą przymiotników /    143
  4.4.2.3. Wartościowanie za pomocą czasowników /    151
  4.4.2.4. Wartościowanie za pomocą frazeologizmów /    155
  4.4.3. Ironizowanie /    160
  4.4.4. Dobór toposów wartościujących /    163
  4.4.4.1. Topos polskiego zacofania /    163
  4.4.4.2. Topos zagrożenia miejsc pracy /    165
  4.4.4.3. Topos życia na koszt niemieckich podatników /    166
  4.4.4.4. Topos polskiej niewdzięczności /    169
  4.4.4.5. Topos Polaka jako złodzieja /    170
  4.4.4.6. Topos niemieckiej ofiary i polskiego sprawcy /    171
  4.4.4.7. Topos polskiego ignoranta historycznego /    176
  4.5. Podsumowanie /    177
  
  Wnioski końcowe /    179
  
  Bibliografia /    185
  
  Summary /    219
  Zusammenfassung /    221
RozwińZwiń